Vi har precis nu byggt ett nytt badrum. I badrummet har vi ett duschhörn med glasdörrar.
Efter några sekunder börjar vatten att leta sig ut ur duschutrymmet och stannar framför
glasdörrar och badrumsdörren. Det rinner inte tillbaka

Är det dåligt fall in i dusch-delen? eller utanför duschutrymmet? eller båda delar? Vad säger ni?

Har ni några förslag för att lösa detta?

Tacksam för hjälp!
 
T
Har du gjort det själv eller är det en firma?
 
En firma.
De ska komma nästa vecka och titta på badrummet.
Per telefon kunde de inte säga orsaken. De vill titta först innan de uttalar sig.


Jag ville/vill höra vad ni tror det är problemet och hur man skulle åtgärda detta.
 
T
Verkar vara bakfall eller en svacka i golvet enligt din beskrivning.

Alltså har firman gjort en dåligt "flytning" och får således göra om golvet.
 
Kan man inte bygga någoting på,
typ en liten sockel på 3-4 cm hög för att stoppa vatten?

Fast jag vet inte hur det blir med de två glasdörrarna.

Det är otroligt trist om man måste göra om hela golvet,
med kaos igen, med rivining etc.


Måste man också riva ner väggarna?
 
T
Nej, man kan gör en ny "flytning" och lägga nya plattor!
 
Var ska du ha tätskiktet då? Inte helt lyckat med rätt fall på det synliga klinkergolvet och fel på tätskiktet...
 
T
bigsnucke skrev:
Var ska du ha tätskiktet då? Inte helt lyckat med rätt fall på det synliga klinkergolvet och fel på tätskiktet...
Tätskikt finns det ju under dom ursprungliga plattorna.
 
Ja, men det är ju fel fall på dem!
 
Jo, fast det är inte hela världen, om bakfallet utgörs av en svacka. Det är värre om det skulle vara bakfall mot dörren eller liknande, då hade det inte varit acceptabelt.
 
Om man river upp golvklinker bör man då även riva minst t.ex första raden väggkakel?
Går det att återställa tätskiktet?
Finns det metoder att riva upp klinker/kakel utan att bakomliggande (armerade) gipsskivor helt förstörs?
 
T
Silur skrev:
Om man river upp golvklinker bör man då även riva minst t.ex första raden väggkakel?
Går det att återställa tätskiktet?
Finns det metoder att riva upp klinker/kakel utan att bakomliggande (armerade) gipsskivor helt förstörs?
Om du river golvet så får riva väggarna också, detta på grund av tätskiktet som förstörs. Och man kan inte lappa ihopa det gamla under väggarna med nytt på golvet.
 
Om jag har förstått rätt måste man göra om hela badrummet, alltså väggarna och golvet
om man har dåligt fall i badrummet och om det är en firma som har gjort det.
Stämmer det?

Eller kan man lägga på nta plattor på det gamla golvet? hur fungerar golvvärmen då?
 
T
Ja, du flyta om på nytt och lägga nya plattor. Ingen fara för golvärmen, funkar lika bra.
 
Trist! Det suger att det finns så mycket jobb för hantverkare. Det du råkat ut för är ju inget annat än gammalt hederligt SLARV. Det är dags för nån sorts funktionsgaranti med en klausul som inte ger firman betalt förrän allt bevisligen fungerar som det är tänkt. Vattnet ska absolut inte rinna någon annanstans än till golvbrunnen. Tyvärr tror jag att man inte kan laga utan att förstöra tätskiktet. Alltså göra om hela.....:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.