Hejsan!

Jag ska köpa loss råvinden och undrar om bostadsrättsföreningen har några skyldigheter gentemot mig vad gäller flytt av befintlig ventilation som är i vägen samt dragning/förlängning av värmesystemet upp till vinden.

Är det så att jag som köpare ska stå för alla kostnader vad gäller anpassning/flyttning av befintliga installationer i vindsutrymmet?

mvh,
/Kenneth
 
Det får ni komma överens om innan ni skriver under köpekontraktet vem som skall stå för vad och vad råvinden i sådana fall kostar. Det finns inga "försäljning av råvinds-lagar" som reglerar detta.
 
Ja, det är väldigt angeläget att reda ut allt innan kontraktskrivning. Det kan bli väldigt problematiskt om blir problem med ex värme, ventilation, isolering, fönster etc. efter din om byggnad, som inte föreningen vill ta ansvar för. De kan belasta lägenheten.

det viktiga är att Föreningen efter din ombyggnad godkänner allt, och tar fullt ansvar för underhåll och funktion för de delar som föreningen ansvarar för för övriga lägenheter. Har sett exempel på att det fallit mellan stolarna.

/Abbe
 
"Köpa loss" ger dålig täckning för vad man egentligen pysslar med när en råvind förvandlas till bostadsrätt. Medlemmar i en bostad "äger" faktiskt inte alls någon "andel" av fastigheten i sig. Fastigheten äges av föreningen, och dess lägenheter brukas av medlemmarna med stöd i nyttjanderätt.

Den nya lägenheten blir inget undantag. Den kommer att öka föreningens totala boyta, och förändra den budget som bestämmer medlemmarnas månadsavgift. Och inte nog med det: Alla de investeringar som Kuntri med sin ombyggnad tillför vinden kommer att påverka (öka) fastighetens värde. Därför måste det bli föreningens årsstämma (och inte bara styrelsen) som fattar beslut om att föreningen ska tillföras ny lägenhet och ny medlem. Man bestämmer nya "andelstal", som bestämmer den nye medlemmens avgift och andel av föreningens kapital.

Så långt handlar det om hur affären påverkar själva föreningen. Ur Kuntri´s perspektiv handlar det om att upprätta ett avtal, som ändar med att Kuntri blir fullvärdig medlem i föreningen, och inget annat. Avtalet ska täcka in vem som bekostar vad, och att det pris som Kuntri betalar är hans köpeskilling för den färdiga bostadsrätten.

Detta är långt ifrån enkelt. Om det rör sig om en BFR inom HSB eller Riksbyggen råder jag Kuntri och föreningsstyrelsen att kontakta riksförbundets jurister. Annars bör ni konsultera någon specialiserad advokat.
 
Redigerat:
Det är väl inget som säger att det blir en ny andel? Man kan ju vilja köpa loss vinden för att få en större lägenhet...
 
larka742 skrev:
Det är väl inget som säger att det blir en ny andel? Man kan ju vilja köpa loss vinden för att få en större lägenhet...
Och då torde hans andel i brf. öka.
Som tidigare sagts i tråden kontakta brf. expertis tex http://www.sbc.se/
 
Hej. Jag har nyligen suttit i en styrelse av en nybildad BRF där våran gamla fastighetsägare samtidigt som hans företag sålde huset köpte loss råvinden som privatperson. Vi skrev då ett kontrakt med honom att vi som förening kommer att bistå med de papper och godkännanden han behöver för att kunna bygga en LGH. Föreningen skall även se till att det finns anslutningspunkter för vatten, el, tel och avlopp. Han själv skall ta alla extra kostnader, ex om det blir krav på hiss eftersom det blir 4 våningar. Närhan har byggt färdigt kommer hans lgh att ingå i föreningen som alla andras. Vi skrev även hur hyran/avgiften kommer att regleras. -Johan
 
Tack för alla svar! Tydligen har jag varit oklar i mitt inlägg så här kommer några förtydlingar.

