Beträffande KA så är det jag som felbedömt fakturan vi fick efter att ha kontaktat KA om vad vi uppfattade som slarv på bygget. Det var, tror jag nu i vart fall, bara en delfaktura och inte direkt kopplat till att han besökte bygget. Han har visat intresse och deltog nu förra veckan då vi hade byggmöte och stack då ut näsan lite om sådant han ansåg borde åtgärdas.

Det måste framhållas att bygget just nu verkar rula på och att jag inte har några konkreta klagomål längre. Allt efterssom vissa nyckelpersoner byttts ut har det blivit lättarer att få kontakt och bättre styrning. Medn att bygget var misskött tidigare är det ingen tvekan om.

Slutbesiktigar 13 mars, återkommer då om inte förr.
 
Jaha, nu har vi bott här i Basic#4 i mer än en månad. Huset är precis vad vi hoppats, faktiskt lite mer än så till och med. Det känns jättebra på det hela taget.

Slutbesiktningen visade ett antal entreprenörsrelaterade tabbar som renderade ett avdrag på 10 000kr som vi ska hålla inne med tills de är åtgärdade. Det rör sig om en spisfläkt vars "kallrasskydd" gick sönder vid monteringen vilket innebär att vi inte har nån riktig anslutning mellan fläktlådan i huvudhöjd och slangen till "skorstenen. Det drar så klart något sjukt. Att man inte fixat detta en månad efter bs. är ett mysterium. Kaklet i ett badrum fick en sned lutning i och med att takstolarna tydligen inte låg helt i samma höjd. Vilket jag tycker låter alarmerande, men det skulle enligt fackfolk inte rendera fler bekymmer än en att övre kakelplattorna inte har samma höjd längsmed snedtaket. Detta är så dyrt att åtgärda att det förmodligen blir ett avdrag på priset. Sen återstår lite annat som en trasig fjärr till garageport etc.

Men det tokiga är att A-hus inte släpper spärren på vårt byggkreditiv med hänvisning till dessa 10 000kr. För oss som lånat "dubbelt" och satt in 1,5 mkr på ett spärrkonto för ett år sedan för att räntesäkra medför detta en merkostnad som jag anser är helt oacceprabel. Här har vi stått ut med förseningar och strul och när de ändå bygger fel kan vi inte lösa våra dyra tillfälliga lån förrän allt är åtgärdat - vilket lär dröja tills i höst med det tempo som hålls nu. Målaren har varit här och man har hämtat den trasiga fjärren, det är allt. Återstår ca. 7-8 andra åtgärder.

Vår bankman trodde inte det var sant när jag berättade att A-hus krävde en tillfällig spärrförbindelse på 10 000kr om de skulle släppa spärren på vårt byggkreditiv, som uppgår till 1,75mkr. Med tanke på att det dyra byggfelet inte kommer att åtgärdas rör det sig inte om mer än möjligen ett par tusen kronor som ska betalas när allt väl blir klart.

Kan inte det här jävla företaget fakturera/betro en kund som betalt dem 2 miljoner den här sista skiträkningen när de väl fått tummen ur och åtgärdat felen? Jag tycker att det är skrattretande att jag blivit vägrad detta av både byggledare och nån tjej på ekonomiavdelningen och anser att det bevisar att A-hus organisation har brister på många plan. Det räckte inte heller att vår bankman kunde garantera vår betalningsförmåga.

Eller är det så man avslutar sina affärer med folk generellt? Bara räntekostnaden för att inte kunna lösa vårt byggkreditiv är ju snart uppe i den här skitsumman de inväntar. Banken vägrar lägga upp sådana spärrförbindelser och säger sig aldrig ha varit med om nåt liknande. Huset känns bra, men företaget som byggt det förvånar mig.
 
Uppdaterar med att A-hus idag kontaktat mig med vad jag tolkar som en ursäkt över att man inte släppt spärrförbindelsen. De har också förklarat att de ska åtgärda resterande fel i en samlad punktinsats inom någon vecka. Blir det så är jag så klart nöjd.

