Hej!

Jag ska till att dränera runt mitt hus som har källare. Jag ska använda isodrän hade jag tänkt.

1. Det är ett lager asfalt mot väggen som jag ska ta bort. Jag tar tacksamt emot tips på bra sätt att göra detta:confused:

2. Vidare blir det en pumpgrop vid hörnet av huset för dräneringen. Om någon har tips och erfarenheter av detta så kommentera gärna, tex pumpval, konstruktion av pumpgropen.

3. Jag hade planerat att anlägga 2 st stenkistor ca 15 m från huset. Ett för regnvatten och ett för dräneringen. Huset är ca 80 kvm. Finns det någon tumregel för mått på stenkistorna? Kan jag fylla dem med gammal betongkross från min gamla veranda?
 
Jag kan svara på första frågan med hur jag gjorde.

Yxa (liten) och armkraft... Det funkar men är grymt jobbigt.

Jag kom på alldeles för sent att man skulle använt borrmaskin och bilat bort skiten...
Allt annat jag provade misslyckades och vad du är gör använd inte varmluftspistol för att skrapa bort den då. Det som händer är att du värmer in asfalten mer i underlaget. I mitt fall lättbetong.

//B
 
ok, bra att du sa det där med varmluftspistol, tanken har slagit mig.
Men bila, då måste man ju putsa om utsidan, eller?
 
Varför putsa, när du skall täcka sidan med isodrän?
Å sen skall du försöka "hyvla" av asfalten med bilmaskinen....alltså så liten "anfalls" vinkel som möjligt.

Kanske man kan blästra bort skiten?
 
Poggan skrev:
Varför putsa, när du skall täcka sidan med isodrän?
Å sen skall du försöka "hyvla" av asfalten med bilmaskinen....alltså så liten "anfalls" vinkel som möjligt.

Kanske man kan blästra bort skiten?
Mitt hus är byggt -61 och hade asfalt på grunden. Det är blästrat av förra ägaren.
 
Hm.. Får nog prova yxknepet först, och andra metoden sen när det börjar bli tråkigt.
 
Hej hopp

Hade samma "delikata" problem förra veckan. Ett lager om ca 4-5 mm kallasfalt med sand och grus i ytan skulle bort och alla jag pratade med bara skakade på huvudet – "om det går blir det skitjobbigt!".

Jag löste det genom att köpa en stålborste (koppmodell) till vinkelslipen och köra av merparten med. Extremt skitigt men relativt enkelt och snabbt. Se bara till att använda andningsmask med partikelfilter och skyddsglasögon av gogglesmodell. Heltäckande klädsel inkl huvudbonad rekommenderas oxå.

Efter det var det ett tunnt men polerat lager av asfalt kvar på källarväggen, ung som målarfärg. Då hyrde jag en Hilti betongslip med en "laserjävulsk" slipskiva som på nolltid slipade fram rå betong. Det var nästan så man fick se upp så man inte gjorde en ny dörröppning genom att vara stilla med den för länge. Jag är fortfarande kär i den maskinen...

Summa sumarum: stålborste 315 kr, hyra av betongslip/slitage av slipskiva (mindre än 0,15 mm) 525 kr (= minimidebitering) samt en dags arbete så kunde jag börja sätta upp mina Isodränskivor. En lösning som i alla fall jag är nöjd med.

Blästra, yxa, bila bort eländet funkar säkert men det här var e n k e l t , om än lortigt. (Ta bort grejor runtomkring om du inte gillar att sanera.)


Lycka till
MVH
Ronnie
 
1. Jag körde med diamantklinga (för att kapa sten), på vinkelslipen (79kr skivan på jula) gick åt ca 4-5 st sen var grunden ren. Det tog runt 12 timmar så var det klar. Grunden blev också extremt ren. tror jag fick bort ca 90% av all asfalt.

Skitigt jobb troligen minst lika skitit som Pysslarns förslag, jag gjorde det när det var minus grader ute. Jag tror det var en fördel med minusgraderna.

Min asfalt var väll runt 3mm tjock.

Det går att blästra bort eländet och går nog på ½-1 dag. Priset när jag ringde o frågade en firma i stockholm var runt 8 tusen för en villa.

2. Finns brunnar att köpa. en 31cm brunn med tät botten & med 3 tons lock som var 130 cm djup, betalade jag 1077 kr för.

3. Ska väll fungera med betong, men jag tror sten är bättre i längden.
 
Redigerat:
#2 Det finns färdiga dränbrunnar att köpa, diameter 40cm, inlopp cirka 80cm från botten. 2-3 meter långa. Eller så tar man ett 40cm rör som ser likadant ut och borrar in och utlopp där man vill ha dom och sätter en propp i botten på röret.
 
Är det ett gammalt lager av kallasfalten? I vårt fall var det minst 35 år och väldigt tunt, såg mer ut som målarfärg på betongstenen. Vi körde Pordrän och de sa att det räcker med att perforera lagret, speciellt som det var så gammalt och säkert inte särskilt tätt längre. Såklart är det bättre att får bort så mkt som möjligt, men kolla hur mkt de rekommenderar.

vi körde oxå med en yxa, och hög alltså inte bort allt utan bara hål/streck med ngn/några cm mellanrum. fast det var oxå skitjobbigt... en maskin enl ovan låter himmelskt, men det funkar med handkraft oxå.

Micke Micke skrev:
Hej!

Jag ska till att dränera runt mitt hus som har källare. Jag ska använda isodrän hade jag tänkt.

1. Det är ett lager asfalt mot väggen som jag ska ta bort. Jag tar tacksamt emot tips på bra sätt att göra detta:confused:
 
Vi hyrde en kille som blästrade. All asfalt var borta (eller snarare låg överallt som ett svart pulver) på tre timmar. Väldigt smidigt.
 
Fina svar! Nu har jag några metoder att prova mig fram på. Synd att det är 29 grader varmt i Kalmar.
 
  • Gilla
chrisli
  • Laddar…
För att få bort asfalten från vår grund hyrde vi en handhållen ytfräs. Den tuggade sig genom på nolltid och när man man väl fått in tekniken så gick det relativt fort och smärtfritt att fräsa bort asfalten. Heltäckande klädsel är dock *starkt* rekommenderat. Jag körde med bara ansiktsmask nån timme i början, vilket resulterade att mitt hår hade samma konsistens som.... asfalt! :rolleyes:
 
Oj, asfalt i håret.
Men ytfräsen verkade bra.
 
Hej!
Ursäkta om jag ställer en fråga i denna tråden. Men jag sitter i samma situation, jag dränerar om huset och har asfalt på grunden, Vart avrådd nu av en att blästra grunden då detta skulle kunna leda till stora skador på grunden. Så nu vart jag lite rådvill. Ni som blästrat grunden, har ni fått skodor på grunden efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.