Ja ajabaja, ta bort övre ventilen annars kan tanken sprängas. Även ladomaten har ventiler så att bara ta bort den undre löser ej problemet.

Och problemet med att vatten trycks ur via expansion när pannan sjuder kvarstår...
 
Citat från RoKe
Sålunda tycker jag att det är bortkastad lagringskapacitet att koppla radiatorretur högre än i botten på acc.
RoKe: 1. Håller med om att det inte kan röra sig om några jätteförtjänster med radiatorretur på en varierbar/hög nivå men det måste ju ändå vara bättre att försöka optimera det åt rätt håll om tester visar att det förhåller sig så!
2.Men är det så som du säger att man sabbar värmeförrådet(och därför måste elda oftare) genom en för hög inkoppling så håller jag med. Man hoppas ju att detta i så fall har tagits med i beräkningarna när snillena testar. Jag tänker så här: har man bivalent shunt vilket jag förutsätter om man ska ha hög returinkoppling , så tar ju det shunten det mesta av vattnet från den lägre nivån för att spetsa med den höga. Mao så är ju det "ljumma vattnet" användbart på ett annat sätt än om man bara tar i toppen med en trevägsshunt.Så jag kastar ut frågan till alla som har mer erfarenhet och/eller teoretiska kunskaper än mig : Tappar man värmekapacitet eller går det på ett ut om man nu bara beaktar tillsatsvärmeinsatts iform av ved o dyl?
 
  • sysved_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar det likna nåt!

Alt 1 ger dock problem om man monterar en strypventil på elementreturen (vilket man absolut bör göra)

Mittuttaget på slavtanken kan uteslutas eftersom det fungerar lika bra utan!
 
Matss skrev:
Ja ajabaja, ta bort övre ventilen annars kan tanken sprängas. Även ladomaten har ventiler så att bara ta bort den undre löser ej problemet.

Och problemet med att vatten trycks ur via expansion när pannan sjuder kvarstår...
Om det koker... avleder inte avluftarna ångan då? Eller det är för stort mottryck?
hur sören kan tanken sprängas? jag har ju expansion kopplad???

Jag måste kunna stänga för saker om jag ska ändra, laga, eller fixa till något. Vill ju inte tappa ur allt bara för att nåt läcker, eller ska byta något...
 
gådeberg skrev:
Vilken av BV ska ha den högsta tempen? Den överst eller understa?
Det där reder jag ut sen. Det blir nog den understa.
 
RoKe: 1. Håller med om att det inte kan röra sig om några jätteförtjänster med radiatorretur på en varierbar/hög nivå men det måste ju ändå vara bättre att försöka optimera det åt rätt håll om tester visar att det förhåller sig så!
Är man vedeldare och ackumulerar värme för dygnseldning finns det en åtgärd som lönar sig bra och löser många av frågorna:
Se till att sänka temperaturen och flödet från radiatorerna.

En fråga till alla som jagar solfångarverkningsgrader på marginalen:
Varför funderar ni på att investera i solfångare?
Är det för att optimera verkningsgraden eller är det för att få vv?

(Vv produceras med pissig verkningsgrad och höga temperaturer)
Men jag tycker det är skönt att duscha varmt utan att tända pannan på sommaren.
Därmed så bryr jag mig föga om solfångares högre verkningsgrad i låga temperaturer.
 
mr_kristianstad skrev:
Om det koker... avleder inte avluftarna ångan då? Eller det är för stort mottryck?
hur sören kan tanken sprängas? jag har ju expansion kopplad???

Jag måste kunna stänga för saker om jag ska ändra, laga, eller fixa till något. Vill ju inte tappa ur allt bara för att nåt läcker, eller ska byta något...
Avluftarna hinner inte på långa vägar avleda nån ånga från ett kok. Det som händer vid kok är det jag sagt tidigare: Ångan trycker ut vatten via expansionskärlet om inte höjden dit motsvarar mer än säkerhetsventilens tryck...

Om du stänger ventilerna och kör elpatron spricker tanken (snarare än sprängs). Det är ej tillåtet att ha avstängsventiler före säkerhetsventil eller expansionskärl.

Helt rätt tänkt att kunna stänga av istället för att tappa ur men säkerhet går före. Och skippar du övre ventilen mellan tank och panna så behöver du ändå inte tappa ur så mycket vatten
 
Har en fråga till som jag har grubblat på länge..
Vad är en unionkoppling??? Skarvar man ihop 2 "högergängade" rör i en sån koppling??
En koppling som snurrar? Är jag inne i rätt kvarter med mina tankar?
 
Precis! En delbar koppling där två rör möts. Består av tre delar. En slät, en med utv gänga och en mutter som löper utanpå den släta.
 
Därmed så bryr jag mig föga om solfångares högre verkningsgrad i låga temperaturer.
Finns det någon anledning att strunta i de extra kWh man kan få, bara för att koppla returen i botten"som man alltid gjort"(givet naturligtvis att installationskostnaderna är lika/ej sabbar värmekapaciteten enl tidigare inlägg)?
 
jack. skrev:
Hej!

Om jag utgår efter mina radiatorer så har jag strypt varje radiator för sig så att vattnet är 28-30 grader från radiatorn till stamledningen. Då får jag samma temperatur i tanken.

Jag vet inte hur hans hus ser ut men det var ett tips att man kan koppla exp. på returen högre upp i huset. Om det inte går så kan han använda skvalpröret som finns redan i väggen till botten på expansionskärlet. och plugga hålet på sidan.

Den enda kommentaren jag har fått av honom är att ”Det var inte min bild. Var nån som bara hoppade in med frågetecken och kastade in en bild.”

Tittar man på bilden så är solslingan borta på alla ritningar förutom den första. Har man solslinga så är det en fördel att ha tankarna kopplade i mitten så det går att ”leka lite”! Annars så ser jag ingen nytta med det.

Jack.
Ja det är ju ett alternativ att strypa radiatorerna, då funkar alternativ 1 också. Sen är det frågan om man ska använda gamla rör till expansion överhuvud taget. Är det stål kan dom vara slut efter 20 år. Kortare ändå om dom kopplat rostfritt expansion direkt mot stål...
 
jack. skrev:
Vad tycks om detta?

jack.

Såg inte detaljerna i din ändring innan. Tycker inte om att laddningen går uppifrån och ner i tankarna + att expansionen sitter ihop med laddningen och ett rör går direkt från laddningen och ner till botten uttaget mellan tankarna. Jag tänker genast då att när jag laddar så går det varma vattnet direkt ner till mellanröret mellan tankarna och direkt in i laddomaten igen. Så som jag har ritat, måste vattnet till laddomaten rinna igenom tankarna.

Ska byta mina kranar på elementen och montera dit termostater. Är det på termostaten på någon extra ring som man stryper flödet?
 
tanksvets i husqvarna skickade mig en skiss nyss. Där sitter 2st 10-meters slingor i övre halvan tydligen på deras tank...

det brukar väl vara en slinga kring botten och sen en slinga högre upp?
Han sa att deras slingor är ca 30*30 cm...

När jag ringde innan för en vecka sen, sa han att de bara satte 15-meters slingor i tankarna...
Nu snurrar det i mina tankar...
 
Här är en bild också.
 
  • tanksvets.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lorenz simulerade med dator och verifierade några försök med "elsolfångare".

"Stödeldningen" skedde med elparon, men kan ju ersättas av pellets/olja.
Vedeldare har en lite annan situation, men om jag minns rätt så kopplades returen i ett högtemp. in i botten på tanken under den kalla årstiden. Så då är det inget problem för vedeldarna heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.