Peter_K skrev:
Om du inte är rädd för lite motion så kan jag rekomendera en sådan här. Var lite skeptisk när vi flyttade till villan från radhuset men det fungerar bra med 1300 kvm tomt. Motion får man ju på köpet.

Intressant, det där är väl en Gardena 380, som också finns med uppsamlare om jag inte minns fel, och dessutom har trevligt pris. Har funderat på en sån till vår 1200 m2 tomt, men trott att det blir för jobbigt. Men du menar att det kan funka?
Kanske man ska ha kvar bensindrivna rotorklipparen stiga multiclip för när det blir långt gräs, men försöka köra handjagaren som standardklippare, den (cylinder) ger ju så mycket bättre snitt...

/A
 
P
Alko skrev:
Intressant, det där är väl en Gardena 380, som också finns med uppsamlare om jag inte minns fel, och dessutom har trevligt pris. Har funderat på en sån till vår 1200 m2 tomt, men trott att det blir för jobbigt. Men du menar att det kan funka?
Kanske man ska ha kvar bensindrivna rotorklipparen stiga multiclip för när det blir långt gräs, men försöka köra handjagaren som standardklippare, den (cylinder) ger ju så mycket bättre snitt...

/A
Har kört så i 2år nu och det här blir 3e sommaren. Det är ju inte 1300 kvm gräs utan det är hela tomtytan så ganska mycket går bort för hus, grusgångar, parkering etc men det gäller väl alla tomter? har aldrig sett en tomt med 100% gräs :)

Det får dock inte bli för långt eller vara blött för då vill gärna hjulen åka kana. Behåll din bensinklippare som komplement så har du en bra kombination.
 
Köpte för ett par veckor sedan efter mycket övervägande en Husqvarna R 152SVH. med hondamotor. Kravet när jag pratade med återförsäljaren som även har service var att det ska vara en slitstark maskin med kvalite som inte krånglar, var egentligen inställd på en Klippo men öppen för förslag. Har tidigare kört nyare Partner (kass drivning massa plastdrev som går sönder) och stiga (membranbyte, membranbyte och membranbyte) med en del problem.

Säljaren rekomenderade denna, dels för att dom inte hade haft några problem med drivning på denna och att det är en Hondamotor och på priset, betalade 4990:- med deras kampanjrabatt på 1000:- dvs närmare 3000:- billigare än motsvarande Klippo.

Har själv klippt 2 ggr (ca 1600kvm) och grannen har lånat den 3 gånger på 2 veckor...

Klippresultatet är kanon har provat med och utan uppsamlare utan större synlig skillnad klippte halva med och halva utan uppsammlare, det var bara ett mindre parti med väldigt kraftigt gräs som man såg skillnad.

Uppsamlaren var lite halvbökig att tömma innan man fick in tekniken men rymmer å andra sidan väldigt mycket och kan köras helt full, till skillnad från partnern som var mindre och fick tömmas när den var halvfull.

Drivningen är helt okej sitter ett steglöst "gasreglage" som funkar bra för mig som ändå kör på snabbaste vilket är snabbt jämfört med andra jag provat, bra motionstempo. Lite jobbigt med drivning på bakhjulen när man svänger runt buskar och vänder men en vanesak.

Ljudmässigt kan jag inte säga att den imponerar, enligt ryktet så ska ju Honda vara bland dom tystaste men hörselskydd anbefalles! Kan inte säga att det är någon jätteskillnad med tidigare BS och Stiga(tror inte det var BS på den jag hade) motorer.

Kvalitetsmässigt så är det en del plastkåpor och plastdetaljer till uppsamlaren, funkar bra idag men hur ser det ut om några år? Stålchassi, ja både för och nackdelar håller man rent den och inte förvarar den utomhus så håller den nog i evigheter, kanske hade varit bättre med aluminium men dessa kan ju spricka om man kör över sten. Så det är nog vilket som om man bara sköter den någorlunda.

Miljömässigt så skickade dom faktist med 5 liter miljöbensin vilket borde vara bättre än vanlig i alla fall
Elklippare är ju inte heller utan miljöpåverkan med all kol-el vi importerar, sen tror jag livslängden på en bensinare är längre, ser inga elklippare som är 15-20år...

"mina 50 öre"
 
Redigerat:
tackar för dina 50-öre..

