skall du måla så skall du juh ha sågade nedåt. Punkt.
mvh
snickar estwing
 
Det var bättre förr. Då hade man valkar i näven och inte behövde virket vara hyvlat hellre.
Man köpte vanliga sågade brädor som man använde under byggnadstiden vid gjutning till sula, vägg och valv. Sist kom de till användning på taket och inte behövde man fundera på vad som var upp eller ned. Målan fastnade på båda sidor. :D
 
estwing skrev:
skall du måla så skall du juh ha sågade nedåt. Punkt.
mvh
snickar estwing
Nu är det så att du förmodligen är en av dom få som lägger råsponten nedåt på hela taket så du behöver inte blir dryg bara för att du tror att du gör rätt. Taksprånget är oftast en ganska så gömd och liten yta och det är inget man ser speciellt tydligt. Min målare började med takfot och språng i förrgår och gissa vad, det blir jättebra även vid språnget, trots att råsponten ligger rätt. ;)
 
Snailman
Vad är det som blir rätt? jag har lockpanel på mitt hus och den är ju hyvlad på sidorna, och där sitter färgen mycket sämre fast än på den sågade sidan, så ska man måla med oljefärg/plastfärg, så verkar det vettigare att måla på den sågade sidan...

men för tillfället så lutar jag nog åt att sätta den hyvlade sidan nedåt...
 
Om jag får gissa, skulle jag säga att råsponten är TÄNKT att ligga med den hyvlade sidan nedåt. Punkt.

vaddå dryg?
då har du ett väldigt litet taksprång om det knappt syns.
saken e den att jag har själv haft kompisen här som är målare å han sa: gött att nån äntligen tänker på att lägga råsponten RÄTT.
färgen fäster bättre på rugglig yta än slät.
lite jobbigare att jobba in färgen men bättre.


mvh
snickar estwing
 
Mikael_L
imported_Anders_S skrev:
...Min målare började med takfot och språng i förrgår och gissa vad, det blir jättebra även vid språnget, trots att råsponten ligger rätt. ;)
Ahaaa, du har redan lagt den så....

Då förstår jag att den givetvis ligger rätt .... i dina ögon ... :D :D ;)

Jag skulle inte heller tolerera någon annan tolkning i det läget .... *skratt*
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
En gammal tråd men kan inte låta bli att ....
Många hävdar att sågade ytan skall vara nedåt för målningen i takfoten. Hur gör man med profilhyvlad ytterpanel, s k stockpanel m fl då? Kan den inte målas? Virke av typ planad (pof) och fasat med tre sidor hyvlade har en hyvlad plansida för att få rätt dimension. Att man förr använde osågat virke på tak och vägg var ju mycket beroende av att alternativ saknades. Dessutom förekom ej takpapp.
 
S seniorkonsult skrev:
En gammal tråd men kan inte låta bli att ....
Nästan 10 års trådlyft.
Grattis till ett troligt rekord (y)
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nästan 10 års trådlyft.
Grattis till ett troligt rekord (y)[/QUOT
Ja, lite kul när man springer på ngt som poppar upp!
 
Mikael_L
Nu är jag ganska långt ifrån färgexpert, men jag vill minnas att jag hört att linoljefärg trivs bäst på väldigt fint sågade ytor och hyvlade ytor.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är jag ganska långt ifrån färgexpert, men jag vill minnas att jag hört att linoljefärg trivs bäst på väldigt fint sågade ytor och hyvlade ytor.
Det är precis så jag också menar och frågasätter de bestämda motsatta åsikterna. Enligt de förespråkarna kan inte hyvlat målas.
 
Snailman
S seniorkonsult skrev:
Det är precis så jag också menar och frågasätter de bestämda motsatta åsikterna. Enligt de förespråkarna kan inte hyvlat målas.
Det är nog pga målad lockpanel man säger så, de är ju sågade på framsidan och typ hyvlade/släta på sidorna, och på sidorna så brukar det alltid börja flaga först (när man målat med oljefärg)
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är jag ganska långt ifrån färgexpert, men jag vill minnas att jag hört att linoljefärg trivs bäst på väldigt fint sågade ytor och hyvlade ytor.
Kul med en gammal tråd! :D

Man rekommenderar framförallt att måla med linoljefärg på hyvlade ytor för att inte träet skall suga upp för mycket olja för snabbt då detta kan leda till sämre ytskikt och göra att man behöver måla onödigt många lager.

Rödfärgen är tvärtom, där behöver man den grova sågade ytan för att färgen skall få bra fäste.
 
F Fishermansfriend skrev:
Ja vilket håll är bäst?Jag har läst mig till att den hyvlade (släta?) sidan ska vara neråt och den grova sidan uppåt.men det känns ju vettigare tvärtom..
Precis som många redan sagt. Utanför väggen lägger vi UNDERLAGSSPONTEN med rillad sida nedåt för bättre målningsegenskaper. Innanför "huskroppen" vänder vi på brädorna eller luckorna.
Tänk på att kvaliteten på Underlagssponten skall vara lägst G4-2 utanför huskroppen alltså i takfoten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.