Jag har över 50kvm fönster på mitt hus. Hade jag skrivit att jag skulle kittade 2-glasfönster i bygglovet så hade dom förmodligen sagt nej, alternativt skickat mig på läkarundersökning.
 
J
Dom som inte tycker om PVC utan vill ha Alu blir besvikna .För att bryta köldbryggan så har alla Alufönster en PVC kärna i sig
 
P
Tycker det är synd att folk inte tar till sig erfarenheter som Tobbes, som faktiskt jobbar i branschen.

Det gör jag med, jag säljer inte fönster heller utan servar/reparerar och bygger om.

För det första; det finns INGA underhållsfria fönster. ALLA fönster kräver underhåll. ALLA. Intervallet kan ju skilja sig markant. Efter att ha jobbat och sett tusentals fönster är det enda jag är säker på är att jag håller mig till träfönster. Definitivt.

Det finns idag ypperliga energisnåla konstruktioner i trä och utvecklingen går ju framåt för alla typer av fönster. Fördelen med träfönster är att man vet vad som händer med tiden, vad man bäst gör för att undvika det och när det händer något (inbrott, rötskada, glasskada) så är det oftast en smal sak att byta eller reparera. Ofta kan gamla träfönster byggas om på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt för att förbättra u-värdet etc. Som det har nämnts har många gamla konstruktioner förbluffande bra värden och kostnaden av byte till moderna fönster kan bli en förlustaffär - även på sikt räknat. Ibland är det bättre att se över tätning och byta till annan typ av uppvärmning av huset.

Det finns inte så många tumregler som funkar - allt är ju situationsberoende. Är man lat och inte vill pilla på fönster regelbundet så väljer man säkert alufönster, sedan kanske man klarar sig med det problemfritt tills man trillar av pinn. Kanske tycker man det är snyggt också (kan jag tycka i rätt sammanhang). Den dagen man får problem med sitt alufönster så blir det inte lika kul, det blir ofta både krångligt och dyrt att fixa. Är fönstret öppet och man råkar hänga ner det när man putsar (kanske trampar snett och tar tag i bågen ) och knäcker de där små skitgångjärnen i karm eller mellangångjärnen som ofta är popnitade så lycka till med att laga dem. Verkligen.

Dessutom har fägen börjat släppa på många fönster här i området... ...förutom ett par av senare år som är natureloxerade.

Jag restaurerar gamla fönster, såväl k-märkta som dödsmärkta ;) och det är rätt trevligt att få en patient på bordet som har tvåhundra år på nacken och när du sätter japansågen i bågen och kapar bort rötan så kommer det en frisk doft av kåda ... mmm... Efter service och injustering och korrekt målning så vet du att du har säkerställt att fönstret med normalt underhåll kommer vara i mycket lång tid framöver, vara vackert, ha en funktion och framförallt kunna servas igen vid behov.

Problemet med träfönster är felaktiga konstruktioner, felaktigt underhåll (eller brist därav), felaktiga lagningar (även av "snickare") och felaktiga färgsystem och eller dålig underbehandling. Fler fallgropar med andra ord. Jag jobbar nu i veckorna med att åtgärda polackjobb (det finns skitduktiga polacker men dessa var inte av denna kategori) i en större fastighet och återställer funktionen hos alla möjliga typer av fönster/fönsterdörrar. Det som är trevligt är att man kan komma till ett "hopplöst fall" och ge det en eller ett par timmar och sedan lämna partiet i fullgod öppnings och stängningsfunktion. Inte alltid lätt men i de flesta fall fullt möjligt. Dessutom kan man byta en dålig lösning mot en bättre (byta vredtyper och infästningar) vilket man oftast inte kan med alufönster.

Jag bor själv i 80-tals lägenhet med alufönster och vet vad som händer när den "underhållsfria" konstruktionen börjar kräva - underhåll (!). Fy fan vad drygt det har varit att meckla dem tillrätta, och visst det gick ju till slut. Men hitta reservdelar? Inte kul - och då har jag kontakter. Men jag har sett att en del andra inte haft samma tur. Det finns inget värre än "underhållsfritt" som börjar kärva. Har jobbat i fastigheter med tillbyggnad av alufönster (enkelglas) utanpå träfönster (tvåglas) och vid service av fönster så gissa vilka fönster som krånglade mest? Torkade och spruckna popnitade plast/alubeslag - gängade plaststag som påskjutare ... Träfönstren blev klockrena och omtätade vid behov men flera av alufönstren fick lämnas utan åtgärd för framtida ombyggnad - det fanns inte reservdelar att tillgå och om de hade funnits hade man bytt en sak som garanterat blir trasigt med tiden med nya som garanterat går sönder med tiden. En del av de beslag vi bytte var trasiga veckan efter - trots korrekt montering.