Jag ska köpa loss råvinden ovanför min lägenhet för att på så sätt få ett extra rum. Det är inte en ny lägenhet som ska byggas vilket billy_baver tolkade det som, men mycket i det inlägget är ju applicerbart på min lägenhet också.

Ett kontrakt mellan mig och BRF ska skrivas som reglerar mina och föreningens åtaganden vad gäller byggnationen, ekonomi osv. Om någon känner till om det finns gratis standardkontrakt eller liknande att ladda ner för detta ändamål hör av er! Ju mindre pengar än nödvändigt jag (och BRF) behöver lägga på byråkrati destå bättre.
 
Kunti. På detta svar vill jag vara extra tydlig. Det kommer att kosta pengar både för dig och eventuellt för föreningen beroende på hur ni fördelar de ekonomiska kostnaderna för att utföra detta juridiskt korrekt (och därmed trygga din egen bostadsrätts giltighet och värde). Men kostnaden är väsentligt lägre att göra rätt från början istället för att utreda alla fel och brister, samt eventuella tvister i framtiden.

Det väsentliga för dig torde vara att du får en bostadsrätt och inte två. Enda sättet för en bostadsrättsförening att åstadkomma det ni önskar är att föreningsstämman tar in din bostadsrätt på en föreningsstämma och låter döda densamma och i samma veva upplåter en ny bostadsrätt. Det går inte juridiskt att lägga till en bostaddsrätt till en annan. Finns flera rättsfall på detta. En upplåtelse av en bostadsrätt kan bara ske en gång i tiden och eventuell ogiltighet pga av felaktigheter kan innebära att bostadsrätten blir ogiltig för all framtid, ex om det upplåts en bostadsrätt på en annan nyttjanderätt såsom hyresrätt alternativt att råvinden redan tillhör upplåtna bostadsrätt i form av vindskontor. Det är nog aldrig en råvind inte belastas av andra nyttjanderätter som innebär, vid felaktigt juridiskt hanterande att uppåtelser blir ogiltiga för all framtid. Om denna ogiltighet inträder faller alla andra överlåtelser bakåt i tiden.

Då både du och (gissningsvis även din förening) verkar sakna både den juridiska som byggnadstekniska kunskapen som krävs kan jag liksom andra mestadels uppmana dig att söka upp en jurist som behärskar detta område och jag kan nämna att det i princip rör sig om en handfull advokater i riket varav jag själv har bra och stor erfarenhet av en av dem.

Dina frågor avseende "flytt av befintlig ventilation som är i vägen samt dragning/förlängning av värmesystemet upp till vinden" är enbart en del av problemen som måste lösas innan vid vindsbyggnation. Det finns fullt av andra saker som måste gås igenom för en lyckad vindsinredning som ex ventilationen av taket, bygglov, kvalitetsansvarig m.m. m.m. Det är liksom inte bara att göra, det skapar bara problem. Hur hade ni exempelvis tänkt er att lösa ventilgationen av yttertaket? (Fastighetsägararen har som de flesta vet strikt ansvar för skador som kan inträffa av nedfallande saker som istapper m.m. från tak och sådant ökar när man utför vindsinredningar felaktigt)

Billy_Baver har rätt i alla påståenden om andelstal, föreningsstämmobeslut av flera skäl bl.a. ombyggnation av fastigheten m.m. Ta kostnaden och undvik framtida tvister. Konsultera en specialiserad advokat. Och glöm raskt bort alla tankar på standardkontrakt då det inte finns en lösning i form av ett avtal mellen dig och föreningen som inte kommer att leda till framtida tvister och byggnadstekniska problem.
 
Redigerat:
Svar till Lekkamraten.

Vi kommer att ta hjälp av SBC i denna fråga. Jag kommer att ta alla kostnader för detta kontrakt. Eftersom ordföranden varit i kontakt med SBC som rådgivit oss och föreningsstämman givit klartecken till försäljning av råvinden till mig så borde det väl vara löst, eller? Jag har aldrig hört talas om att man måste döda sin egen bostadsrätt för att kunna ta del av en ny yta...