Jag har också sett denna husqvarna men blev lite fundersam när jag såg vikten, 40kg.. det känns ju ganska mycket. Hur är den att köra? Trycker den ner gräset mycket så det blir ränder när man kör?
 
Tack robban. Blev lite klokare iaf. Ska måtta upp gräsmattan. Men modellen större med två batterier verkar ju vara att föredra även fast den är dyrare och det enligt Bosch skall räcka med den mindre.

Frågan är bara om det är värt 5000 kr för att grannarna skall få tyst, själv kan jag ju gå med radiokåpor :)
Men för små villa/radhus/kedjehus tomter så känns batteridrift som framtiden faktiskt, svårt att se några nackdelar om dom bygger bort barnsjukdomarna och tillverkarna håller vad de lovar.
 
Kan inte påstå att jag lider av vikten, men väger den verkligen 40 kg? tror inte det ,lyfte den själv i och ur bilen och det var inte direkt ansträngande men jag kanske har blivit stor och stark på äldre dagar...
 
yoxler skrev:
Nä uppsamlare vill jag inte ha. På vilket sätt är comet klumpigare? Det skiljer bara 2kg mellan maskinerna men det kanske är storleken i sig som gör att den käns lite bökig?
Jag vet inte hur dom har vägt, jag har inte ställt den på våg själv men det känns verkligen som mer än två kilo skillnad. Det kan att göra med att den inte bara är bredare utan naturligt nog längre, så det blir lite konstig balans när man ska svänga. Testa själv i närmaste butik så förstår du vad jag menar, det är rätt svårt att förklara.
 
Marive -> jag läste fel, det var R 53SV som vägde 40kg. vad 152svh väger vet jag inte.

Nonkan-> Jag har testat och jag håller med att den känns lite klumpigare. Men jag kör mest rakt så jag tror nog det ska funka fint med en större
 
KarlXII skrev:
Jag köpte en Klippo Comet med B&S-motorn förra våren, men jag var inte nöjd överhuvudtaget.
Visst, den är byggd som en stridsvagn och motorn är minst lika bra som Hondas - en riktig guldmotor faktiskt - men den är enormt klumpig att hantera och framför allt : Den klipper inte bra!

Tyngden och de hårda hjulen gör att det blir spår, och mulchingen funkar bara sisådär om man har en matta som växer bra.
Jag håller helt med KarlXII. Har en Klippo (med ganska år på nacken) som jag aldrig gillat. Tung och j-vlig att hantera och den har aldrig klippt riktigt bra.
 
Det var ju ett helsike att välja klippare. Jag har alltid tänkt att jag ville ha en så bred som möjligt men nä rman räknar på det så får jag gå 10 rader med comet och 11 rader med excellent. Mer sklijer inte, bara 5cm. och excellent känns lättare att köra. Jag har ju träd o planteringar och några buskar som ska klippas runt om så då borde det vara skönare med en lite mindre och mer lätthanterlig maskin
 
Lånar tråden lite

Har idag en klippo comet 53cm bredd men saknar uppsamlare så jag sneglar på att byta ut min 04 till en ny Klippo kobra dock så väger den 43kg och är längre för att få balansera upp bakvikten med uppsamlingspåsen.
Har vi någon här på forumet som kan svara ifall denna klipparen är mycket klumpig med sina 10 extra kilon och längd?

PPALM
 
Hejsan!

Jag köpte en Klippo Cobra S på Bauhaus i höstas när dom hade rea. Har nu klippt med den 4 gånger
utan uppsamlaren och är helnöjd!
Trodde inte den skulle kännas så smidig att klippa med men jag blev förvånad faktiskt. Kostade lite men var värd varje krona.

/M
 
Efter en del vånda här på forumet förra sommaren köpte jag till sist en Partner med 53cm klippbredd. Bra pris på Coop och en säljare som räknade lite åt mig fick mig att överge tanken på en Klippo.

Han räknade så här: Du klipper 15-20 gånger på ett år här i södra Norrland. Efter tio år vill du säkert ha en ny klippare, och då är det bara att räkna ut vad varje klippning kostat. Driftskostnaderna är ungefär desamma, så maskinens pris får stor betydelse. 7000kr delat på 200 klippningar eller 3295kr delat med 200 klippningar. Köper du en Partner har du råd med en kall burk Tuborg Sort Guld efter varje klippning, och ändå kommer du billigare undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.