Vi har ansökt om en ändring i vårt bygglov (Göteborg). Vi vill ändra höjd på garage och hus. Tomten ligger ej inom detaljplanerat område. En av grannarna protesterar och vill inte skriva under grannegodkännandet. Jag meddelar detta till stadsbyggnadskontoret. Någon dag senare ringer grannen (eller någon anhörig, oklart vilket) till stadsbyggnadskontoret och protesterar mot vår ansökan om bygglovsändring. Stadsdelsarkitekten meddelar grannen att han har tre veckor på sig att komma in med en skriftlig protest.

Tre veckor passerar och och ingen skriftlig protest inkommer till stadsbyggnads kontoret. Gött, tänker vi men stadsdelsarkitekten tycker annorlunda. Grannens (ellervemdetnuvarsomringde) muntliga protest gäller lika mycket som en skriftlig trots att den inte är diarieförd.

Nu får vi två alternativ av stadsdelsarkitekten.

1. Han ringer till grannen och försöker få till en kompromiss.
2. Vänta till hösten och ta upp ärendet i byggnadsnämnden.

Hittills har vi valt alt 1 men än har stadsdelsarkitekten inte haft tid att ringa grannen.

Veckorna rullar på och huset levereras om en månad, drygt.

Kan det verkligen vara så att ett muntligt protest gäller lika mycket som ett skriftligt? Vem som ringde in är inte styrkt men det är alldeles säkert att det inte var fastighetsägaren. Det är nämligen en kvinna och det var en man som ringde in.

Just nu känns läget lite desperat. Om någon kan kasta lite ljus över regelverket skulle det uppskattas enormt.
 
Redigerat:
Gripenland skrev:
Kan det verkligen vara så att ett muntligt överklagande gäller lika mycket som ett skriftligt?
Hittade inget i Plan-och bygglagen, men så här ser det ut i några olika kommuner:

Eskilstuna:
Överklagandet ska vara skriftligt och ha kommit in till förvaltningen senast tre veckor från att du fick del av beslutet.

Kungälv:
Överklagandet skall ske skriftligt och ha inkommit till Miljö- och byggnadsnämnden senast 3 veckor från den dag ni fick del av beslutet.

Gotland:
Byggnadsnämnden måste ha fått Ert brev inom tre veckor från den dag Ni fick del av beslutet, annars kan överklagandet inte prövas.
 
Har du (och grannen) fått ta del av det skriftliga beslutet om bygglov gäller förvaltningslagen och då är det krav på att överklagande ska inkomma skriftligt. Har du fått skriftligt beslut om bygglov?
 
Jag tror att jag varit lite otydlig och även använt fel termer.... Överklagan är nog inte rätt ord då det inte finns ett beslut, eller?


1. Vi har ett godkännt bygglov sedan tidigare.
2. Vi har ansökt om en ändring i tidigare bygglov.
3. Grannen har framfört synpunkter/protesterat på vår ansökan till stadsdelsarkitekten via telefon.
4. Grannen får ca tre veckor på sig att lämna in sina synpunkter skriftligen. Vilket han inte gör.
5. Stadsdelsarkitekten vill inte godkänna vår bygglovsansökan innan grannen är nöjd, alt. byggnadsnämnden.
 
Jag uppfattar det som att tjänstemannen på kommunen anser att dte finns tillräkliga tveksamheter runt bygglovet för att inte kunna ta det på delegation, utan att frågan måste avgöras av nämnden.

Det finns ingen "rättighet" att få ett beslut på delegfation, du har rätt att få frågan prövad av byggnadsnämnden. Men delegationen innebär att man snabbar på och förenklar proceduren i de fall som är "självklara". Då har nämnden gett tjänstemannen rätt att själv fatta beslut.

Nu vill han inte göra det efterssom han inte uppfattar frågan som självklar så länge grannen inte är nöjd. Han ser att om han fattar beslut som går mot grannen så kommer grannen med stor sannolikhet att överklaga beslutet till länstyrelsen, och kanske till länsrätten. Då är det till och med möjligt att överordnand instans kan kritisera att beslutet tagits för lättvindigt även om besultet i sak är korrekt.

Som jag ser det så har du 3 möjligheter:

1. Förhandla med grannen. Kompromissa. kanske går det att ändra placering lite eller liknande. Grannen har ju tydligen gått med på ert ursprungliga bygglov, så det verkar ju inte vara en helt omöjlig granne.

2. Ta ett möte med tjänstemannen på kommunen, gå igenom vad han har för skäl att inte ta beslutet på delegation, ev kan det vara bra om du kan få ett möte med nämndens ordförande, om han säger att detta självklart kommer att gå igenom eller liknande så kanske tjänstemannen vågar ta beslutet. Eller på annat sätt få tjänstemannen att ta beslutet. I värsta fall kanske det visar sig att grannens invändningar har så bra bärighet att beslutet inte alls är självklart, då ligger du illa till även inför en nämndsprövning med ev. efterföljande överklaganden.

3. Fördröj projektet, invänta nämndens beslut i höst, Då får du beroende på hur självklart beslutet är också invänta en runda överklaganden.
 
Tack hempularen!

Jag har inget emot att kompromissa med grannen. Problemet är att jag inte vet vad han är missnöjd med. Till stadsdelarkitekten sa han att garaget skulle bli för högt. För högt för vadå undrade jag men har ej fått något svar.

När jag ville visa ritningarna för grannen så ville han inte ens titta.
-Det där skulle du tänkt på tidigare, sa han och vägrade prata mer om saken.

Till saken hör att gubben är ca 85 år och har en mycket speciell personlighet. Han har protesterat mot allt jag gjort från den dagen jag köpte tomten. Att han godkännde det ursprungliga bygglovet kom som en chock för mig och alla andra i kvarteret.