Att blanda trä och metall är ofta inte en bra lösning men görs det rätt funkar det finfint, görs det fel så får man oftast en fin fet fukt mellan plåt och trä och en röta som långsamt men obevekligt gnager sig genom i godan ro under plåten. Har renoverat fina fönster på myndighet i innerstan där rötan fått fäste pga konstruktionsmiss men det gick smidigt att åtgärda och förebygga för framtiden med lite lusningar salningar och byten.

Det borde finnas en lathund för folk så de kan undvika de vanligaste fällorna - hus många har ens en burk smörjolja hemma nuförtiden? (kanske rätt många här förresten - men är det rätt olja och smörjer ni verkligen regelbundet?)

Träfönster bör man se upp med om de är stora, sidohängda och lika breda som de är höga eller bredare än de är höga - de brukar hänga ner sig rejält med tiden. Dessutom finns det en mängd mindre lyckade låskontruktioner som kan stöka till det ordentligt och om man tänker efter; fler potentiella besvär än man kan skriva på en sittning.

Men, jag föredrar träfönster, de har iallafall charm. Jag gillar även fasta partier - de brukar inte bråka så mycket med mig ;).

Detta blev tydligen mitt livs novell, jag har försökt att inte dra något för hårt åt något håll men jag har börjat krokna på fönsterbranschen som sådan pga oseriösa firmor (stora som små) som förstör på löpande band och som man får gå och "städa" efter. Nä, framöver får det bli mer inredningssnickeri och ta smörjobben inom fönster. Och nej, jag servar inte alufönster, det är för drygt och otacksamt. Fast, förresten, det behöver jag ju inte - de är ju underhållsfria...
 
Två frågor:

1. Det finns olika kvaliteter av aluminium. Vissa är till och med saltvattenbeständiga. Vad är det för kvalitéer som används i fönster av olika tillverkare?

2. Några trä/aluminium fönster jag hört om går det ta bort aluminium utsidan på men går de fönstren också använda permanent utan aluminium utsidan om den skulle bli ful eller skadad?
 
Skall du ha Trä/aluminium, så kolla Skaala Fönster, gedigna, prisvärda.
 
1. Det finns olika kvaliteter av aluminium. Vissa är till och med saltvattenbeständiga. Vad är det för kvalitéer som används i fönster av olika tillverkare?

Bra fråga.. men troligtvis billigast möjliga!


2. Några trä/aluminium fönster jag hört om går det ta bort aluminium utsidan på men går de fönstren också använda permanent utan aluminium utsidan om den skulle bli ful eller skadad?

Visst går det att ta bort alun på de flesta alu/trä fönstren, dock så fungerar dessa inte utan alun.. om man inte bygger om en del.
Dessutom så är det oftast en mycket lägre kvalité på trät i ett alu/trä fönster äni ett rent trä fönster, pga, att utsidan skall skyddas av alu!
 
nä.. förespråkar inte olje panna 10cm isolering osv..
Men klassika fönster som faktiskt fungerar och håller i flera hundra år med rätt underhåll!
Där energi furlusten inte är så stor som alla vill tro.
Eftersom man får med lätthet ett uvärde på 1,9 i ett kittat 1+1fönster!
Problemet i dag är att folk skall ha 50m2 glasytai sitt hus på 150m2 Hur bra är det ur Miljö aspekt!?
Vad är det som är så bra med så mycket glasyta? Det blir svinvarm när solen lyser? är det bra så man får använda sitt ac aggregat man investerat i! Är det miljövänligt tro?
eller att det slukar energi vid kallare väderlek.. då hjälper u värde 1,2 eller 0,9 inte så värst mycket.
om man jämnför med ett mer "normalt" hus med normal fönsteryta med gamla hederliga 1+1 med energiglas.

Förstår er som bygger hus med mycket glas/fönster yta i att ni väljer dem moderna fönstren, något annat funkar inte för er.

Men för alla andra med mer "normala" hus med "normala" fönster.. Släng allt en tanke på vanliga kopplade 1+1 fönster innan ni bestämmer er! (av bra kvalité med energi glas)
 
Har en del kompis som jobbar år traryds fönster, elit fönster plus en del fasadmonterör. Jag jobbar med inom byggbranchen.
De har sakt till mig att träfönster idag håller så låg kvalite i virket det använder produktionen . Så de säljer helst de med alu beklädda träfönster just för att träfönsters ska klara sig bättre. Hus ja bor har trarydsfönster alubeklädda gjordes 97. Alu är som nytt efter man tvättar det. Som sakt ALLT hänger på förarbetet av alu när man målar det hur länge det håller.

jaja mina 50cents

Jo vi har faktis fasad fönster i alu på jobbet som är 22 år gamla. Lite så blekta som inte så farligt så man stör sig på det. Dessa är från scandicfront
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.