Vad gäller ventilation av taket, bygglov osv så har jag tillgång till en arkitekt samt en mycket duktig snickare så den delen känner jag att jag har bra koll på.
 
Om SBC är med i processen (och fortsätter vara med tills det är helt klart) så blir det nog rätt. De vet vad som gäller.
 
Vi hade ett likande fall i våran förening. En medlem som hade önskemål om att köpa loss vindsyta. Vårat krav för att alla ev skyldigheter och ansvar skulle hamna rätt utan massa papper fram å tillbaka så ville vi i styrelsen att hela ombyggnaden gick genom oss, eftersom andelstalet behöver räknas om. Medlemen skulle då få köpa vinden ombyggd och klar till marknadspris. Efter detta så har inga mer idéer om detta framförts..
 
frohike skrev:
Vi hade ett likande fall i våran förening. En medlem som hade önskemål om att köpa loss vindsyta. Vårat krav för att alla ev skyldigheter och ansvar skulle hamna rätt utan massa papper fram å tillbaka så ville vi i styrelsen att hela ombyggnaden gick genom oss, eftersom andelstalet behöver räknas om. Medlemen skulle då få köpa vinden ombyggd och klar till marknadspris. Efter detta så har inga mer idéer om detta framförts..
Finns nog en rätt klar anledning till att han/hon inte var intresserad längre. Skulle styrelsen ställa upp och måla och snickra på lägenheten? Antagligen inte. Det hade hyrts in dyra hantverkare till varenda litet jobb.

Vem ska ha hand om projektet? Fanns där någon som hade erfarenhet av något liknande i styrelsen som gjorde att ni tänkte att ni skulle fixa det själva? Vem skulle ansvara för att allt var rätt gjort och vilken ersättning ska den personen få?

Anser att ni skjuter er själva i foten, det är inte alls säkert att ni får mer vinst på vinden om ni bygger den själva och säljer till marknadspris.
 
FlygelT skrev:
Finns nog en rätt klar anledning till att han/hon inte var intresserad längre. Skulle styrelsen ställa upp och måla och snickra på lägenheten? Antagligen inte. Det hade hyrts in dyra hantverkare till varenda litet jobb.

Vem ska ha hand om projektet? Fanns där någon som hade erfarenhet av något liknande i styrelsen som gjorde att ni tänkte att ni skulle fixa det själva? Vem skulle ansvara för att allt var rätt gjort och vilken ersättning ska den personen få?

Anser att ni skjuter er själva i foten, det är inte alls säkert att ni får mer vinst på vinden om ni bygger den själva och säljer till marknadspris.
Klart att vi anlitar hantverkare som gör jobbet, Folk som håller i jobbet.
I detta fallet handlar det om att vi vill inte låta en medlem bygga själv utan att vi har kontrollen, eftersom det är så många saker som kommer in med underhållsansvar, att föreningen kan känna sig trygga med att takstolar blivigt avlastade på rätt sätt mm
Eftersom vi inte är någon vanlig liten förening utan en rätt så stor. över 500 lägenheter fördelat på ett 20tal byggnader, Samt ett antal affärslokaler som vi hyr ut. Så vi i föreningen gör inget själva alla tjänster köper vi in.
 
kuntri skrev:
Svar till Lekkamraten.

Vi kommer att ta hjälp av SBC i denna fråga. Jag kommer att ta alla kostnader för detta kontrakt. Eftersom ordföranden varit i kontakt med SBC som rådgivit oss och föreningsstämman givit klartecken till försäljning av råvinden till mig så borde det väl vara löst, eller? Jag har aldrig hört talas om att man måste döda sin egen bostadsrätt för att kunna ta del av en ny yta...

Vad gäller ventilation av taket, bygglov osv så har jag tillgång till en arkitekt samt en mycket duktig snickare så den delen känner jag att jag har bra koll på.
En upplåtelse av bostadsrätt kan ske bara en gång i tiden. (allt annat därefter är överlåtelser) Hur hade du tänkt dig att det nya utrymmet ska komma att ingå i din redan befintliga bostadsrätt på annat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.