Hej

Funderar på att köpa en lamellfräs och har en fundering.
Ser att många kör med bara kexning när dom bygger möbler.
Förstår att kexxet sväller vågot vid limning och skapa en stark fog men skall/bör man inte skruva oxo likt när man bluggar
 
Kexet är för att styra bitarna och hålla dem fixerade medan limmet torkar. Det bidrar inte till hållfastheten. Så har du en limfog som är tillräckligt stark så håller den med eller utan kex.
 
andersmc skrev:
Kexet är för att styra bitarna och hålla dem fixerade medan limmet torkar. Det bidrar inte till hållfastheten. Så har du en limfog som är tillräckligt stark så håller den med eller utan kex.
Det kan inte stämma. Vad grundar du det på?
 
krillek skrev:
Det kan inte stämma. Vad grundar du det på?
Det undrar jag också. Varför tar man då fram speciella limapplikatorer som limmar fast kexet om det skulle vara onödigt?
 
Snorunge skrev:
Det undrar jag också. Varför tar man då fram speciella limapplikatorer som limmar fast kexet om det skulle vara onödigt?

New yankee workshop går på amerikansk TV, även discovery. De har haft ett antal program där de hävdat att kexet är till för alignment, och att den hållfasthet det ger inte räcker utan att lägga till mer.

Har sett en webbsida som jag inte minns namnet på som gick igenom ett antal metoder (lose tenons=domino plus andra, pocketscrews, ...) Det var "lose tenons" som var starka nog att ersätta skruvar. Jämför man dem med kex ser man att tjockleken är runt 8-10 mm, kex oftast 4, djupet är runt 20 mm per sida, kex ofta 10 mm.

Om kex ensamt räcker kan som alltid diskuteras, men skall man sikta på att klara sig utan skruvar skall man gå på något som är djupare och tjockare än normalkex.

--- Mats ---
 
Man får väl tänka till lite, det går inte att svara bu eller bä på rubriken. Det beror på vad man fogar ihop, det är stor skillnad på en garderob och ex en sittmöbel. Personligen så värderar jag, rent praktiskt, kexning som en bra limfog och kan tänka mig att bygga en garderob på det viset, men skulle inte komma på tanken att göra samma sak med en köksstol.

Snorunge skrev:
Det undrar jag också. Varför tar man då fram speciella limapplikatorer som limmar fast kexet om det skulle vara onödigt?
Varför ska man lita på att det är så när det är det största lamellfräsföretaget som själv tagit fram limapplikationen? Förresten, så där skulle jag _aldrig_ limma, att lägga på en tunn sträng lim på ändträ på det där viset, jag vill få limfogen så stark som möjligt.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Man får väl tänka till lite, det går inte att svara bu eller bä på rubriken. Det beror på vad man fogar ihop, det är stor skillnad på en garderob och ex en sittmöbel. Personligen så värderar jag, rent praktiskt, kexning som en bra limfog och kan tänka mig att bygga en garderob på det viset, men skulle inte komma på tanken att göra samma sak med en köksstol.



Varför ska man lita på att det är så när det är det största lamellfräsföretaget som själv tagit fram limapplikationen? Förresten, så där skulle jag _aldrig_ limma, att lägga på en tunn sträng lim på ändträ på det där viset, jag vill få limfogen så stark som möjligt.
Rätt, men funderar man på att köpa en lamellfräs som frågeställaren gjorde, och har intresse för hållbarheten, så tror jag det finns god anledning i världen att titta på alternativen i form av fräsar för att göra lösa tenons.
 
Skall göra en medabänk som skall vara under platt tv.
Funderade på om man bör använda en pocket hole jig för dold skruvning men dom flesta kexningar jag sett diskuretads har ju saknat kompletterande skruvning.
Men det blir nog att komplettera med någon form av dold skruvning oxo.
 
ppalm skrev:
Skall göra en medabänk som skall vara under platt tv.
Funderade på om man bör använda en pocket hole jig för dold skruvning men dom flesta kexningar jag sett diskuretads har ju saknat kompletterande skruvning.
Men det blir nog att komplettera med någon form av dold skruvning oxo.
Har själv byggt en mediabänk, den kan du göra utan skruvning. Om övre och undre hyllplanet går över yttersidorna, och du har ett vertikalt hyllplan i mitten, och du på baksidan uppe och nere har ett tvärstag, i mitt fall en 15 cm hög bräda i botten använd som "kabelgömmare, och ett traditionellt ike-bakstycke på resten, så har du nästan alla krafter neråt, och en god sidostabilitet, som gör att det håller utan skruvar.

Titta på dominon och dess konkurrenter, med den slipper du skruvar helt ända tills du har riktigt höga laster. pocketskruvarna är änu enklare, men "det känns fult".

--- Mats ---
 
Om du kan tänka dig att lägga så mycket pengar som en Domino kostar, så är Dominon överlägsen på allt utom gerade hörnförbindningar av tunnare skivor.

Passa dig för Dewalts lamellfräs. Den är glapp i spåret som motor+klinga glider i, i anslagsdelen. Det kanske var en obegripligt beskrivning, men maskinen är i alla fall värdelös om man inte river maskinen och fixar konstruktionsfelet.
 
