Snyggt jobbat.

Poolen kan bli hur grym som helst.

Köket är kanonfint.
Terassen kändes lite medelhav, snyggt.
Snygga materialval för övrigt också.
Sicksack-mönstret i relaxen var synd tycker jag.
Stora badrummet var jättefint.
Sen tycker jag det är synd med alu/kromade spotlightsarmaturer på det annars såå vackra vita taket.
Djupt imponerad av trappen, skitsnygg.

All heder för vad det ser ut som, hårt arbete.
 
Tack för all feedback!

Ang spottarna i taket är det ett medvetet val att ha rostfria. En genomgående röd tråd i huset har varit valet av rostfritt: samtliga dörr- och fönsterhandtag, skjutdörrar, vitvaror, köksluckehandtag, räcken, soffben, barstolar, strömbrytare, dimmers och spottar och up/downlights matchar varandra.

Ang. sicksack mönstret så kompletterade jag med det efter att väggarna var fullt klädda med mosaik. Eftersom relaxen är 35 kvm kändes det för sterilt och kallt med raka kala väggar, jag ville ha lite känsla av "turkiskt bad", dvs en lite varmare känsla. Ett udda val som dock ger lite liv åt väggarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
aleksros
  • Laddar…
Se det inte som något illa att just Jag hade valt en annan lösning. För vad säger att jag har rätt ? ;)

Jag tycker att tak är tak och inte har något med andra detaljer att göra, därav tycker jag dom ska vara så diskreta som möjligt snarare än att matcha andra detaljer. Men det är ju du som ska bo där inte jag. Tro nu inte heller att jag inte gillar bygget för det gör jag verkligen.

Sen hoppas jag att vi får se bilder på kommande poolbygge. Kan ju blir hur j-vla ball som helst!
 
Alltid kul att höra hur andra skulle ha gjort. Smaken är som baken och tjusningen med att bygga eget hus är just att kunna ha egna idéer och smaker!

Ang spottar igen (ursäkta att jag tjatar) så har jag inte sett att det finns vita storspottar (2x50W eller 4x50W från t.ex Rydéns), så hade de små enkelspottarna varit vita hade det blivit en salig blandning.

Kul att du gillar bygget!
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Hur mycket pengar har hittills gått åt till bygget? Minus tomten då.
 
Har du ritat och byggt själv eller vilket företag har du anlitat? Helt klart det snyggaste huset jag sett här på forumet.
 
Nedlagd kostnad: allldeles för mycket ;-)

Jag har dock sparat in en del eftersom jag själv har projektlett bygget (inklusive inköp) och byggt själv. Jag har vid behov anlitat olika underleverantörer vars arbete jag kunnat kontrollera på plats (minimerar därmed potentiella fel som kan bli oerhört dyra om de upptäcks för sent, särskilt när man bygger hus med gjutna betongväggar- och bjälklag). Jag har gått miste om arbetsinkomst men bygger man i Stockholm så går det ihop ifall man bygger effektivt.

Jag gick med ett utkast på husritning till två arkitekter som finslipade framförallt planlösningen och kom med många bra förslag, vissa som jag gillade andra som jag sågade och såg till att det blev enligt mitt och min sambos tycke och smak.
 
Redigerat:
Mycket snyggt, grattis till ett fantastiskt hus!!!

...och att du har ritat, projektlett och delvis byggt själv är ju liksom hela grejen - mycket imponerad!

Hittade även lite byggbilder genom att gå igenom alla dina inlägg, även det kul att se (skulle faktiskt vilja se mer...)!

En fråga, vad är det för badkar du har i relaxen (det runda) och är du nöjd med det?
 
Ok, nästa "känsliga" fråga.
Hur lång tid har det tagit... start till nu?
 
Karet i relaxen har beteckningen W0818 och karet i det övre badrummet heter W0817 båda från SSWW.
http://www.ssww.com.cn/en/products....263&proTypeName=Luxury Series Massage Bathtub
Har provat 2 ggr och fungerar bra. Eftersom det är inbyggnadsmodeller går det att ljudisolera lite extra om man vill.

Tomtköp Sep 2004. Tillträde Nov 2004. Därefter markarbeten (jag tog över efter att säljaren hade hållt på och sprängt i 3 år och ordnat en uppfart och dragit upp VA-anslutning).

Projekteringen tog ett halvår inkl bygglov.

Byggstart maj 2005. Huset stod klart december 2007. Därefter tomt- och markarbeten som jag sköter helt själv (eeeh sorry, föräldrar och familj kommer ofta, likaså en del stora hjullastare och grävmaskiner..).

En varm dag som denna önskar jag att poolen var färdig. Går inte att sitta på terrassen utan att griljeras!

IMG_4816.jpg

b2.jpg

Fick i alla fall till 30% av gräsmattebehovet i förrgår och igår. Bar upp 100st "extra green" 1 kvm bitar à 15 kg/st puuh! Och en del blommor.

Innan dess har jag kärrat fram 10 kubik sand/jordmassor som jag fyllt och planat ut i grovkross - bra träning inför beach 2008 :)

b3.jpg

Återstår att beställa 10 kubik till (minst) att kärra fram för att få till resterande gräsmattan
 
Redigerat:
Jag är mållös! Hur läckert som helst!

Vad är det för mosaik du har? Ser ut som bisazza., men det är klart finns väl otaliga sorter förstås. :)
 
Sorry, jag skrev fel årtal förut: Tomtköp Sep 2005. Tillträde Nov 2005. Byggstart maj 2006.

Mosaiken är grön marmormosaik.

Så här såg det ut sommaren 2005:
 
  • DSC00903.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00919.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01308.jpg
Redigerat:
Helt fantastiskt läckert, jättegrattis.
Och jag som inte brukar gilla moderna medelhavsinspirerade hus, det här kommer att kosta för imagen..

Det enda jag inte hade valt själv är färgerna på stenläggningen på balkongen/terassen.

/ Fredrik
 
Tack för alla fina kommentarer!

När jag beställde allt material hade jag målat upp en bild för mig hur det skulle se ut. Jag ville att huset skulle se ut som ett stenhus (vilket det är) och således använda tunga underhållsfria material som annars inte kan användas i träbyggnationer. Men jag var naturligtvis osäker på hur det skulle se ut i verkligheten eftersom det inte är Benders eller S:t Eriks som de flesta väljer och som går att beskåda i var och varannan butik.

Terrassernas mönster hade jag t.ex skissat upp i Excel, med vissa plattor som är av samma stensort som balustraderna (beige cream) som jag hoppades skulle matcha putsens färg som är i samma nyans.

Jag var rädd för brytningen mellan den "antika looken" på stenräckena med den annars moderna looken, men så här i efterhand är jag faktiskt helnöjd med resultatet!
 
  • _MG_4844.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_4852.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_4846.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_4838.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
jaa åtminstonde verkar du veta vad du sysslar med! mycket imponerad av detta brutala hus! 5 av 5 möjliga toasters! *tummen upp*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.