Vi har nu flyttat in efter att bygget av första etappen av vårat helt egenritade lösvirkeshus är klar sånär som på tjockputs och lite liggande träpanel. Träpanelen blir värmebehandlad björk och putsen vit tjockputs, exakt kulör ännu ej bestämd.

Huset ligger i Vallentuna, Stockholm. Tomten är på 1700 kvm.

Uppdaterar gärna med fler bilder om intresse finns samt när etapp 2 är klar.

Etapp 1 består av Entré/hall, tvättstuga med ytterdörr, teknikrum/förråd, allrum/kök, toalett med dusch,2 sovrum.

Vi har också ett icke uppvärmt men välisolerat garage samt förråd i anslutning till etapp 1.

Etapp 2 blir vardagsrum på nedre plan, ett litet och ett större sovrum på övre plan med utgång till balkongen samt klädkammare, badrum och bastu. Från vardagsrummet på nedre plan blir det en utgång till vår altan som kommer sträcka sig runt huset.

Ritningar är både etapp ett och två.

Har ni några frågor eller kommentarer så fråga på...

bi54%20(Small).JPG

ritning_fasad.jpg

planlosning.jpg

p3070015-small.jpg
 
Redigerat:
p2170062-small.jpg

1D2520%20(Small).jpg
Foto: Stig Renström Foto & Layout

1D2535%20(Small).jpg
Foto: Stig Renström Foto & Layout

1D2502%20(Small).jpg
Foto: Stig Renström Foto & Layout
 
1D2643%20(Small).jpg
Foto: Stig Renström Foto & Layout
 
Snyggt, vad är det för golvbrunn ni har i duschen som tillåter placering mot vägg?
 
zno skrev:
Snyggt, vad är det för golvbrunn ni har i duschen som tillåter placering mot vägg?
Trevligt du uppskattar det. Bilden är lite missvisande då golvbrunnen inte går dikt an mot väggen. Brunnen är Purus och locket/silen är inköpt på Kakeldax och jag har för mig att själva modellen heter Manhattan.
 
byggahus_allrum.jpg
 
Några bilder på fönsternischerna..

1D2642%20(Small).jpg
Foto:Stig renström Foto & layout AB

1D2645%20(Small).jpg
Foto:Stig renström Foto & layout AB
 
Snyggt. Jag gillar huset. Ser gärna fler bilder när ni kommer längre.

Enda invändning jag har är kökets låga fönster. Jag kan inte riktigt förstå denna "nytrend" med fönsterplaceringen, man kan se in men inte ut liksom...
 
Jag tackar och bockar och vi kommer lägga in fler bilder allteftersom. Vår förhoppning är att vad vi kallar etapp 2 vilket innebär ytterligare 94 kvm kommer starta framåt sensommaren. Plattan är redan gjuten. Trist du inte gillar låga, långsmala fönster men smaken är olika. Vi ville ha in solljus men inte insyn och därför vart det perfekt där. Därför så la vi också en vit blank kakelplatta i nischen som dagtid speglar sig läckert på väggarna och på nätterna lyser upp dessa fönster härligt från spottarna som sitter där.
 
Snyggt och stiligt. Helt ok med låga smala fönster om nu inte insynen är för stor. Men jag har lite svårt för denna typ av hus där alla sovrummen vetter direkt mot kök/vardagsrum, dvs de rum man är i kvällstid. Har man barn tror jag inte de uppskattar det + att mindre barn får svårt att somna då allt för mkt ljud läcker in till dom. Jag vill ha en sovrumsdel och en sällskaps/köksdel. Jag bor nu så att våran dotter har rummet i princip mot vardagsrummet. Det är aldrig några problem bara hon har somnat men nu när hon har blivit lite mer medveten (över 3) så märker man att ljud stör henne fastän hon är van vid att vi stökar runt efter att hon har gått och lagt sig. Det som tidigare var en fördel (hon kände sig trygg när hon hörde oss) har nu blivir en nackdel.
 
Förstår din tanke där "Dr.Sic". Vi valde därför att lägga vårat sovrum samt ett mindre rum på övervången i etapp 2 (som förhoppningsvis är byggstart på inom kort). De två sovrummen byggda nu kommer ett vara kontor i framtiden och det andra har vi inte riktigt bestämt oss för vad vi ska göra med.
 
Kontor och gästrum förstås :) Har ni småbarn nu kan det dessutom vara ett lekrum "nära er", perfekt att trycka in leksakerna när det är färdiglekt. Barn brukar väl alltid vilja vara nära dom vuxna oavsett vem eller vad dom leker med?

Vi har placera vårat sovrum i anslutning till sällskapsdel och kök, rummet bredvid blir bebisens rum, sedan lekrum och så småningom får hon flytta till en annan våning. Det tror vi är en bra lösning.
 
Spännande hus!

Kommer ni uppnå U-värdekravet för passivhus? Ser nästan så ut med tanke på de tjocka väggarna och de små fönstren.

Skönt med stor tomt! Vad fick ni ge för den?
 
gunhead skrev:
Spännande hus!

Kommer ni uppnå U-värdekravet för passivhus? Ser nästan så ut med tanke på de tjocka väggarna och de små fönstren.

Skönt med stor tomt! Vad fick ni ge för den?
Tack tack. Det räknar vi med ja.

Tomten som är på 1700 kvm strax utanför Vallentuna gav vi 950 000 kr för. Hittade den på hemnet och såldes med bygglov samt tillgång till kommunalt VA av en bonde i området.

Våra U-värden är som följer:

Grund: U-värde: 0,10
Väggar: U-värde: 0,09 W/m2
Tak: U-värde: 0,068 W/m2

varmekamera.jpg
Utvändig temperatur är -0,6 grader, på väggytan är det +0,2 grader och mitt på glaspartiet är det +0,6 grader. Inomhustemperatur på 22 grader.
 
Raft skrev:
Tomten som är på 1700 kvm strax utanför Vallentuna gav vi 950 000 kr för. Hittade den på hemnet och såldes med bygglov samt tillgång till kommunalt VA av en bonde i området.
Låter som ett fynd, borde vara värd nästan det dubbla (inkl VA) om ni sökte på Hemnet idag. Grattis!

Givet val av samma standard invändigt, och samma andel fönsteryta av total fasad- och tak/grundyta, hur många % extra bedömer ni det kostar att bygga in den extra isolering för att klara av Passivhusnormen?

Måste man konsekvent ge vika för stora fönster med ljusinsläpp och utsikt i ett passivhus eller går det att bygga in om man vill på bekostnad av ännu mer isolering?

Kostnaden lär antagligen skjuta i höjden (för att få till den extra isoleringen) såtillvida inte huset har en tung stomme (sten) som kan lagra fönstrenas värmeinsläpp. Fast värmetröghet beaktar väl å andra sidan inte U värdet och därmed inte heller kravet för att definieras som passivhus...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.