Det finns lån och lån. Om grannen under lövkrattningen vill låna min skottkärra därför att det går snabbare att köra löven till baksidan av huset med två skottkärror istället för en, så är det väl helt OK. Jag får säkert låna hennes när det är min tur. (Om inte snön kommer och räddar mig). Slitaget på en skottkärra för sådant och risken att den går sönder är minimal. Likadant om någon vill låna ett verktyg (har inga stora och dyra saker) så är väl det OK.

Jag brukar vara noga med att, precis som biblioteket gör, sätta en dag då jag vill ha den tillbaka därför att jag "måste" hjälpa svågern då eller något sådant. Det fungerar bra, de flesta människor inser att om jag säger att jag behöver min kofot på onsdag igen, så kommer jag att vara sur om den inte är tillbaka då.

Sedan finns det ju en del annat som är dyrt, som bil, släpkärra, gräsklippare etc. Där är det rätt lätt att räkna ut vad slitaget kostar per användning, och det är väl rimligt att det blir lite balans i lånandet på lite sikt, och att man handskas varligt med grejorna.
 
A
Jag har släktingar som sätter lånandet i system och utnyttjar det till max. Man får inte bara låna ut släpvagnen till dem utan de lånar bilen också eftersom de själva är för snåla för att sätta på dragkrok på sin egen bil. De ser också alltid till att vår bil alltid ska användas när vi ska någonstans gemensamt eftersom alla går in i vår bil. Själva är de för snåla för att ha tillräckligt stor bil och de behöver ju heller ingen eftersom de kan åka med oss varje gång det behövs. När hela släkten åker gemensamt till fjällen så ser de till att alla andra som ska dit tar med sig deras prylar och sen packar de in sig själva i de andras bilar för att slippa slita på sin egen bil. Äger inga verktyg överhuvudtaget utan lånar alltid alla verktyg av andra. Julklapparna de får från sina arbeten ger de vidare som julklappar till andra för att komma billigt undan. De har pengar men äger ingenting man kan låna eftersom de lånar själva allt de behöver.

Hur kul är det att låna ut till såna?
 
bra-byggare skrev:
Jag har släktingar som sätter lånandet i system och utnyttjar det till max. Man får inte bara låna ut släpvagnen till dem utan de lånar bilen också eftersom de själva är för snåla för att sätta på dragkrok på sin egen bil. De ser också alltid till att vår bil alltid ska användas när vi ska någonstans gemensamt eftersom alla går in i vår bil. Själva är de för snåla för att ha tillräckligt stor bil och de behöver ju heller ingen eftersom de kan åka med oss varje gång det behövs. När hela släkten åker gemensamt till fjällen så ser de till att alla andra som ska dit tar med sig deras prylar och sen packar de in sig själva i de andras bilar för att slippa slita på sin egen bil. Äger inga verktyg överhuvudtaget utan lånar alltid alla verktyg av andra. Julklapparna de får från sina arbeten ger de vidare som julklappar till andra för att komma billigt undan. De har pengar men äger ingenting man kan låna eftersom de lånar själva allt de behöver.

Hur kul är det att låna ut till såna?
Sådana människor säger man upp bekantskapen med. De trivs förmodligen bäst med att sitta hemma och fundera över hur man sitter i soffan utan att nöta på den.
 
Om de ens har en soffa. Snåljåpar finns det gott om. Grinar man när man skiter så vet man ;)

Får man inget igen så lånar man ju såklart inte ut något. Jag är generös av naturen och har mina gränser högt satta åt det positiva hållet (för den som lånar).

Går mycket kaffe hos mig för övrigt :D
 
Jag lånar gärna ut mina verktyg/prylar m.m. - om de har hållit för att bygga ett helt hus i lösvirke så håller de nog några timmar till :D
Ingenting har dock hittills gått sönder utan grejorna har lämnats tillbaka rengjorda/fulltankade/nya slitdelar m. m. så jag är helnöjd med mina grannar/släkt. I helgen lånade grannen släpet och sen fick han komma över och svetsa lite med grinden viket var ett perfekt "byte". När det gäller svetsning är jag personligen helt borta....
 