Kexen är rätt hårda trots att de är klena, något gör de säkert för att hålla en skiva slät även efter limningen.

Hmm, mattiasp, Dominon står på listan, liksom OF/TF2200, ev. kapex och så förstås en sinkjigg till OF1010. Det blir dyrt det här...
 
Mr Handyman skrev:
Kexen är rätt hårda trots att de är klena, något gör de säkert för att hålla en skiva slät även efter limningen.

Hmm, mattiasp, Dominon står på listan, liksom OF/TF2200, ev. kapex och så förstås en sinkjigg till OF1010. Det blir dyrt det här...
Istället för en Festool sinkjigg till of 1010 kan du välja en Leigh, då har du ett tillbehörsprogram som löser investeringsbehoven ytterligare ett par år framåt...

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Istället för en Festool sinkjigg till of 1010 kan du välja en Leigh, då har du ett tillbehörsprogram som löser investeringsbehoven ytterligare ett par år framåt...

--- Mats ---
..mmmm.....leeiigghh...[dräglar som Homer]

..Jag har faktiskt en D4R ihopmonterad men oanvänd i källaren. Ser fram emot att bli färdig med det förb-de bygget så att jag kan göra lite roligare grejer. Just nu är min snickarbod en byggarbetsplats.
 
P
Använder Domino, hyfsat regelbundet - så ofta jag kan helt enkelt! ;)

Med Domino kan man få mycket starka sammanbindningar och i de flesta fall klara sig helt utan "skruvförstärkning". Sunt förnuft vid placering av Domino/kex, bra limning samt god passform så är det sällan man behöver förstärka upp. Jobbar man med MDF (som man kanske måste ibland) så är det väldigt lätt att kanterna spricker upp vid skruvning av hyllplan - även om man förborrat! Har sett exempel på snygga kexningar men som "för säkerhets skull" förstärkts med skruv och där mdf:en spruckit upp istället. Domino är starkare än man tror: där jag behövt slå isär så har ofta material släppt (även ek!) men Dominon varit hel.

Har gjort fönster sammanfogade med Domino: kärnfuru och gjorde två ramar extra, en med siporex och en med vanliga Domino. Passformen var mycket god och de var limmade med Limus Cosmocoll D4. De har fått stå obehandlade utomhus i ett och ett halvt år och jag har gått och kikat och ryckt i dem mellan varven - de sitter som berget! (För kundens räkning så förstärkte jag insidan av bågen med infällda hörnjärn för "säkerhets skull" och de syns ju inte heller så där blandade jag enligt overkill-principen)

Ska man göra en brukshylla/skåp/etc kan man ju tänka på om man ska ha toppskivan/botten innanför sidoväggarna eller som ett "lock" med sidorna under. Kör man som ett lock så är kex absolut tillräckligt och har man toppskivan innanför sidorna så funkar Domino finfint.

Jag slipper helst skruvdelen men använder den med fördel på ställen där det antingen behövs och/eller inte syns. Ibland måste man ju helt enkelt men fallerar en Domino är den dåligt placerad eller i fel (för tunt/klent) material - samma som med skruv. Skruv har ju en tendens att kunna vandra i trä när träet rör sig så enbart skruv litar jag allra minst på om det ska sitta snyggt och länge. (Funkar såklart inomhus i torrt och trygg miljö - men det gör det mesta.)

Vad gäller limning så gäller rätt lim för rätt (rengjort/primat/förberett) underlag och material, rätt mängd samt rätt presstid. Fuskar man till det i minusgrader med vitlim och duttar en liten klick på ena sidan av en nyoljad Teakstol så är det ju lätt att skylla på limmet ifall det släpper. Lim kan vara ett jäkla kladd men gör man det rätt så visst sitter det. Ibland lite för bra. Host.

:)
 
Redigerat av moderator:
Kex är ju framtagna för skivmaterial och enklare sammanfogningar. Om man vill ha en starkare sammanfogning kan man ju sätta en eller fler rad/rader med kex. Inget ovanligt vid sammanfogning av geringar i t ex stavlimmat när hållfastheten behöver vara hög.

Men som tidigare nämnt är placering och i vilket material det som spelar roll. Det går ju finfint att använda vid annan möbeltillverkning, det gäller ju att vara kreativ. K
exets styrka är ju att man inte behöver vara särskilt noga vid placering och att det kan justeras i sidled vilket gör att man kan ha en hög produktionshastighet.


Med Domino fräser man tapphål och arbetar med en lös tapp vilket är en helt annan sak som passar i stort sett all möbeltillverkning. Dominon kan ju fixera optimalt eller så kan man ju göra bredare tapphål för att uppnå kexets funktion men den ersätter ju inte kexet totalt. Bara nästan... ;p



Men för att komma till saken...
Skruva gör man om man inte kan undgå det, har man inte möjlighet pga av att man inte har tillräckligt långa knektar/tvingar eller dylikt kan det ju vara en utmärkt idé med ngn skruv för att dra ihop det.
Det beror ju på vilka förutsättningar, ngt som skall målas kan man ju sammanfoga i stort sett hur som helst när man har möjlighet att spackla över. Så länge man inte fuskar, men att använda skruv är inte fusk så länge man kan motivera det. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.