apotekarnes
Aniska skrev:
I äggoljetempera binder ägget ihop oljan och vattnet det är därför man
först blandar pigmentet i vattnet
sedan oljan och ägget
och
sedan de två

precis som när man gör en sockerkaka...

Jag brukar använda smör istället för olja när jag gör sockerkaka...
 
fett som fett ;)
 
Jag brukar använda rapsolja i sockerkakan, det blir både gott och nyttigt.
 
Och att blanda färgen var ungefär som att baka; inget farligt, bara att använda köksredskapen och in med disken i diskmaskinen efteråt.

Färgen torkade snabbt och ägget härdar länge. När den härdat någon vecka ska jag slipa en fnasig, trasig gammal timmerbjälke lite grann och måla den ett lager till. Då blir den mindre gropig. Och när jag slipar blir slipdammet - än en gång - ofarligt.

Vilken färg!
 
Redigerat:
Bara lite off topic..Jag har funderat på att måla ett rum med äggoljetempera men rummet saknar fönster och dörren är ofta stängd. Eftersom linoljefärg gulnar om dagsljus saknas undrar jag om det är samma sak med äggoljetempera. Nån som vet?
En fråga till Fredrik, jag har fått intrycket att man skall slipa mellan målningarna - men du nämner inte det. Hur "känns" ytan utan mellanslipning? Jag trodde att ytan blev lite uppruggad/sträv då fibrerna reser sig av fukten i färgen.
Det ser väldigt fint ut iallafall! Vi har också mycket att måla..
 
Hej Bullerbyn,
Om du kollar bilden där du skymtar lite mönstrad tapet, så är panelen därunder målad med linoljefärg och den är lite flammig pga av att det tidigare var en lite mörk hall innan vi tog upp öppningen i väggen.
Enligt Milis Ivarsson ska äggoljefärgen inte bete sig så. Vi målade ett golv i barnens sovrum med Milis grundfärg och den har samma kulör under sängen nu efter tre år som ute på golvet som exponerats av ett söderfönster, så jag skulle säga att det Milis säger stämmer ;)
Angående att slipa ytan mellan målningarna, så visst skulle jag ha gjort det för att följa skolexemplet. Nu var det fet, hyvlad pärlspont, och utrymmet jag målade är som du ser på bilden inte Blå hallen, utan ett utbygge för garderober, ett kallskafferi och extra frysskåp. Men fibrerna har ändå inte rest sig så det stör, du kan dra med handen nu (efter tre lager färg) utan att det känns knottrigt.
 
Har idag inhandlat jula-sprutan på din rekommendation Fredrik. Det vill till att den är bra... ;)
Vi har till sist bestämt oss för milis äggoljetempera på alla väggar som ska målas, exkl köket som är fas-spontat och ska målas med linoljefärg. Taket målar vi i auros matta vita emulsionsfärg.

Pappaspände förresten för första gången idag, det var ju lätt som en plätt! Kul var det också! :)
 
Jag lånade boken Jordens färg på biblioteket, efter att ha läst om den här. Vilken fantastisk bok! Och vilka underbara färger!
Får se vad jag kan hitta på och måla, vi har ju målat färdigt huset. Något måste det bli, bara för att pröva om inte annat.
 
Vad kul. Bygga hus forum gör nytta! :)

Jag bara önskar att den nämndes av t ex Skansen som ett alternativ på deras kurser, även om den inte är riktigt lika traditionell som linolja. Men om en färg är vacker, billig, relativt lättmålad, miljövänlig och håller en evighet (längre än linolja) förtjänar den då inte att nämnas av er på Skansen? *arghh* Hoppas deras anställda hänger på forumet.

Hade vi sett den innan linoljan hade vi sluppit det hårda arbetet med linoljemålningen (många timmar) och nu ommålning (för det blev inte lika snyggt) utan hårt glänsande istället för lugnt och matt.
 
Aniska skrev:
Hade vi sett den innan linoljan hade vi sluppit det hårda arbetet med linoljemålningen (många timmar) och nu ommålning (för det blev inte lika snyggt) utan hårt glänsande istället för lugnt och matt.
Hårt glänsande linoljefärg? Vilken använde du då?

Jag antar att problemet med äggoljetempera är det du listat som en fördel: hållbarheten. Konservatorn är nog inte så förtjust i tanken på att behöva återställa ytor som övermålats med äggoljetempera. Kan vara en bidragande orsak till att man inte sjunger äggoljetemperans lov i byggnadsvårdarsammanhang, utöver den historiska aspekten då.

Själv har jag blivit sugen på att sprutmåla äggoljetempera efter att ha följt den här tråden. Jag har verkligen inte ork att penselmåla ett till vansinneskvistigt allmogepaneltak. Men till pärlsponttaken, golven och alla gamla profilerade ytor blir det definitivt linoljefärg. Har hittills inte haft problem med att färgen blivit för glansig, den är matt till halvmatt.

Jag är fortfarande lite tveksam till att äggoljetempera är en sådan mirakelfärg. Eftersom den innehåller linolja borde den kunna gulna och det borde vara lämpligare med penselmålning än med sprutmåning. Men jag låter mig mer än gärna överbevisas. Första testet blir till hösten.
 
  • Gilla
Jonas_1989
  • Laddar…
Sprutmåning har jag inte heller testat än, det kommer. Gulning förstod jag av tråden ovan f.a. var i rum utan ljus och där spelar det kanske oftatst mindre roll (skafferier osv)? Hoppas det r ett mindre problem iaf.
 
Redigerat:
Jaha, det blev fiasko. Julas LPHV-spruta klarade inte av att få fram färg till pistolen när man lyfter den för att måla taket. På vägg går det bra, men inte i taket. Hur fasiken gjorde du fredrik?! 1500 spänn spruta och 400 spänn i färg åt helsefyr... :( Försökte istället rolla auros vita färg men det funkar inte bra, färgen täcker för dåligt och vi har fått roll tre gånger på ett redan vitt tak.

Det blir gysinges matta vita linoljefärg i fortsättningen!
 
Tillbaka efter semestern:
Tråkigt att höra att det inte blev en lika lyckad upplevelse för dig Dr_Jerkyll (eller blev det Mr_Hyde som målade ;) )
Det jag borde kommenterat angående Julas spruta är två saker:
1) Den stora 4-litersbehållaren som följer med sprutan fungerade inte för mig heller med äggoljan. Men det fungerade bra med 1-litersbehållaren som hänger som en kopp under sprutan. Det blir lite att fylla, men det gick bra. Hellre använda den än att penselstryka.

2) Sedan är det viktigt att kolla att färgen är tillräckligt utspädd: det följer med en viskocitetskopp som man doppar ned i färgen, lyfter upp och tar tid det tar för färgen att rinna ut. Tar det för lång tid späder man med lite vatten (jag behövde kanske en dryg deciliter på en liter färg).

Med färg som rann i genom på drygt 20 sekunder och 1-litersburken på sprutan gick det som smort!
Lycka till!
/Fredrik
 
Det är ingen som provat andra typer av sprutor? 1700 som Julas kostar kanske går att minska ytterligare? Eller vilka kriterier ska man titta efter?

Anna
 
Nu har jag målat en del med äggoljetempera, bl a vår murstock på övervåningen. Det blev så bra. Nu målar jag också lite möbler, de är inte färdiga, men ser ut att bli bra.

Till våren ska jag måla stolpar och (inner)tak på farstukvisten, det blev inte av innan hösten blev för våt.

Sprutning har jag inte provat, och det blir nog inte heller, men jag kommer nog att använda äggoljetempera till det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.