Som jag skrevi en annan tråd.
Nästan vem somhelst får låna mina glapp och läcker men min festool lånas icke ut hursomhelst.
Släpkärran lånas bara ut till vissa utvalda. en gång gjorde jag ett undantag med kärran och vad hände då? glömde dra upp stödhjulet...
samma med båten, vissa får låna den närsomhelst men andra kan glömma det.
 
K
Jag lånar ut mina verktyg enbart till utvalda. Däremot så finns det ett begär efter tjänster, har jag märkt. Alla vill komma billigt undan. Helst gratis utan att göra gentjänster.
Det värsta med att gå på fest är när folk, oftast ytligt bekanta, frågar vad man jobbar med. Då börjar jag skruva på mig och önskar säga typ: "Jag sitter i kassan på Konsum" för där kan man inte göra tjänster, men så är man ärlig och håller sig kort och säger "Jag jobbar inom bygg". "Åhh", får man till svar och man ser hur de börjar klura och ögonen får ett visst glimmer. I den stunden ångrar man att man är ärlig för man vet vad som kommer härnäst och man vill bara hem. För när folket väl talat om vad de vill ha hjälp med, som en liten tjänst, så klart, så kommer nästa fråga. "Vart har du bra rabatter? eller Har du någon kontakt som kanske kan göra ditt och datt" Fy, på dessa människor. Jag hatar dem och deras sätt att vilja utnyttja mig. Jag gör aldrig tjänster åt såna människor för jag blir bara arg när jag ser dem.
 
ktm250 skrev:
Jag lånar ut mina verktyg enbart till utvalda. Däremot så finns det ett begär efter tjänster, har jag märkt. Alla vill komma billigt undan. Helst gratis utan att göra gentjänster.
Det värsta med att gå på fest är när folk, oftast ytligt bekanta, frågar vad man jobbar med. Då börjar jag skruva på mig och önskar säga typ: "Jag sitter i kassan på Konsum" för där kan man inte göra tjänster, men så är man ärlig och håller sig kort och säger "Jag jobbar inom bygg". "Åhh", får man till svar och man ser hur de börjar klura och ögonen får ett visst glimmer. I den stunden ångrar man att man är ärlig för man vet vad som kommer härnäst och man vill bara hem. För när folket väl talat om vad de vill ha hjälp med, som en liten tjänst, så klart, så kommer nästa fråga. "Vart har du bra rabatter? eller Har du någon kontakt som kanske kan göra ditt och datt" Fy, på dessa människor. Jag hatar dem och deras sätt att vilja utnyttja mig. Jag gör aldrig tjänster åt såna människor för jag blir bara arg när jag ser dem.
Vill dessa människor utnyttja mig, så kan dom ge sig fan på att jag uttnyttjar dom! Kompisar undantaget givetvis. Men en kompis till en kompis gamla syrras kurskamrat, nä du får dom allt betala.
 
Människor i min bekantskapskrets är enligt min mening inte tillräckligt rädda om verktyg. Så jag lånar inte ut ens en skruvmejsel till någon. Däremot lånar jag gärna ut mig själv (gratis såklart) med maskiner till vänner och bekanta som behöver hjälp.
 
Jag lånar bara ut vissa verktyg. Mina Festool-, DeWalt- och Bahcoverktyg lånar jag bara ut till vissa utvalda. =P T.ex. så får farsan låna vilka verktyg han vill (om jag mot all förmodan skulle ha något han inte har), då jag får nya verktyg plus lite till tillbaka. Han lånade en skruvdragare och sticksåg (Festool) av mig för något år sedan. Verktygen var begagnade när jag lånade ut dom och jag fick tillbaka flång nya tillsammans med några bitssatser och sågblad. =D
 
Redigerat av moderator:
Lånar ofta ut verktyg men börjar tröttna på att folk aldrig kan åtminstone komplettera upp med förbrukningsartiklar. Har ganska gott om slippapper, hyvelstål, sticksågsblad, klingor, borrar, bits osv till alla mina maskiner för att inte vara "utan" nya fräscha när jag själv behöver men jag minns knappt när någon lämnat igen dom med några nya fräsch förbrukningsartiklar med. Däremot har jag massor av halvslitna/halvslöa/halvanvända förbrukningsartiklar av någon anledning.... Ja jag är alldeles för snäll.
 
