Hejsan!

Jag undrar om någon som byggt med Carporten.se har några bilder eller erfarenheter att dela med sig av?

Var det svårt att montera? Hur lång tid tog det?
 
Jag puffar upp denna ganska gamla fråga, jag är intresserad av att göra deras 2 bilsmodell med förråd, någon som har satt upp någon färdig som vill dela med sig bilder och erfarenheter.
 
Puffar denna lite med då jag i dagarna fick hem en "byggsats"..
Bygglov etc e klart med, bara o bygga kvar, har dock lite huvudbry ang vilken grund jag skall ha.
Plint vs betongplatta..
 
Hallå
Jag tänkte också köpa en carport med förråd, CAR11B, på carporten.se.

Hudlum: Berätta gärna hur bygget går, smidig att montera?

Jag tänkte ha plintgrund...
 
har precis fått markarbetet klart, var en del som var tvunget o klaffa innan jag fick dit en riktigt stor grävare då carporten kommer stå nedanför backen som går upp till mitt o tjejens hus.
Skall väga in plintar o annat jävulskap nu i dagarna för at sedan lägga makadam, duk, o "fin" grus...
o givetvis padda en massa :)
så om vädrets makter inte ställer till alldeles för myclet för mig kan saker o ting stå på plats innan jul iaf :D
 
börjar nu närma mig slutet på detta åprojekt så här ser det ut just nu, skall till paneler på takstol frånt samt bak, o lite annat småfixande skall även ev fylla ut grunden lite till samt padda 1 varv till.

339990_jzyyuy.jpg
 
Hej Hudlum,

Ser fint ut, jag har precis kontrakterat en firma som sksa hjälpa mig med grunden och sedan lägger jag en beställning hos Carporten.se.

Kan du inte skriva lite kort om dina erfarenheter från detta: kvalitet, enkelhet ev. problem, tidsåtgång, kontakt med leverantör m.m.

Jag hoppas komma igång med mitt bygge under Juli månad, därefter skickar jag inlite bilder och skriver om mina erfarenheter. Hitintils kan jag bara konstatera att lverantören varit snabb och trevlig i den kontakten jag haft.

/J
 
leverantören har varit mycket trevlig o snabb med kontakt o allt med den biten.
Bygglovs ansökan gick smidigt den med, kan iofs bero på att jag inte bor i en jättekommun, samt bor utanför detaljplanen.
chakt arbetet gjorde jag själv tillsammans med 1 vän so mhar en bra grävmaskin, kan vara bra att ha sådana kontakter ibland så det gick otroligt smidigt och snabbt när väder o vind väl tillät mig o vara ute o grejja.
det jag kan råda dig är at när du fått leverans av dina pallar med material räkna igenom precis allt även om det tar 1 dag o kolla så att allt verkligen är med gjorde missen att inte göra detta förens vi var igång med byggandet, vilket resulterade i att vi saknade 2 balkar som iofs gikc att inhandla hyffsat billigt på närmaste trävaruhandel.
hur som helst skall försöka stapla upp arbetet lite.

Chaktade ur där plattan skulle vara, stod i val o kval om jag skulle ha betong eller plint grund. blev plint grund.
Köpte plintarna färdig gjutna på byggmax, var under 100 styck. och totalt 11 behövdes.
När väl plintar var på plats, inmätta, lodade o klara var det dax att sätta dig alla 11 stolpar.
till detta behövdes 11x2 vagnsbultar (kommer inte ihåg längden just nu) samt likamånga muttrar.
sagt o gjort, nu var det dax för de längsgående balkarna vilka int evar krångliga alls att få på plats o kapade till rätt längder.
med dessa på plats spikade jag ihop samtliga 8 takstolar på en förmiddag, ringde ngra kompisar som kom o hjälpte till att få dom på plats.
Med takstolarna på plats, var det dax o måtta upp förådets material, min snickare o svåger kom väl till hands här kan jag lova då de vinkel järn som följde med var mycket veka o med vinkeljärn o balk mellan stolpar var det mycket ostabilt i mitt tycke.
så vi sågade ur o slipade så att balkarna möttes i stolparna som vi hade karvat ut plats i så istället för vinkel järn blev det rakt in i stolparna och väldigt mycket stabilare konstruktion.
med förråd klart var det dax o börja spika takläkt vilket gick troligt fort även detta på ngn dag, inga konstigheter där heller gäller bara o tänka rätt så gick det som en dans.
1 kväll med ngra kalla folkisar o en stege tog det o lägga taken själv o det blev väldigt bra även detta.
efter taken blev laggt har det varit lite finslipande o fixande o nedan kommer resultatet av ett nästan avslutat projekt.
enda som är kvar är att spika panel på bakre takstol samt sätta dit stuprören.
352226_zgo9cn.jpg

