ingen som har testat Robomow®?
 
Tjipp skrev:
Glömde adressen till dom. [länk]
Inga omdömen? Verkar ju klart prisvärd och trevlig. Står mellan en Husqvarna och den här nu....
 
De tycks ju vara mer än 3 gånger så tunga som husqvarnan, märkligt...
 
Gimbal skrev:
De tycks ju vara mer än 3 gånger så tunga som husqvarnan, märkligt...
Blybatterier. Husqvarna har NiMH. Det gör en del.
 
lasseman01 skrev:
Jo, visserligen. Men den ska ju vara självgående så vikten är inte så viktig. :)
Stor skillnad i pris. Ljudnivån är det också stor skillnad på.

Jag har ca 500 m2 och vill ha laddningsstation så valet är mellan:
[länk]
och
[länk]


Svårt det här...
Hejsan!

Jag har haft en Wiper One i ca 4 veckor. Fungerar förträffligt bra går snabbt och distinkt över gräsmattan så den får lite gjort på en gång. Vad jag uppskattar med denna är bla regnsensor, rejäl kniv som kan tackla en o annan gren som kan falla ner från fruktträden och förhoppningsvis ett o annat äpple.
Oerhört gedigen konstruktion oxo.

www.wiper.se
 
linden1977 skrev:
Hejsan!

Jag har haft en Wiper One i ca 4 veckor. Fungerar förträffligt bra går snabbt och distinkt över gräsmattan så den får lite gjort på en gång. Vad jag uppskattar med denna är bla regnsensor, rejäl kniv som kan tackla en o annan gren som kan falla ner från fruktträden och förhoppningsvis ett o annat äpple.
Oerhört gedigen konstruktion oxo.

www.wiper.se
Vad fick dig att välja den? Överlägset dyrast, men det kanske finns en anledning till det? Hur mycket låter den?
 
lasseman01 skrev:
Inga omdömen? Verkar ju klart prisvärd och trevlig. Står mellan en Husqvarna och den här nu....
Stiga slutade med 'RoboClip 550' modellen 1998 och jag fick tag i en 2001 från ett restlager.
Nypris var ca 12000:- men mitt pris blev 4000:-
Dessa verkar vara identiska med FriendlyRobotics enheter (de gula), gissar på att dom tagit över generalagentur el. dyl.
Dom tillverkades i Israel, osäker på om det är fallet idag...
Den var trevlig, man tog upp remoten som satt fast med en spiralkabel a'la PS3 och körde ut den på gräsmattan och tryckte på start. (Man kunde klippa från remoten &-så)
Multiklipp på tre knivar och ca 45 cm klippbredd!!
5,5 Hkr klippeffekt hade den så högt gräs var inge problem.

Glöm att bära omkring på den, den ska köras från remoten in till klippområdet (hade den i garaget).
Efter 1-2 timmar så hade den fixat 1000m2 samtidigt som jag hade klippt en häck eller plockat vinbär

Vad hände sedan?
Ett drivsteg på ena sidan på 'moderkortet' gick sönder så den fick stå och skämmas för jag hittade inte reservdelar tills en kollega som &-så var stolt ägare gav mig ett bud (hans stod &-så och skämdes för ett PLAST-kugghjul till ena drivningen hade gått sönder).

Vill jämföra dessa med HD-motorcyklar:
Bra prestanda (känsla, imponatoreffekt och kapacitet) NÄR MAN INTE MEKAR MED DOM!!!

Sålde gården och har nu köpt en sommarstuga, jag kommer skaffa en Automover istället.
Tjo!
 
Borde ju ha hänt en del sen dess, och nu finns det en generalagagent. Jag har beställt en Robomow RM 400 nu, återkommer efter helgen med ett första intryck.
 
Nu är en Robomow RM 400 installerad och har klippt tre svängar i helgen på en 600 kvm tomt. Börjar redan se riktigt bra ut. Trevlig maskin, enkel installation och förvånansvärt tyst.
 
lasseman01 skrev:
Nu är en Robomow RM 400 installerad och har klippt tre svängar i helgen på en 600 kvm tomt. Börjar redan se riktigt bra ut. Trevlig maskin, enkel installation och förvånansvärt tyst.
hehe. Lasseman :) Jag fick syn på en video på youtube om en RM400. Får nog hålla med om inlägget gällande 1000 modellen ovan. Den låter som min gamla Nils-Johan (plastkugghjul som man tror ska ge sig när som helst). Ordet tyst var nog inte som jag kom på först o främst ;)

Trevlig kväll
/ Andreas
 
linden1977 skrev:
hehe. Lasseman :) Jag fick syn på en video på youtube om en RM400. Får nog hålla med om inlägget gällande 1000 modellen ovan. Den låter som min gamla Nils-Johan (plastkugghjul som man tror ska ge sig när som helst). Ordet tyst var nog inte som jag kom på först o främst ;)

Trevlig kväll
/ Andreas
Jo, det är nog min film du hittat. http://www.youtube.com/watch?v=cX0PnlAjetc
Har förankrat laddstationen bättre sedan filmen, den flyttade på sig i början.

Klart den hörs men inte så det stör. Jag är kanonnöjd!
 
lasseman01 skrev:
Jo, det är nog min film du hittat. [länk]
Har förankrat laddstationen bättre sedan filmen, den flyttade på sig i början.

Klart den hörs men inte så det stör. Jag är kanonnöjd!
:) Ja mycket möjligt huvudsaken är ju att man blir nöjd. Men läste att ljudnivån ligger kring 85 dB det är ganska mycket :/.. Det var detta jag fann lite ironiskt hurpass tydligt man hör att det är klippning på gång :)

Hoppas vi får lite regn till grämattorna nu.

Ha det gott
 
Redigerat:
Hur är det med elförbrukningen på Automower.
Blir det dyra elräkningar på sommaren?

Hur klarar autmowern nedfallna kottar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.