Lånade ut vinkelslipen till grannen för några år sedan.
Den kom tillbaka med spräckt växelhus.

En månad senare la min MIG/MAG-svets ihop. Då lånade jag hans pinn-svets en helg, på lördagkvällen började den prestera dåligt och la strax av. Då hänvisade jag bara till vinkelslipen som han inte ens nämt att den var trasig, bara lämnat på trappen, när han menade att jag skulle betala rep. på 2.500 kr på en Clas Ohlson svets.
Efter det har han inte velat låna mer av mig, och pinn-svetsen?
Den står kvar hos mig, hel. Köpte den för 150 kr, priset av ett paket pinnar.... Fixade felet för 500 kr. Var ett par tyristorer i elektroniken som brunnit samt ett par banor på ett kretskort.

Lånar dock inte ut dyra/större verktyg till grannar/släktingar.
Har gjort ett par misstag, men vinkelslipen var det sista jag gjorde.
Farsan är väl ett undantag, han äger soppas många verktyg att han sällan behöver låna, om jag mot förmodan har nått han inte har... Han brukar istället låna mig till el-jobb.
 
Lånar ut åt min far, tycker det är det enda rätta med tanke på hur mycket av hans verktyg man har lånat (läs: förstört) genom tiderna.
 
Själv fungerar jag så att jag alltid köper dyrare verktyg än jag behöver och det gör jag inte för att jag är en ordentlig eller ordningssam person utan bara för att jag inte tåler skräp.
Har arbetat med maskinuthyrning och vet vad som håller.....tyvärr är sådana prylar dyra och sådana behöver inte hemmafixaren!
Nu är jag varken någon bra hemmafixare eller på något vis händig men fina maskiner vill jag ha....de kan ju komma till användning,vilket de också gör...men till alla övrigas glädje som tyvärr liksom jag har ett dåligt minne.
Men.....jag vet att någonstans finns mina grejor och som sagt..dyra saker håller och gör ett bra arbete. ( då de används )
I vår familj är det alltså jag som e idioten,....men det fungerar bra så länge jag blir bemött på liknande sätt då jag själv behöver något. ( tyvärr är det inte lika ofta )
Skulle inte neka familjen eller nära vänner till att låna något oavsett om det gäller verktyg,maskiner,bilar e.t.c ( undantaget torde nog vara frun,men barnen går bra ).....
Personer som medvetet utnyttjar till egen fördel straffar snabbt ut sig själva och sådana personer ryms inte i min bekantskapskrets...
Själv respekterar jag folks val i livet men inte dem som väljer att ta framför att ge........de finns inte för mej,dessutom är ju alla prylar utbytbara om de mot förmodan går sönder.
 
Snorunge skrev:
Hur gör ni med era dyra handverktyg och maskiner (typ Festool, Bosch, DeWalt, Moretens, mm) till grannar, släktingar och kompisar.
Jag har precis lånat en festool borrmaskin från en och säger bara: tur att det finns folk som bryr sig.

På förra ställe så delade vi massor med grejor med våra grannar, ingen och ingenting har tagit skada. De var nyinflyttade, första villa, hade inte ens någon gräsklippare så de körde vår. Efteråt, av gammal vana, klippte vi alltid gräset tillsammans. Eller sprang med borrmaskiner etc. Det var vi som hade de flesta profsiga verktyg, men de liksom kompletterade oss med t ex lövblås.
Funkade perfekt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.