Har tittat igenom trådarna men hittar ingen som ger bra svar på mina frågor:

Jag har ca 5000 kvm gräs och jag har insett att att dettar för lång tid meed handjagare =)

Jag är lite mer sugen på en traktor än en raider då traktorn även verkar kunna användas som just traktor. Jag vill kunna dra lite jord och annat skrot i en kärra, är det ens att tänka på?

Hur stark behöver den vara? Behöver man upp på 15 hk för att den ska orka nått?
Dom här konstiga märkena MTD, MURRAY, Yard man osv, går det att hitta reservdelar till dom eller är det Jonsered och Husqvarna som gäller? Jag vill komma under 10´


Lite tips och idér tack.
 
Du skall titta på en Toro cylinderklippare. Den har stor klippbredd och är den enda maskin du kan köpa till rimliga pengar. Alla delar är hemskt dyra, men finns att få tag på. Det som brukar gå sönder är backväxeln och remmar. vissa ex har gått mycket och det gäller att välja begagnat med omsorg. Ny är inget altenativ. Den går inte att dra en kärra med den.
 
jag har en mtd 12.5hk, drar utan problem 400kg på min hembyggda kärra:)
till mtd finna alla fall reservdelar.
 
Kvistarn:
Ok så dom orkar det?
Hur är det med att klippa där det är ojämt, dvs knöligt. Klarar en traktor det lika bra som en raider?
Hur är kvalite´n på MTD? Nått märke man ska passa sig för?
 
Tänk efter om det viktigaste är att köra omkring med en fånig liten släpkärra eller att klippa gräs. En Rider klipper betydligt bättre eftersom klippaggregatet är monterat framför hjulen. Bättre åtkomst, och gräset blir inte tillplattat av hjulen innan klippningen.

15 hk räcker lätt. Satsa på fyrhjulsdrift om du har besvärlig terräng med kaninhål och andra grova ojämnheter.
 
MTD är bra, men inte till att klippa 5000 m2. Alla trädgårdstraktorer är hobbymaskiner och skall behandlas därefter.
 
MTD, Murray, Yard och även Husqvarna och Jonsered är alla USA-maskiner, vissa kommer kanske t.o.m. från samma fabrik. Alla dessa finns som dyra och mindre dyra och kvalitén är nog likvärdig i de olika segmenten. Har själ en Yard som kostade runt 20' när jag köpte den och den fungerar alldeles utmärkt. Att klippa 5000 m2 med den är inget problem.
 
Många har samma märken på motorer B&S och samma märken på växellådor Techumse. Så det är mycket samma saker i dom med standardprylar.
 
Tycker att du skall satsa på en rider, mycket lättare att klippa med en sån, dessutom så finns det i stort sett samma tillbehör till dom som till traktorn, har du kuperad tomt så rekommenderar jag något med 4WD, oslagbart. Jag köpte själv en rider med AWD eftersom jag bor i en stor "slänt" och den tar sig fram otroligt bra, funkar kanon med vagn åxå.
 
Som flera nämner så duger även en rider till att dra släp och liknande. Dock blir det antagligen lite dyrare men fördelarena är fler med en rider. Du kommer åt under buskar och runt träd lättare. Som en annan sa så plattar du till gräset med däcken på en traktor och det inträffar inte med en rider.

En AWD blir bra mycket dyrare om du ska ha med hydrostat då det är två hydrostat låder på en AWD rider. Hydrostat är alltid det smidigare och jag vet inte om det finns riders idag utan hydrostat. Traktorer vet jag inte hur det är med.
 
Fel årstid att tänka på det men... snöslunga... Har du 5000 m2 gräsmatta så gissar jag att du har en smula att snöröja också. En t.ex. Stiga park kan du montera snöslunga på och det fungerar utmärkt så då kan man utnyttja maskinen på vintern också.

Hydrostat, alltid! Dumsnålt att ens fundera på en utan.

Men, ska du *bara* klippa stora öppna ytor gräs utan hinder, typ fotbollsplaner, och inte har intresse av slunga så kan du tjäna in ett par kronor på att köpa en rejälare traktormodell. För allt annat ser jag rider som enda alternativet.

Man ska nog inte heller lura sig att tro att en traktormodell kan användas till speciellt mycker traktorjobb. Dra en kärra, visst, men för allt annat så är de för klena och har för dåligt grepp i däcken. De är ju byggda för att vara snälla mot gräsmattan. Inte för att greppa bra.

Vi köpte en begagnad Stiga park pro med 2cyl 16hk-motor och den klipper 6ggr snabbare än en handknuffad motorklippare och snöslungan är en dröm för mig med klen rygg. Stånkar sig genom tung snö och röjer våra 300m2 uppfart på en halvtimme, istället för tre timmar och två kiropraktorbesök som med skyffel.

[edit] Såg att du ville komma under 10kkr... Då hoppas jag du är händig och kan fixa till något renoveringsobjekt för annars är det kört. Med så mycket att klippa och dessutom önskemål om att orka med kärra så måste du lägga bra mycket mer. Vi gav dryga 20 kkr för en femton år gammal park pro inkl klippdäck, mossrivare, snöslunga och kärra. Nypris säkert 60 kkr... Något billigt "smäck" håller säkert första och kanske andra året men sedan har du tröttat ut grejerna. Bättre att köpa en begagnad Stiga eller liknande och få litet valuta för pengarna.
 
Redigerat:
Köpte en Partner 107cm m. 12.5 hk på k-rauta för 10400:- (rabattkupong 20% villaägarna)
Hel nöjd så här långt.
 
Tar härmed ödmjukt tillbaka mitt tidigare påstående att trädgårdstraktorer enbart kan dra små fåniga släpkärror.:D
 
  • Husv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
ma skrev:
Jag har ca 5000 kvm gräs och jag har insett att att dettar för lång tid meed handjagare =)
Jag kan inte hålla mig från att vara lite nyfiken:
Vad du använder dina 5000 m2 till egentligen?
En privat 11-mannaplan?
 
mycke_nu skrev:
Tar härmed ödmjukt tillbaka mitt tidigare påstående att trädgårdstraktorer enbart kan dra små fåniga släpkärror.:D
En sådan har jag! men den funkar inte......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.