Hej!

Är det några som ska bygga på Kommunens tömt?

Jag ska själv och jag tycker att det här forum är suveränt.

Kommer och skriva mer

Har tänkt att byyga ett stenhus med färdig lättbetong typ H+H celcon.

Har redan råkat ut för "problem". Inte många byggare i den här träkten som bygger sådant plus dålig timing t ex. byggsemester som kommer snart.

om någon kar bra tips tack i föreväg
 
Jag har varit på tömt inspektion idag

Vi behover att fylla märken
Kanske man kan dra nytta av granen som behover at gräva
 
Hej! Vi har än så länge bara fått en tomt reserverad. Är inte hundra på om vi ska ta den eller ej. Det är ett STORT beslut.
Vi låg så långt bak i tomtkön så vi trodde inte att vi skulle bli erbjudna en tomt. Så det blev lite av en chock när vi faktiskt blev det.
Vilken tomt är din?? Hur tänker du/ni kring läget? Åsmestadleden som i framtiden ska dras utanför tomterna?
Vad är det för hus du ska bygga? Vilken husleverantör?
 
Är det verkligen inga fler som har blivit erbjudna TOMT i Östra Lambohov, Isstadion???
 
Har betalt 10% och nu planerar vi skissen
 
Yeti! Snälla berätta lite mer! Vad ska ni bygga för hus, vilken tomt? Vi kanske blir grannar?
Vi var ute och kollade "vår" tomt idag. Den låg verkligen lågt ner jämfört med den asfalterade infarten. (vi har tomt mot Landbogatan). Så vi behöver fylla 1,5 meter (enligt någon på kommunen som maken pratade med igår). Det blir väldigt mycket dyrare än vad vi tänkt oss.

I veckan var vi och tittade inuti ett Eksjöhus (Lyckan vinkel med ryggåstak). Huset var verkligen superfint och vi vill nog bygga det. Om vi bestämmer oss för att bygga.
 
Hej!
Har precis blivit medlem, men har tjuvläst länge. Vi ( familjen 2 vuxna 3 barn P02 F05 och P08) kommer att bygga ett hjältevadshus på en av tomterna mot Landbogatan... Kul att en forumtråd om Östra Lambohov startat. Skriver mer när planerna kommit längre.
 
Hej Majerajuan! Vad kul att ni har bestämt er! Till och med för husleverantör.
Vi hade grävare ute tillsammans med Eksjöhus i tisdags och vi behöver fylla 2,2 meter!!! Det var väldigt mycket mer än vad vi räknat med. Än så länge har vi inte tagit beslut om vi ska köpa tomten eller ej... Men det skulle kännas väldigt hårt att lägga ner det nu.
Förresten så har vi två barn, flickor båda två, födda 04 och 07.
 
Hej Wingbrud!
Vad trist att det är så mycket att fylla. Våran tomt ligger ganska högt på mitten av området så vi hoppas att det inte ska bli några problem med tomten. Vi har beräknad leverans för huset v 42 så vi kommer nog bli ganska ensamma på gatan under hösten/vintern. Vi var också i kontakt med eksjöhus men deras hus är lite för dyra för vår budget så ett tips är att kolla med flera hustillverkare.
 
Hej!

Vilket hus från Hjältevadshus ska ni bygga Majerajuan? Jag tittade på deras hus på nätet och de var fina! Vi har tänkt ta tag i att kolla fler hustillverkare nu till veckan. Vad kul för er att redan ha koll på ungefärlig tid för husleverans.
Vet ni något om hur många som bestämt sig för att köpa tomt på Isstadion?

Maken pratade med Gösta Hydén som gjort den geotekniska undersökningen. Gösta tyckte det var konstigt att kommunen valt att höja "insticksvägarna" så mycket, eftersom det får till följd att många av tomterna måste fyllas väldigt mycket. Det har med "bortrinning" av dagvattnet att göra, men kunde troligen ha lösts på ett bättre sätt.
För oss som drabbas känns det ju inte alls kul att kommunen gjort så. Dessutom verkar bullervallen ta mycket av vår tomtmark i anspråk. Hur har dom tänkt egentligen? Maken ska ringa till Lantmäteriet på måndag för att höra hur de har resonerat.

Har ni andra några nyheter eller så som ni vill dela med er av, gällande detta område?
 
Hej!

Vi kommer också att bygga på en av tomterna mot Spannmålsgatan. Vi, 2 vuxna och tre barn, har fallit för ett Myresjöhus. Enligt Myresjö så kommer det att dröja ett år till inflyttning, trist. Jag har precis fått hem köpekontraktet från kommunen. I kontraktet under $15 sista stycket stor det ”Grundbottenbesiktning ingår i köpeskillingen under förutsättning att den utförs av Stadspartner.” Är det någon som kan svara på vad grundbottenbesiktning innefattar?
 
Hej på er!
Kul att fler som ska bygga letat sig hit! Idag har jag varit ute med hussäljaren + grundkillen, det visade sig att även vi måste höja marken trots att vår tomt ligger högst på hela området, vi får kostnadsinfo imorgon, förhoppningsvis inte jättemycket. De tyckte att kommunens planering kunde varit bättre och att kostnaden för vissa av tomterna skulle bli mycket hög...märkligt eller hur! Vi kommer nog inte att kunna behålla den lilla träddungen men det hade varit kul om det hade funkat. Jag vet inte hur många av tomterna som är sålda men jag vet att flera tackat nej på grund av uppfyllningskostnaderna. Vi har fått leveransveckan spikad till v. 42 så vi kommer nog bli ganska ensamma i leran till en början...
 
Chabbe08: Kul att även du/ni har hittat hit, välkommen!

Majerajuan: Varför behöver ni höja marken? Är det pga torpargrund? Och varför kan ni inte behålla dungen?

Idag har vi fått besked om återbud på Isstadion 3 så nu har vi bytt. 3:an känns mycket bättre och vi slipper fylla så mycket.

Min make pratade med Christer Kvist idag och han sa att 11 tomter är sålda, 8 kvar..........
 
WIngbrud: Tomten behöver höjas för att få till lutningen mot infartsvägen så att dagvattnet kan rinna längs gatan. Är inte helt insatt men gatan är +40,70 och tomten behöver bli +41,20 nu är den +40,63...allt enligt grundentreprenören.

Om vi ska behålla dungen hamnar huset så långt bak på tomten och då blir det inte mycket yta kvar för ungarna att springa på på grund av vallen som märkligt nog ligger på tomten...trodde den låg utanför tomten...men det blir säkert bra i slutänden. Hoppas att vi ändå kan behålla något träd.

Vad bra att ni bytt till en bättre tomt för er.
 
Majerajuan: Tråkigt med dungen!! Det hade ju annars varit perfekt för barnen att ha som lekplats.
Det känns som att projekteringen av detta område har blivit helt fel! Dels det här med att man behöver fylla jättemycket på vissa tomter. Dels att vallen inkräktar på tomterna, det gör den ju inte enligt de ritningar man fick hem att ta ställning till från första början.
Vad är det för måttenhet vi pratar om när tomten ska bli +41,20?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.