Andreas_Hansson skrev:
Är det någon som har testat en sån här klippare?
[länk]

Inte live, men jag har klämt och känt på den i affär.
Stihls klippare är gedigna, och just den modellen är inget undantag.
Den är säkert extremt bra på små ytor eller om man har mycket buskar och träd att cirkla runt, men om man har stora ytor tror jag att det blir svårt att få någorlunda raka linjer.
 
KarlXII skrev:
Inte live, men jag har klämt och känt på den i affär.
Stihls klippare är gedigna, och just den modellen är inget undantag.
Den är säkert extremt bra på små ytor eller om man har mycket buskar och träd att cirkla runt, men om man har stora ytor tror jag att det blir svårt att få någorlunda raka linjer.
Det går att låsa framhjulet så den kör rakt...
 
H
Det är en Viking inte en Stihl.
 
Hej
Gjorde en djupdykning i gräsklippardjungeln för ett par år sedan. Kom fram till följande:
En på jobbet som extraknäcker med gräsklipparservice sa: Vad du än köper, se till att den har en Hondamotor.
B&S som sitter på Klippo är en urgammal modell som endast Klippo har p g a utgående axeln för drivningen de har.
Klippo har ett grymt chassie som håller i evighet + att den är helt stum i handtaget vilket känns väldigt gediget.
Ville ha en med mucher, uppsamlare och utkast, det blev en Huskt 152 med drivning. Är lite anti till plåtchassie p g a livslängden, men den har Hondamotor som går jättesnålt och den "dammsuger" gräsmattan. Dock kan det stocka sig
i "röret" om gräset är för långt eller blött. Var väldigt sugen på en Hondaklippare med kompositchassie men de var jäkligt dyra.
Klippo som jag också ville ha gick bort p g a motorn och att den med uppsamlare kändes tre meter lång...typ
Kollade även Viking och Stiga. Julaklippare, kineser, Partner och dyl gick fetbort tidigt.
Lycka till!!
 
Låter som man skall ha en klippo med hondamotor då. Som Pro 21 S GCV
Tror jag har nämnt den i en annan tråd också. Någon som har provat denna? Är lite sugen själv men har inte varit iväg och tittat ännu.

Det verkar som om Klippo numera har Honda alternativ till flertalet modeller.
 
A
rfredh skrev:
Hej
Gjorde en djupdykning i gräsklippardjungeln för ett par år sedan. Kom fram till följande:
En på jobbet som extraknäcker med gräsklipparservice sa: Vad du än köper, se till att den har en Hondamotor.
B&S som sitter på Klippo är en urgammal modell som endast Klippo har p g a utgående axeln för drivningen de har.
Klippo har ett grymt chassie som håller i evighet + att den är helt stum i handtaget vilket känns väldigt gediget.
Ville ha en med mucher, uppsamlare och utkast, det blev en Huskt 152 med drivning. Är lite anti till plåtchassie p g a livslängden, men den har Hondamotor som går jättesnålt och den "dammsuger" gräsmattan. Dock kan det stocka sig
i "röret" om gräset är för långt eller blött. Var väldigt sugen på en Hondaklippare med kompositchassie men de var jäkligt dyra.
Klippo som jag också ville ha gick bort p g a motorn och att den med uppsamlare kändes tre meter lång...typ
Kollade även Viking och Stiga. Julaklippare, kineser, Partner och dyl gick fetbort tidigt.
Lycka till!!
Klippo använder inte den motorn längre då den har utgått. De har gjort en snäckväxel som drivs av en rem från knivaxeln och det är den vettigaste lösningen jag sett hittills på såna klippare, mycket mer robust än andra märken.
 
bra-byggare skrev:
Är det någon som testat Husqvarna Pro-serien, de ser bra ut "på pappret" med Hondamotor och gjuttet chassi?

Länk: [länk]
HVA satsade en hel del för några år sedan på att ta fram en maskin som liknade Klippo. Det blev den serien av klippere och dom är riktigt bra faktiskt. Sen köpte HVA Klippo förra året så i år satsar dom inte så mycket på modellerna under sitt eget märke, inte i Sverige i alla fall där Klippo är ett välkänt märke. Klippo säljs egentligen bara här i norden, på kontinenten och i USA är det mest uppsamlarklippare som säljs.
 
Får väl lägga mina synpunkter här med då.

Efter att ha kört en 500:- stiga ett antal år (utan större problem) inhandlades en minde HVA förra sommaren. M145SW tror jag det var.
Efter första varvet på gräsmattan konstaterades att den inte alls motsvarade förväntningarna.
Ruskigt slö, gick inte att klippa lägre än nivå tre. Då stannade den helt enkelt. Gräset var inte speciellt långt vid tillfället.
Ringde till firman där vi köpte den och beklagade mig lite.
En servicekille kom förbi dagen efter och konstaterade glatt att "Den orkar ju för fan inte klippa!"

Med klipparen i bakluckan bar det av tillbaka till affären.
Inget tjafs utan dom erbjöd mig ett bra pris på modellen större R145SW.
Den är kraftigare men fortfarande inget jag skulle rekomendera.
Eftersom den har både mulching och uppsamlade har kniven vingar som ska kasta upp gräset i uppsamlaren.
Kör man mulching så är dessa mest i vägen vilket resulterar i att maskinen inte orkar......

Sen kan man ju tillägga att allt är i tum på dessa numera... inte smidigt för hemma mecken.

Skulle nog köpt nåt annat...

Ingen som vill köpa en så gott som ny HVA??? :)

// magnus
 
Varför är förresten inte alla nya klippare redo för etanol??
Bara ställa om tändningen och byt lite material här och där!

