Hej

Vi höller på att bygga ett nytt hus. Behöver lite färgråd för invändig målning.

Målaren har precis målat två väggar och taket i vardagsrummet klart.
Vardagsrummet har öppen planlösning med köket och med ryggåstak (öppet upp i nock). Enplanshus kan väl tilläggas.

Vi bad om att få vita väggar och tyckte att det kan väl inte vara så svårt. Men det var det tydligen. Och efter att ha läst en del tidigare trådar här blir jag ännu mer obeslutsam.

Den vita färg som väggarna nu är målade med är NCS S0502-Y (kallas om jag fattat rätt äggskal, antikvit, etc) och taket är målat med S0500-N (kallas råvit, snö, takvit, etc). Köket ska ha luckor som närmast ligger S0500-N enligt tillverkaren.
Taket ser jättevitt och fint ut och så vitt vet vi inte om vi vill ha det på väggarna. Men å andra sidan ser väggarna nu väldigt gula ut jämfört med taket. Däremot går de bra mot de fabriksmålade fönstrena.
Vi tror inte att vi vill ha S0502-Y i taket.

Jag har sett i tidigare trådar att folk har målat S0500-N på väggarna. Hur blev det?
Blir det inte bländande vitt?
Ser inte fönster-ramar och dörrar som är fabriksmålade med S0502-Y gula ut jämfört med väggen då?
Eller gör olika målningtekniker och olika glanshet att det jämnar ut sig?
Fönster och dörrar är på plats så de går inte att få i S0500-N om man inte målar om dem men det är inte aktuellt.

Glanshet på väggen om vi nu skulle måla den S0500-N?
Tål ett sånt rum att levas i eller blir väggarna skitiga väldigt fort?

Tacksam för alla råd som går att få.
 
Jag tycker personligen att målaren har gjort helt rätt. För att inte lister, foder och dörrar ska se "skitiga" är 0502-Y att föredra på väggarna.
Appropå nedsmutsning är det nog hugget som stucket vilken av de två kulörerna ni väljer...
 
matbl skrev:
Hej

Vi höller på att bygga ett nytt hus. Behöver lite färgråd för invändig målning.

Målaren har precis målat två väggar och taket i vardagsrummet klart.
Vardagsrummet har öppen planlösning med köket och med ryggåstak (öppet upp i nock). Enplanshus kan väl tilläggas.

Vi bad om att få vita väggar och tyckte att det kan väl inte vara så svårt. Men det var det tydligen. Och efter att ha läst en del tidigare trådar här blir jag ännu mer obeslutsam.

Den vita färg som väggarna nu är målade med är NCS S0502-Y (kallas om jag fattat rätt äggskal, antikvit, etc) och taket är målat med S0500-N (kallas råvit, snö, takvit, etc). Köket ska ha luckor som närmast ligger S0500-N enligt tillverkaren.
Taket ser jättevitt och fint ut och så vitt vet vi inte om vi vill ha det på väggarna. Men å andra sidan ser väggarna nu väldigt gula ut jämfört med taket. Däremot går de bra mot de fabriksmålade fönstrena.
Vi tror inte att vi vill ha S0502-Y i taket.

Jag har sett i tidigare trådar att folk har målat S0500-N på väggarna. Hur blev det?
Blir det inte bländande vitt?
Ser inte fönster-ramar och dörrar som är fabriksmålade med S0502-Y gula ut jämfört med väggen då?
Eller gör olika målningtekniker och olika glanshet att det jämnar ut sig?
Fönster och dörrar är på plats så de går inte att få i S0500-N om man inte målar om dem men det är inte aktuellt.

Glanshet på väggen om vi nu skulle måla den S0500-N?
Tål ett sånt rum att levas i eller blir väggarna skitiga väldigt fort?

Tacksam för alla råd som går att få.
Vi tyckte likadant. Vitt på väggarna bryter för mycket mot lister/fönster, gult blev för gult. Vi valde till slut 0502-y15R (obs, inte s framför).

--- Mats ---
 
Vi har S0502-Y på fönsterkarmar och S0500-N på väggarna på övervåningen. Golvlister och dörrar är ljusgrå däremot (kommer inte ihåg koden). Det blev fint. Visst ser man att fönsterkarmarna är något gulare, men det är ju olika glans, och dessutom skuggor från ljuset som faller in.
Personligen hade jag tyckt sämre om att ha S0502-Y på väggarna också. Vi tänkte först ta någon helt annan färg på väggarna, men efter ett antal provburkar gav vi upp och tog vitt.

Som sagt, vi är nöjda. Den grå färgen är däremot en aning för kall, men det är en annan historia.
 
  • Gilla
mamawi
  • Laddar…
Nordsjö har en färg som heter nordsjö-vit. Vi har målat med den på väggarna i flera rum och är mycket nöjda. Den har en liten mörkare ton och väggarna blir inte kritvita. Rekommenderas varmt.
 