Det verkar vara lite växtvärk efter byggboomen och beroende på vem man kontaktar kan det bli lite olika svar. Det ger sig väl vad som sker men om jag ska vara rättvis så har faktiskt A-hus löst alla tvivelaktigheter som uppstått för oss efter hand. Att de sedan inte ska behöva uppstå är så klart en sak, men huvudsaken är ju att de löses proffesionellt.

Förhopppningsvis blir det så även med avslutet.
 
Var i landet bygger ni padde96? Är ev intresserad av att bygga med A-hus.
 
Vi bygger i västsverige, Falkenberg närmare bestämt. Jag tror säkert att A-hus kan varfa ett bra val och vi kan inte säga att vi ångrar vårt val. Men nog har det varit en hel del missar som jag aldrig trott att jag skulle behöva fundera över, och än har inte restfelen åtgärdats.

Det jag skrivit här tror jag inte är unikt för A-hus utan snarare ett symptom när en marknad är överhettad och man inte måste knäa för kunderna samtidigt som man anställer nytt folk. Jag tror att det redan vänt på den fronten och byggföretagen lär ha färre ordrar idag än för 1,5 år sedan.
 
Kan verkligen inte rekommendera någon bygga A-hus Basic serie. Hanteringen är bedrövlig från huvudkontorets sida och kontrollen på entreprenörerna verkar vara obefintlig. Vi har nyligen byggt ett Basic hus som fick runt 130 anmärkningar på slutbesiktningen. Nu har det gått ytterligare åtta veckor och bara ett fåtal fel är åtgärdade. Observera att detta gäller Basic-serien som hanteras av huvudkontoret i Kungsbacka.

Kommer att lägga upp en bättre sammanfattning av vårt husbygge inom kort.
 
Jag håller med MMMGGG när denne inte kan rekomendera Basic. Inte huset som sådant utan den respektlöshet som både vår säljare och A-hus huvudkontor visat oss i sina aggeranden. Våra entreprenörer har fungerat mycket bra men de håller nog också på att tapap förtroendet för A-hus och då har de bara de mupparna till entreprenörer kvar som jag har förstått vissa andra har fått stångas med. Vi har snart bott en månad i vårt hus och väntar fortfarande på färdigmonteringen av braskaminen som A-hus har lyckats beställa fel delar till ett otal tillfällen. Byggstädningen blev ej gjord istället blev vi lovade fönsterputsning men inte ens det är gjort. Ringer man säljaren talar man in ett meddelande på svararen som alldrig besvaras. Så har man ett bra psyke skall man eventuellt titta på Basic-serien annars se på andra lösningar.
 
Det verkar vara mer regel än undantag att saker strular när man bygger hus. Jag har aldrig hört om nåt bygge som flytit på utan trassel. Det kan vara allt från missade leveranser (hur kul är det när huset ska levereras nästa vecka och grunden inte är klar pga av strul med den firman), hantverkare som ständigt är sjuka eller hemma med sjuka barn, eller måste till bilverkstan eller tandläkaren, ständigt pratar i mobil eller måste åka och köpa material som saknas. Underleverantörer som går i konkurs. Leveranser som kör till fel adress eller tagit fel på datum, eller lastbilen går sönder. Listan kan göras oändlig. Räkna med problem, för det blir det...
 
Vi var påväg att bygga Basic #3 med A-hus, men när vi skulle ha tredje mötet med säljaren och skriva kontrakt så lyste det igenom vad säljaren var för typ.
Jag blev förvånad för jag trodde vi hela tiden hade pratat om totalentreprenad, men säljaren sa att han aldirg hade hört talas om någon som ville ha totalentreprenad. Efter en veckas fundering så bytte vi husleverantör och det är jag väldigt glad för nu.

Dock så har ju jag inte byggt något hus med A-hus, så jag kan inte uttala mig om hur husen är.

Här skriver jag om totalentreprenad med A-hus och kostnad för det: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/87691-tillaeggspris-foer-totalentreprenad-hus.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.