// magnus
 
Det är nästan bara Sverige och Brasilien som kör etanol idag i världen. Det börjar hända lite, men det är långt kvar. Och marknaden för gräsklipparmotorer är väl lite för liten. Istället vill de ju kränga "miljöbensinen" för 25-30kr/litern, och det har väl också en bromsande effekt på omställning till etanol så länge folk skall prackas på den, för marginalerna där är hisnande.
 
Staffans2000
Staffan2000 skrev:Har du barn eller någon annan varelse tillhörande den yngre generationen som du bryr dig om SKALL du köpa en eldriven gräsklippare. Såvida du inte vill att deras framtid skall förstöras! Du kan dra ditt strå till stacken!
Vi lata, och miljömedvetna Svenskar som inte orkar klippa GRÄSET FÖR HAND, köper naturligtvis en eldriven gräsklippare.

Japp, precis så är det. Verkligen huvudet på spiken. Så upp till bevis nu Yoxler. Köper du inte en el klippare så kommer dina barns framtid att förstöras, kanske inte bara dina utan allas. Snacka om tungt ansvar på dina axlar . El klippar tillverkarna borde köra med detta budskap i sina reklamannonser, vore ju klockrent och tydligen underbyggt på massa fakta oxo.

Nä själv så fortsätter jag klippa gräsmattan genom att hänga på ett aggregat framför min jänkepickis med 485 hk V8 samtidigt som jag röker en go ciggar och grillar lite på flaket.
Det e najs.

Sorry, kunnde inte motstå att skriva ett ironiskt inlägg som svar på ett så fullkomligt galet inlägg.

För att svara lite på din fråga i vilketfall så kan jag säga att en klippo komet inhandlades förra året och den är verkligen bra. Har en åkgräsklippare oxo och när den ibland strejkar så funkar det faktiskt riktigt bra att klippa dessa stora ytor med klippon.





Hejsan allesammans.

Denna gång får jag citera mig själv och "wester". Vars inlägg ovan, är nr. 5.

När nu till och med U.S.A.s´ president med sitt koppel av oljebolagslobbyister insett att världen går under om vi inte slutar upp med att förbruka jordens resurser som vi nu gör.
Den globala uppvärmningen är ett faktum, allergierna ökar, folk dör i förtid av föroreningar skapade av oss människor (och rapande kor) som vi äter.

Denna kommande katastrof är inte skapad av en man - Utan av oss alla. Vi är i varierande grad skyldiga allesammans. Många bäckar små......

Kan någon (inkl. western) förklara för mig. Varför påverkar inte Svenska gräsklippare miljön på samma negativa sett som alla andra förbränningsmotorer.
Varje Kg. koldioxid och cancerogena ämnen som våra gräsklippare och övriga mer eller mindre onödiga maskiner släpper ut kommer förr eller senare att hamna i era barns lungor. Är er nyklippta gräsmatta värd det.

Staffan
 
Redigerat:
Staffans2000
Staffan2000 skrev:
Staffan2000 skrev:Har du barn eller någon annan varelse tillhörande den yngre generationen som du bryr dig om SKALL du köpa en eldriven gräsklippare. Såvida du inte vill att deras framtid skall förstöras! Du kan dra ditt strå till stacken!
Vi lata, och miljömedvetna Svenskar som inte orkar klippa GRÄSET FÖR HAND, köper naturligtvis en eldriven gräsklippare.

Japp, precis så är det. Verkligen huvudet på spiken. Så upp till bevis nu Yoxler. Köper du inte en el klippare så kommer dina barns framtid att förstöras, kanske inte bara dina utan allas. Snacka om tungt ansvar på dina axlar . El klippar tillverkarna borde köra med detta budskap i sina reklamannonser, vore ju klockrent och tydligen underbyggt på massa fakta oxo.

Nä själv så fortsätter jag klippa gräsmattan genom att hänga på ett aggregat framför min jänkepickis med 485 hk V8 samtidigt som jag röker en go ciggar och grillar lite på flaket.
Det e najs.

Sorry, kunnde inte motstå att skriva ett ironiskt inlägg som svar på ett så fullkomligt galet inlägg.

För att svara lite på din fråga i vilketfall så kan jag säga att en klippo komet inhandlades förra året och den är verkligen bra. Har en åkgräsklippare oxo och när den ibland strejkar så funkar det faktiskt riktigt bra att klippa dessa stora ytor med klippon.





Hejsan allesammans.

Denna gång får jag citera mig själv och "wester". Vars inlägg ovan, är nr. 5.

När nu till och med U.S.A.s´ president med sitt koppel av oljebolagslobbyister insett att världen går under om vi inte slutar upp med att förbruka jordens resurser som vi nu gör.
Den globala uppvärmningen är ett faktum, allergierna ökar, folk dör i förtid av föroreningar skapade av oss människor (och rapande kor) som vi äter.

Denna kommande katastrof är inte skapad av en man - Utan av oss alla. Vi är i varierande grad skyldiga allesammans. Många bäckar små......

Kan någon (inkl. western) förklara för mig. Varför påverkar inte Svenska gräsklippare miljön på samma negativa sett som alla andra förbränningsmotorer.
Varje Kg. koldioxid och cancerogena ämnen som våra gräsklippare och övriga mer eller mindre onödiga maskiner släpper ut kommer förr eller senare att hamna i era barns lungor. Är er nyklippta gräsmatta värd det.

Staffan


Nytt försök
När man inte får något svar första gången, får man försöka igen.

Alltså: alla....Inkl. Western. När ni startar era "trädgårdsmaskiner" kommer ni direkt eller indirekt att förgifta era barn.
Innan DU rycker i snöret vore det måhända dags att tänka - om jag väntar en vecka till kanske mina barn inte får asma - Men, va faan min lilla mackapär gör varken till eller från......eller....


Ert dåliga samvete: Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.