  • Gilla
Plattsättareninorr
  • Laddar…
greek skrev:
Nordsjö har en färg som heter nordsjö-vit. Vi har målat med den på väggarna i flera rum och är mycket nöjda. Den har en liten mörkare ton och väggarna blir inte kritvita. Rekommenderas varmt.
Jag ringde till Nordsjös tekniska avd. och frågade vilken NCS-kod Nordsjövit har. Svaret är S0502-Y!
 
matbl skrev:
Hej

Vi höller på att bygga ett nytt hus. Behöver lite färgråd för invändig målning.

Målaren har precis målat två väggar och taket i vardagsrummet klart.
Vardagsrummet har öppen planlösning med köket och med ryggåstak (öppet upp i nock). Enplanshus kan väl tilläggas.

Vi bad om att få vita väggar och tyckte att det kan väl inte vara så svårt. Men det var det tydligen. Och efter att ha läst en del tidigare trådar här blir jag ännu mer obeslutsam.

Den vita färg som väggarna nu är målade med är NCS S0502-Y (kallas om jag fattat rätt äggskal, antikvit, etc) och taket är målat med S0500-N (kallas råvit, snö, takvit, etc). Köket ska ha luckor som närmast ligger S0500-N enligt tillverkaren.
Taket ser jättevitt och fint ut och så vitt vet vi inte om vi vill ha det på väggarna. Men å andra sidan ser väggarna nu väldigt gula ut jämfört med taket. Däremot går de bra mot de fabriksmålade fönstrena.
Vi tror inte att vi vill ha S0502-Y i taket.

Jag har sett i tidigare trådar att folk har målat S0500-N på väggarna. Hur blev det?
Blir det inte bländande vitt?
Ser inte fönster-ramar och dörrar som är fabriksmålade med S0502-Y gula ut jämfört med väggen då?
Eller gör olika målningtekniker och olika glanshet att det jämnar ut sig?
Fönster och dörrar är på plats så de går inte att få i S0500-N om man inte målar om dem men det är inte aktuellt.

Glanshet på väggen om vi nu skulle måla den S0500-N?
Tål ett sånt rum att levas i eller blir väggarna skitiga väldigt fort?

Tacksam för alla råd som går att få.
Har egentligen inget att tillföra, men det låter precis som om jag skrivit ditt inlägg själv. Är i samma sits och har precis samma tankegångar. Efter mycket om och men så har vi dock valt att göra precis som ni har påbörjat. Jag är personligen mycket för vitt och skulle ursprungligen måla allt råvitt, men efter lite efterforskning och råd från bekanta och vår målare så har jag tänkt om. Det kan bli för vitt för ögonen om allt är råvitt, särskilt om solen ligger på, dessutom är råvit känsligare för fläckar etc. Det där med fabriksmålade fönster, dörrar etc var också avgörande då det blir en nyansskillnad med råvita väggar. Å andra sidan får man ju nu en nyanskillnad jämfört med taket, men men...
 
Linska skrev:
Jag ringde till Nordsjös tekniska avd. och frågade vilken NCS-kod Nordsjövit har. Svaret är S0502-Y!
Då har de verkligen ingen koll! Jag har tittat på mina provburkar från Nordsjö och Nordsjövit har helt annat recept än NCS S 0502-Y. Målar man upp dem bredvid varandra är det stor skillnad.
 
NyfikenVit skrev:
Då har de verkligen ingen koll! Jag har tittat på mina provburkar från Nordsjö och Nordsjövit har helt annat recept än NCS S 0502-Y. Målar man upp dem bredvid varandra är det stor skillnad.
Vad knepigt!!
 
Tack för råden.
Kanske skulle tillägga en sak. Lister, dörrfoder och fönstersmygar platsmålas så de går att få i samma färg som väggen. Fönster-ramar och dörrar är däremot fabriksmålade...
Någon mer som har erfarenhet av helvita väggar (NCS S0500-N) med förmålade dörrar och fönster i S0502-Y?
 
Har inga förmålade dörrar och fönster mer än ytterdörren, men däremot målade vi vardagsrums och nedre hall väggar (ej tak där vi har träpanel) samt hela övervåningen och trapphuset i NCS S0500-N.
Måste säga att vi trivs med den vita nyansen, den sticker inte utan är helt neutral (därav N). Tror inte ytterdörren är målad med S0502-Y för man märker knappt nåt skillnad.
 
0502 är en bruten kulör,skall ni ha kritvitt så be målare firman om just krit vitt.
fabriks målade produkter är oftast idag målat med 0502 y.samt 0500 är en ton ljusare.
så 0502 är en nor färg som används för bättre täckning.
 
Det blev S0502-Y och såhär när man vant sig så ser det ganska bra ut.
 
Var hos Alcro yrkesbutik. De hade målat upp tre vita bredvid varandra i samma glans.
Då såg S0502-Y lite varmt gul ut, S0500-N såg grå ut och den färg som Alcro helt enkelt kallar vit såg vit ut. Alltså lite varmare än S0500-N och lite vitare än S0502-Y. Jag tror att den vita egentligen är deras brytbas.
 
Kan hålla med Pinebar, vi grundade först med "vanlig" färg (typ brytbas) och sen målade Beckers väggfärg bruten i S0500-N. Det såg grått ut till en början, men sen när alla väggarna var målade så var de mjukt neutral vita. Inget nikotinskadat eller stickande kritvitt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.