Hej

Jag har förhandlat offert och gjort alla val för ett Basic #3 hos A-hus och så äntligen när jag tänkte att jag kunde skriva på kontraktet så förstod jag att vi (jag och säljaren) inte hade varit på samma nivå.
Jag trodde helt klart att det var totalentreprenad (kanske lite naivt av mig), men det tyckte inte säljaren.
Säljaren tyckte inte att det var några problem med delad entreprenad, och han hade aldrig förut fått frågan att köra totalentreprenad...
Efter lite diskussion fram och tillbaka så skulle han ta fram en ny offert på totalentreprenad, men han varnade att den kommer nog vara 50.000 högre.

Nu när jag fick offerten så skriver han att A-hus tar 15% påslag på entreprenadkostnaden för att köra totalentreprenad, men han hade lyckats förhandla ner det till 8%. Så för mig så blev påslaget 100.000 för totalentreprenad.

Ska det verkligen vara såhär dyrt med totalentreprenad?
Är det inte så vanligt att man vill ha totalentreprenad?

Tacksam för tankar och funderingar som kan få mig att komma vidare.
 
Det är nog ett ganska normalt påslag för totalentrepenad, det är också ganska vanligt att hussäljarna under förhandlingen får det att låta som totalentrepenad utan att faktisk lova det. Och sedan visar det sig vara en delad entrepenad när det är dags att skriva på.

Tydligen har du lyckats förmedla intrycket av att affären står och faller med entrepenadsformen (duktigt gjort).

Att han aldrig fått frågan om totalentrepenad betyder att antingen är han så ny att ditt hus är typ det 3e eller 5e huset han säljer. Eller så ljuger han.

Om han nu erbjuder totalentrepenad, så kontrollera noga vad han menar med det. En del husföretag säljer totalentrepenad med så många friskrivningar och undantag att det i praktiken ändå är en delad entrepenad. Mycket vanligt är att extrakostnader för grunden inte ingår.

Om du vill förhandla ytterligare så kan du ju ev. köra med att du under hela förhandlingen förutsatt att det var totalentrependspriser ni diskuterade, och att din acceptans för priserna byggde på det antagandet. Dvs att du nu förutsätter att du skall få totalentrepenad utan några påslag (orealistiskt, men ett bud).

Jag tror att det är i detta skede som säljaren är öppen för prutning. Han har redan lagt ned mycket tid på dig (dvs han har redan tagit kostnaden för hela affären, för säljaren består kostnaden uteslutande i den tid han lägger ner innan du skriver på), han uppfattar att du accepterat upplägget och är redo att skriva på, han har redan räknat in sin bonus från den här affären. I det läget tror jag att han är som minst villig att se dig lägga ner och gå någonannanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.