Ja vilket håll är bäst?Jag har läst mig till att den hyvlade (släta?) sidan ska vara neråt och den grova sidan uppåt.men det känns ju vettigare tvärtom..
 
  • Gilla
Christer Uddh
  • Laddar…
tvärtom!
om du skall måla i takfoten å simpsen!

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Christer Uddh
  • Laddar…
Fishermansfriend, du skall väl lägga papp ovanpå råsponten?

Då känns det bäst att ha den hyvlade sidan uppåt.

Och det blir bättre målningsunderlag med sågat på undersidan.

Det är väl det estwing försöker säga?

//KoW
 
  • Gilla
Hainz
  • Laddar…
Vid olika tillfällen har vi lagt råsponten
med sågade sidan neråt just vid takfoten
och strax ovanför väggliv just för målning.
Sen vänder vi den sågade uppåt för det blir
bättre grepp att gå över taket under tiden
man jobbar sig uppåt.

Mvh Putte
 
  • Gilla
martin_skold
  • Laddar…
Smart:)
Hyvlade brädor blir f**bannat hala om det regnar!
 
Har svårt att se att man kan gå på ett 45 gradigt svall även ifall den sågade sidan är upp? (oavsett regn...)
 
Alla tak har inte 45 graders lutning. Vid takarbete är det även viktigt vad man har på fötterna. Har man lackskor kan man nog åka kana vid betydligt lägre vinkel.
 
Snailman
JanneL skrev:
Smart:)
Hyvlade brädor blir f**bannat hala om det regnar!
Det är väl meningen att man ska spika upp en papprullsbredd med råspont ( när det inte regnar) och sedan lägga ut en rulle papp innan man fortsätter med mer råspont?

och pappen blir inte så hal när den är blöt..
 
Mikael_L
Det tror jag inte är nödvändigt.
Men misstror man vädret för tillfället så är det nog en "lysande" strategi ...

..tror jag ...
 
  • Gilla
Grobymmot
  • Laddar…
Jaha Snailman, så gör jag när preseningen har dragits undan.
Då försöker jag få på spånten över hela taket innan himmelens portar öppnat sig. Hur gör du?:)
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Det är väl meningen att man ska spika upp en papprullsbredd med råspont ( när det inte regnar) och sedan lägga ut en rulle papp innan man fortsätter med mer råspont?

och pappen blir inte så hal när den är blöt..
Det där känns väl sådär..
Helst skall man ju undvika att slira runt på pappen när man väl lagt den..
Fast det är klart, är himlen mörk och man är ensam så kan man ju bli tvungen att lägga med sig lite åt gången - om det inte går att förbereda med presenningar..
 
Mikael_L
Styx skrev:
Det där känns väl sådär..
Helst skall man ju undvika att slira runt på pappen när man väl lagt den..
Det går väl inte att undvika helt i vilket fall som helst. Ströläkten måste väl spikas först när all papp är satt.


Men i vilket fall som helst kan det inte vara så lätt när det är ostadigt väder, t.ex. att det kommer små skurar med duggregn mellan varven. Vill man inte täcka med pressenning och helt enkelt avbryta jobbet och vänta på stadigt väder så är ju frågan vad som är bäst.
Att skydda redan färdigspikad spont med presenning gör det knappast lätt att gå på. Då måste man av med hela pressen, spika tills nästa regnskur kommer, snabbt på med pressen igen.

Har man papp på redan spikad spånt, á la snailman, så behöver man ju inte dra på pressen över alltihopa iaf.
 
Snailman
Man kan väl annars göra så att man lägger två rullbredder spont och sen lägger en rulle, då slipper man ju gå på pappen, och max två rullbredder är otäckta. Om nu vädret är lite ostadigt, gjorde nåt i den stilen på sommarstugan med farsan, då hade vi ju inga spikpistoler eller råspontluckor...
 
Känns som att tråden spårat ur. Vilken sida som skall vara upp eller ner på spånten har helt plötsligt blivit när lägger jag pappen. :)

Ja grabbar (antar att ni är det), köper ni detta?

1. Spika spånt från takfot till nock enl. förslag ovan. Dra ut spånten tillräckligt långt över gaveln så du får lämpligt takutsprång.
2. Skruva/spika fast en trekantslist längs med taket. Den sätter du där dels för att ha något att fästa vindskivorna i och dels för att vika upp pappen så att inte regnet kan rinna in den vägen. (Mycket viktigt)
3. Nu kan du såga rent utanför trekantsprofilen.
4. Montera gärna vindskivan nu om du kan beräkna hur mycket det bygger med ströläkt, bärläkt och beklädnad (plåt/pannor)
Varför jag vill montera vindskivan nu är att jag vill vika pappen över kanten på den för att få det pott-tätt. (Går säkert att lämna lite papp och göra det sedan).
5. Om det är nödvändigt för fäste av fasaden finns det nu möjlighet att fästa spikläkt under takutsprånget genom att spika eller skruva från ovansidan. (Utan att göra onödiga hål i pappen).
6 .Nu rullar vi ut pappen. (Var försiktig så den inte går sönder)
7. Dags att spika fast ströläkt och bärläkt.
8. Nu lägger vi takbeklädnaden.
9. Så avslutar vi med vindskiveplåt (Hellre än trä, som skall målas i tid och otid).

Tror inte att spånten tar skada av lite regn. Den håller i alla fall tätt och det bör väl vara det viktigaste (för den sväller). Tycker inte det är nödvändigt att hålla på med presenningen för minsta lilla skur.
 
Redigerat:
hmmmmm...

om man nu ser att det kan bli regn, men börja ej lägg råspont då.
råsponten tål en viss mängd regn, farligast e på vintern om man lägger när det e fuktigt å när man e pappad å klar å ha 9kw stående inne då har du puckelpist i taket....
man kan me görera som en annan sa att man vänder på råsponten, brukar man jö efter man klämt in myggnätet, men jag brukar köra me hyvlade öppåt då det blir bäst resultat me målningen.

har du betongpannor? ja då e överkant vindskiva 14 cm från överkant råspont som gäller.
tips e att innan du sätter trekantsläkte e att du spikar dit 2"2" under först, flytta in den 22 mm å sätt första vindskivan emot råspånten, sen klappar du dit nästa utanpå. kör me 1"7" blir väldigt snyggt.
då lägger du andra vindskivan 3 cm omlott på den första då har du 14 cm styvt.

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.