lite småpill kvar bara som sagt, gjorde fronpanelen lite annorlunda med med lite vinklar ser ngt bättre ut en att ha en rak linje tycker jag iaf.
 
Redigerat:
Halloj,

Kanonfin beskrivning och fina bilder, det ser ju bra ut Hudlum.
Idag kom mina grundkillar som gräver och plintar åt mig - jag kommer löpande lägga ut lite bilder här på byggets gång. Själva carporten levereras någongång i slutet av Juli.

Jag kommer nog planka din grej med frontpanelen, verkligen ett lyft.

/J
 
det e lugnt planka på bara :)
Gjorde förövrigt likadant på panelen på baksidan, samt tog strömaterialet som blev över o skicka på paneler på utsidan av balkarna mellan främre stolpe och förrådet, blev hur snyggt som helst ska se om jag kan skicka på ngra bilder under veckan.
Dessa fäste jag med 2 spik i varje, mem som sagt skickar upp en bild eller 2 nu i veckan :)
 
Halloj igen...

Nu har jag uppdaterat med fler bilder på länken i föregående inlägg.
När det gäller virkeskvaliteten så är det inte första klass, reglar och balkar är lite böjda/skeva och panelbrädorna är kvistiga/spruckna, men med ganska mycket för mycket så man kan sortera bort det värsta.

Byggbeskrivningen lämnar en del åt fantasin och ibland får man läsa igen både en och två gånger för att få ihop vad som menas (för en som har tummen mitt i handen).

Men nu har bygget blivit stabilt och jag tycker det börjar ta form och se bra ut. som sagt jag tänker sno lite av hudlums idéer kring inklädningen av balkar m.m. däremot tycker jag att det blev stabilt med vinkeljärnen som följde med.

Återkommer när taket är på plats.

trevlig sommar

/J
 
Fler bilder på http://www.cohen.se/images/albums/Album.aspx?f=Kopparmora&s=Carport%202008 ligger nu ute.

Taket är på plats, gjort följande som inte var med i original:
1. Klätt in balkarna och gjort lite "snedsågning" på gavlarna.
2. Köpt slutnock/börjannock samt vindskiveplåt istället för vattbräda.
3. Gör vindskivan "bredare" med en bräda till som man döljer takfotsbrädan och ska stämma mer överens med huset.

Jag hade från början tänkt att ha en helsida med panel, men avbeställde. Nu har jag ombestämt mig och får sticka iväg till brädgården och komplettera lite.

Det var en liten rapport från bygget av carport från carporten.se


/Jonathan
 
Hej Jocu och ni andra.

Jag ska börja sätta upp min CAR11B nu till helgen(!) och blev lite förvånad när stolparna var 3m och måste kapas till 2.10.... lite synd.

Har ni några tips på hur man bäst "hakar ur" för balkarna? Jag har en finfin fogsvans men man vill ju inte göra onödigt jobb om det kan undvikas.

Har ni andra tips om bygget?

/Jonas I Ingelstad
 
Hej!

När det gäller utsågningen för balkarna (som på 21B är 2 per stolpe och fler stolpar) så trixade och övade jag mig fram med Cirkelsågen tills jag fick mått som möttes på mitten om du förstår.

Cirkelsågen jag har tar ett djup på 65 mm så då kom man precis igenom. (120 mm stolpe).

De tips jag har har jag stulit från andra, om du tittar på mina bilder så har jag klätt in balken med spillbitar och sågat lite snea hörn villket blir snyggt tycker jag, Jag har även sett till att "hörnen" på förrådet verkligen blir hörn så jag kan måla så det blir vita knutar sedan.

Sedan kommer 11B utan innertak, eller hur. I så fal skulle jag ha satt glespanel där som i 21B.

Jag svarar gärna på fler frågor under byggets gång, så lycka till.


/Jonathan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.