Köksluckorna borde bli vita igen efter ett tag när de kommer fram i ljuset. Att färgen gulnar i mörker är reversibelt, den blir vit igen när den får ljus. Däremot borde väl taket inte ha gulnat som varit framme i ljuset hela tiden... Det har jag ingen lösning på.
 
holyanna skrev:
Köksluckorna borde bli vita igen efter ett tag när de kommer fram i ljuset. Att färgen gulnar i mörker är reversibelt, den blir vit igen när den får ljus. Däremot borde väl taket inte ha gulnat som varit framme i ljuset hela tiden... Det har jag ingen lösning på.
Som sagt, både luckor och tak är laserade. Trät bakom gulnar av solljus, därav en gul effekt. Vill man ha helt vitt får man täckmåla, eller möjligen luta och sen lasera men det blir nog en viss dragning åt gult iaf.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Som sagt, både luckor och tak är laserade. Trät bakom gulnar av solljus, därav en gul effekt. Vill man ha helt vitt får man täckmåla, eller möjligen luta och sen lasera men det blir nog en viss dragning åt gult iaf.

ah, okej, de var laserade, såg inte det. Ska inte lägga mig i mer.
 
Tack för att ni engagerar er i mina snickerier. Det var minst sagt snopet när luckorna togs fram ur dunklet rejält gula. Visst gulnar vit färg av genomslag från träet, men i detta fallet var det linoljan i färgen som var boven, eftersom de omedelbart blev vita i ljuset. Problemet för min del är att de kommer att hänga ganska mörkt därför målar jag över med plastfärg. Har hört mig för hos tillverkare (Allbäcks) och återförsäljare av linoljefärg som bekräftar att det bara är plastfärg som förblir vitt där solen inte kommer till. Men visst är det trist när man haft en mer genuin avsikt från början. Blir rätt förbannad också när det gäller taket - åtskilliga tusenlappar och arbetstimmar är nerlagda och så gulnar det så fort, man kunde ju sagt något om det i butiken. Jag har linoljelasyr i sovrumstaket o det är helt vitt än, fastän det är målat för flera år sedan - eftersom (vet jag nu) här flödar solen året runt.
 
Televinken:
Ah, vad skönt att du rätt ut det hela. :) Att luckorna var gula kan man ju förstå i och med skrubben, men det är alltså en ganska stor skillnad mellan ett mörkt och ett ljust rum målat med linoljefärg? Det har jag aldrig upplevt tidigare, har det bara varit ett rum med något slags dagsljus så har jag inte sett någon skillnad. Kan vara värt att tänka på om det nu är så, man vill ju inte stå där och ha målat med linolja i onödan... ;) Nu blir det här lite subjektivt förstås, men är det stor skillnad på dagsljus mellan ditt sovrum och köket? En annan sak jag kan tänka mig är att man har flera helt vita saker att jämföra med i ett kök och skillnaden syns mer, är det så hos dig?

(Offtopic)
holyanna skrev:
ah, okej, de var laserade, såg inte det. Ska inte lägga mig i mer.
Oj, lät mitt svar så bryskt... Det var inte meningen, jag tycker det är trevligt när folk lägger sig i! Liksom det ett forum går ut på. :)
 
Jodå jag har nog börjat förstå och reda ut. Fast nog önskar man att man var mer utredd innan man gjorde misstagen! :)

Visst är det subjektivt hur vi uppfattar färg och hur viktigt man tycker det är. För mig är det estetiska viktigt (ok, inte i klass m världssvält etc) och jag ser skillnad - tyvärr för det är ett jäkla pet ibland.

Det är stor skillnad på solgasset i sovrummet och dunklet i köket. Kökstaket ser ut som Kockums gula emalj i mina ögon, fast det möter grått på väggen. Där jag måste välja vit plastfärg har jag kyl och frys intill och vill därför hålla det vita lika vitt som dem. Som tur är har jag färgskalan ganska dämpad i övrigt.

MEn jag är fortsatt pro linoljefärg. Har inte målat m plastfärg på ett par år; Den torkar ju innan man strukit ut den! Saknar också den där kompakta färgmättnaden som finns i linoljefärgen, så flyter den ju ut så vackert. För att inte tala om doften av linolja.

Det talades också tidigare om äggoljetempera. Har som sagt målat en sidan av kökets luckor med det, vaxade dem för säkerhets skull ovanpå. De har bara hängt några månader men det verkar fungera bra med avtorkningsbarhet etc. Mycket prisvärt oxå!
 
