Fick ett utomordentligt tips av BAS om en produkt
som kallas för Skurupsborren (se jordkällare för pilsnergubbe):

http://www.skurupsborren.se

Är det någon som provat denna? Fungerar den?

Med Vänliga Hälsningar
Erica
 
Om man bortser från den överväldigande mängd information (jag är totalt ointresserad av jättepumpaodling) som finns på skurupsborren.se konstaterar jag att själva borren överträffar mina förväntningar.

Jag började med att köpa JULAs manuella jordborr samtidigt som jag väntade på leveransen av skurupsborren. Så här i efterhand är det bara att ge skurupsborren rätt. JULAs variant är helt enkelt rena skämtet. Undvik den om du kan.

Skurupsborren, å andra sidan, formligen äter sig ner i marken (stenar >= knytnäve tar jag med spett) oavsett om det handlar om matjord eller lera.

12 plinthål med 70cm djup har gått som en dans. Vidare ville jag även prova hur det var att borra djupare. Jag köpte 3 förlängningar á 1m för att testa dräneringsmöjligheterna som diskuteras på skurupsborren.se.

Efter 2 meter stötte jag på lera i min trädgård, vilket blir tyngre att dra upp ju djupare man kommer. Vattentillrinningen gör också att det blir "tätt" ovanpå borrhuvudet, vilket skapar ett vakummotstånd. Man får vicka lite grand för att få det att lossna, eller så kan man helt enkelt vrida borren motsols ett halvt varv så att det går lättare att dra upp.

Jag kom ner till ca. 3 meters djup och förde ner ett galvat ventilationsrör som låg och skräpade. i botten vräkte jag ner ett gäng knytnävsstora stenar och sedan satte jag på den lilla blå plasthatten på toppen av röret, varpå jag fyllde rörets utsida med makadam.

Effekten blev perfekt. Gräsmattan, som tidigare var alldeles svampig och blöt efter regn och tillrinning från slänten ovanför, har nu blivit lagom fast eftersom överskottsvattnet hamnar i dräneringstrumman istället för på ytan. Helt klart ett alternativ till att utföra en riktig områdesdränering till dagvattenbrunn.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Som geolog har använt en sk "ryssborr" (samma princip) i arbetet. Och som det sägs, den är jättebra när man vill plantera eller göra andra hål i trädgården. Lånar hem ibland från jobbet om det behövs.
 
Jag har också ett par Skurupsborr, 12 cm och 18 cm. 18 cm används mest. Tillverkaren själv har under många år sålt borren på olika ställen runt om i Skåne, och en person man lätt kommer i samspråk med. Så fick vi veta att någon borrat ned till 30 meter med borren. Har också följt tipset att borra några hål, och där hivat ned allt gräsklipp, o s v. Jo borret är kanonbra.
 
Lyfter en gammal tråd eftersom det redan fanns en testrapport här.

Jag behövde borra ett knippe hål för staketstolpar i höstas och skaffade då en Skurupsborr 18cm då jag tidigare haft det väldigt besvärligt med en jordborr av skoveltyp (en stor skopa i botten) - det tog mig flera veckor att borra för plintar i denna jord jag nu behövde attackera igen....

Detta staket ska ligga i tomtgräns, precis som det staket som fanns där för 30 år sedan, så vad stöter man på då när man borrar om inte....

...gamla stolpfundament i någon form av porös betong/kalksten
...bottentråden till staketet
...och givetvis en jädra massa stenar av varierande storlek.

Det går snabbt att borra, så länge man inte träffar på något av ovanstående.

Manuell Skurupsborr används för att borra ett hål för staketstolpe i trädgård med löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...men eftersom man hela tiden träffar på något av ovanstående så blir det ju lite bök och stenar är lika besvärligt oavsett typ av borr.

Två stycken porösa stolpfundament i betong och en skruvmejsel på grå betongsten, med grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Porösa betongstolpfundament på gräs bredvid ett staket och stenar, tecken på borrningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrar man utan hinder tar det kanske 15min att ta sig ner 80-90cm. Snabbt och enkelt. Den låga stigningen på skruven gör att det är enkelt borra sig nedåt - smart utformad skruv helt enkelt.

Mindre rötter tar man sig igenom rätt lätt tack vare den låga stigningen på skruven.

För den som vill borra manuellt är det således en klar köprekommendation på Skurupsborren. Jag vill minnas att jag betalade med Swish efter mail kontakt, så även inköp var enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Hur lång tid tog det innan du fick hem borren? Klarar skurupsborren av att borra igenom asfalt och cement också eller måste jag ha ett spett för detta ändamål?
 
Per Eskilsson skrev:
Hur lång tid tog det innan du fick hem borren? Klarar skurupsborren av att borra igenom asfalt och cement också eller måste jag ha ett spett för detta ändamål?
Det är min övertygelse att du förstör borren om du försöker i asfalt och eller betong.

Den är avsedd för jord och handdriven.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Hur lång tid tog det innan du fick hem borren? Klarar skurupsborren av att borra igenom asfalt och cement också eller måste jag ha ett spett för detta ändamål?
Asfalt och betong med storlek som borren ovan ger och med snygg form och du själv ska utföra får bli med motorkap eller större vinkelslip, som då blir fyrkantiga. Motorkap hyr du, ser ut som en motorsåg med kapskiva och då kan du också vattenansluta för att minimera dammandet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag beställde en ifjol och jag fick den på ett par dagar bara.
Helt suverän när man ska plantera och gräva djupare.
Jag använde den också för att luckra upp jorden för att gräva dike.

Den klarar knytnävsstora stenar men större får man lyfta ur för hand eller slå loss med spett.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Lyfter en gammal tråd eftersom det redan fanns en testrapport här.

Jag behövde borra ett knippe hål för staketstolpar i höstas och skaffade då en Skurupsborr 18cm då jag tidigare haft det väldigt besvärligt med en jordborr av skoveltyp (en stor skopa i botten) - det tog mig flera veckor att borra för plintar i denna jord jag nu behövde attackera igen....

Detta staket ska ligga i tomtgräns, precis som det staket som fanns där för 30 år sedan, så vad stöter man på då när man borrar om inte.....
Behövde du köpa till någon förlängning? Hittar inte information om hur lång den är från början.
 
För staketstolpar behövs ingen förlängning, utan förlängning är den någon dryg meter tror jag så det är bara jobbigt med en lång stång att slå huvudet i om man ska borra 50-70cm.

Edit: 1,2m är den utan förlängning.
 
  • Gilla
kajsalajsa
  • Laddar…
Har en jag också som jag köpte för ett par år sedan Otroligt effektiv måste jag säga. Att gräva hål för betongplint med ett djup på ca en meter tar kanske 2 minuter (y):D
 
  • Gilla
Isaksmala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.