Jag är absolut kompromissvillig men logik och resonemang betyder inget för min granne.

Summa sumarum så verka det som vi sitter i rävsaxen.
 
Tyvärr känns det ju som att ni behöver invänta nämndens utlåtande för att få igång detta. Surt !! Finns det ingen möjlighet för nämnden att ta upp det tidigare?
 
I sådana här lägen kan lite lagom vänskapskorruption göra underverk. Om det är i en måttligt stor kommun så borde ni kunna hitta någon kompis kompis kompis som känner någon helst ordföranden i nämnden. Försök via lite bearbetning av kompisar att få till en kontakt. Eller undersök lite lagom diskret om det finns någon aritekt i staden som kan fixa problemet åt er, de känner ofta de inblandade politikerna och tjänstemännen och har ofta diverse genvägar till beslut.

För ett antal år sedan berättade en arkitekt för mig att han hade fått en kund som efter 4 rundor hos en handläggare fortfarande fick lika många nya synpunkter varje gång han presentrerade en reviderad ritning, handläggaren ändrade sig varje gång de träffades. Arkitekten konstaterade att stadsarkitekten i den staden var en gammal studiekompis och kontaktade honom. Stadsarkitekten suckade när han fick höra talas om ärendet, och anförtrodde att den handläggaren hade han stora problem med. Men kom ner nästa måndag, då är handläggaren ledig, så jag kan ta ärendet då säger stadsarkitekten, och så var problemet löst.
 
Ja, det känns som att risken är överhängande att det blir ett ärende för byggnadsnämden. Så himla onödigt. Är det verkligen meningen att stadsbyggnadskontoret ska agera slagträ åt varenda bråkstake?

Min förhoppning står nu till att stadsdelsarkitekten tar kontakt med grannen och kan förhandla fram en kompromiss. Alternativt att grannen retar upp stadsdelsarkitekten så till den milda grad att han godkänner mitt bygglov rätt av......

Om jag får rätt i byggnadsnämden kan jag då stämma grannen på de extra kostnader han åsamkat mig?

I vilket fall är det "no more mr nice guy" som gäller från min sida. Grannen är inte den enda som kan bråka.
 
Hempularen- I dagsläget hade jag inte tvekat en regelrätt bestickning om jag hade trott att det skulle hjälpa..... ;)

När desperationen stiger så sjunker moralen :):):)
 
Din granne kan sätta hur många myndighetskäppar som helst i hjulen utan att du kan kräva ersättning.

När grannen överklagar så är det en handling riktad mot myndigheten, du är så att säga 3e part i målet.
 
En komplicerad fråga/ärende för kommunen. Det finns ett Riksdagsbeslut, för att underlätta för den enskilde, att denne inte skall behöva skriva i sin kontakt med myndigheten. Nu har grannen meddelat att han önskar överklaga din bygglovsansökan, så kommunen är delvis låst, då man tydligen inte vet vad som gäller.
Själv anser jag det lite tokigt att den som öskar bygga (ut över planen) själv tar kontakt med de närboende, för att dessa skall skriva under att de inte har något att erinra mot bygget. Men om någon inte gillar det som skall byggas, kan denne hålla sig undan o s v. Bäst är att som tidigare, kommunen tar över sakägarnas yttrande, som blir brevledes informerade och får 3 veckor på sig för yttrande. I ditt ärende där en granne talat om att han vill överklaga, skulle kommunen agera omgående, genom att sända över handlingarna till grannen, som då får 3 veckor på sig för ett yttrande. Men problemet kan kvarstå om grannen väljer att överklaga kommunens bifall till ditt bygge.
Anm. Alltid vanskligt att utpeka någon som bråkstake, då denne använder sin lagliga rätt att överklaga.
Många gånger är det svårt veta/förstå varför någon överklagar, men att det skulle vara okynne som ligger bakom, tror jag inte mycket på.
 
Redigerat:
Eftersom kommunen anser att grannen har rätt att yttra sig, finns det tydligen bestämmelser/regler för området som du överskrider. Utanför detaljplanerat område, innebär inte att det är fritt att bygga som man vill. Utöver detta finns även område som menas , samlad bebyggelse, där också regler finns.
 
saturnus skrev:
Anm. Alltid vanskligt att utpeka någon som bråkstake, då denne använder sin lagliga rätt att överklaga.
Många gånger är det svårt veta/förstå varför någon överklagar, men att det skulle vara okynne som ligger bakom, tror jag inte mycket på.

Jag har full respekt och förståelse för att folk överklagar bygglov. Det har jag inga problem med. Men jag tycker att det ska göras sakligt och i tid.

Folk som beter sig som översittare och försöker sabotera, vägrar kommunicera och är konstant oförskämda kan jag inte tolerera i längden. Någon sorts civilkurage måste man ha. Vi har varit vänliga och respektfulla i över ett år men nu börjar bägaren rinna över.

Jag kan göra en lista över alla problem vi haft med grannen men jag tycker att den historiken saknar betydelse. Det jag är intresserad av är regelverket kring när grannar protesterar mot en ansökan.

Stadsdelsarkitekten har gett sitt godkännande till de ändringar vi vill göra i bygglovet. Så tydligen uppfyller vi de generella regler/ bestämmelser som finns för området.
 
Saken är löst!!!

Jag träffade en av sönerna till grannen idag. Det visade sig att grannen missförstått våra ritningar. När sonen rett ut saker och ting var grannen nöjd. Därför har det inte inkommit något skriftligt till stadsbyggnadskontoret.

Riktigt skönt :)

Tyvärr har det hela tagit så lång tid att vår husleverans är i farozonen. Nu får vi nog skjuta leveransen till efter semestern :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.