Det estetiska _är_ viktigt! :)

Synd att vi inte kan reda ut om det är linoljefärgen som gulnat av "mindre solljus" eller om det är något annat som gör det, det vore bra att veta... Förresten, kan du inte såga ut en bit av taket och flytta den till sovrummet!? ;) Om du nu målar taket med plastfärg, kan du inte måla en liten lös plankbit med heltäckt linoljefärg och ställa i köket?
 
Här kommer två bilder på ett utbygge jag sysselsatt mig med den senaste tiden. Innerpanel i pärlspont både i vägg och tak.
Allt sprutmålat med 30% 6:e juni (recept från Milis på avjord.se).
Jag sprutade först med en grundfärg och sedan två lager med kulör, den är lite grönare än bilderna ger sken av. Sprutan kommer från Jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=059003
Tack vare att sprutan jobbar med lågt tryck (ungefär som en bakvänd dammsugare) så dammar inte färgen. Kunde spruta utan att maska intilliggande rum!
Målarjobbet var gjort på någon timme, (inkl. färgblandning) för den som verkar avskräckt. Färgen täcker suveränt och var dammtorr på någon timme. Men den tål inte hårdare tag förrän den härdat efter några dagar.
utbygge1.png
utbygge2.png
Jag hade _inte_ velat göra samma jobb med linoljefärg (med pensel och driva färg i 30 kvm panel!) eller olje/plastfärg (lösningsmedel och lukt inomhus).
 
Set låter ju onekligen lockande Fredrik. Har 200 kvm tak (och runt 600 kvm vägg) att måla snart. :-/ Om inte annat kanske man kan spruta och stryka sista med pensel? Eller till och med spruta och stryka efter med pensel?

Kan du intre ge lite mer info, vilken typ av färg är det etc? Är det tempera?
 
Redigerat:
Hej Fredrik!

Vad jättefint det blev!

Idag har vi målat med äggoljetempera för första gången. Lättstruket och utan lukt. När man tog lite lite färg i pensln gick det bra att måla taket - men det verkar ju onekligen lättare att göra som du gjorde. -Men man ska nog se till att man efterstryker i våt färg (om vattnet dunstat kan man ta en fuktig pensel och göra vått igen, ). annars kommer oljan fram enligt Millis kurs.

Dr Jerkyll; Fredrik använde "30% 6:e juni, recept från Milis på avjord.se"
= Millis har gjort en hoper äggoljetemperakulörer, 6e juni är en av dem och 30 % ar mängden färg i den Fredrik valde.

Alltihop finns i en dyr och underbar bok av Millis Ivarsson. För äggoljefantaster... Och kanske ett och annat bibliotek?
 
Fredrik, väldigt intresserad av att du berättar mer när du dyker upp igen. Du säger 1 timmes jobb för måleri, men inte för grundning och två lager färg va?

Tror du det skulle funka med limfärg i sprutan?
 
Målade taket nyligen, jag tror det ofta räcker med två lager färg där det andra kan målas på när det första lagret torkat. En tima låter i underkant men mycket mer tror jag inte behövs, särskilt inte med spruta.
 
Dr_Jerkyll: En timme var för varje strykning. Jag grundade en dag och lät den torka en vecka. Sedan körde jag två tunna lager med några dagars mellanrum, men som Aniska säger så skulle det ha funkat bra med bara ett lager kulör. Färgen täcker så pass bra så det var kanske overkill (och så roligt att spruta ;-). Men eftersom jag har samma kulör på väggarna och skåpen, däg jag ville ha starkare yta, så tog jag tre lager totalt rakt över.

Limfärg tror jag skulle funka bra i sprutan också. Det är ju lite fil/yoghurt-stuk på den också.

Nu när det gått några månader och stått uppvärmt kan jag även rapportera att jag inte heller ser några spår av kådning genom färgen över kvistarna i furupanelen. Så mycket schellack jag strukit på andra ställen där jag målat med linoljefärg... och där jag missat lyser kvisten rakt igenom. Aldrig mera ren oljefärg för mig! Äggoljetempran spärrar kådan finfint!
 
En liten fråga bara, kanske lite off topic: Gysinges matta färg (har ej målat med den själv) blir ju limfärgsmatt enligt reklamen men hur blir det jämfört med att ha lite vatten i vanlig linojlefärg (som då blir mattare)???
 
Olja och vatten gifter sig normalt inte så vatten i har ingen effekt på färgen - det blir bara vatten bredvid dvs möjligen lite fuktigt där man målar. Inte bra alls.

I äggoljetempera binder ägget ihop oljan och vattnet det är därför man
först blandar pigmentet i vattnet
sedan oljan och ägget
och
sedan de två

precis som när man gör en sockerkaka...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.