hej!

Jag skulle behöva köpråd inför ett gräsklipparköp. Jag fick med en gammal Klippo med huset som var väldigt trött, det tog ca 10 min att få igång eländet så jag köpte tillfälligt en stiga tornado på blocket för en femhundring förra sommaren.

I år har jag tänkt köpa en ny klippare, och tanken är att den ska hänga med ett tag så billiga skitklippare går bort.

Jag har 1100m2 tomt som sluttar lite. Det ska vara mulcher, gärna bred 53cm och självgående. Det får gärna vara rostfri kåpa. Jag är lite halvlat så jag kommer max klippa en gång i veckan så ibland kan gräset bli lite högt. Stigan har 4hp motor och det är gränsfall, den pallar inte heller att dra klipparen själv uppför. Men den är gammal så drivningen kanske är sliten.

Tar tacksamt emot tips. Vad är bra, och vad är kass? Det finns ju både klippo o stiga o honda o husqvarna o jag vet inte allt. Fram eller bakhjulsdrift?

/Andreas
 
Tja, du har redan svarat på din egen fråga - Klippo Comet, så behöver du inte fundera mer... :)
 
Staffans2000
Har du barn eller någon annan varelse tillhörande den yngre generationen som du bryr dig om SKALL du köpa en eldriven gräsklippare. Såvida du inte vill att deras framtid skall förstöras! Du kan dra ditt strå till stacken!
Vi lata, och miljömedvetna Svenskar som inte orkar klippa GRÄSET FÖR HAND, köper naturligtvis en eldriven gräsklippare.
 
W
Staffan2000 skrev:
Har du barn eller någon annan varelse tillhörande den yngre generationen som du bryr dig om SKALL du köpa en eldriven gräsklippare. Såvida du inte vill att deras framtid skall förstöras! Du kan dra ditt strå till stacken!
Vi lata, och miljömedvetna Svenskar som inte orkar klippa GRÄSET FÖR HAND, köper naturligtvis en eldriven gräsklippare.
Japp, precis så är det. Verkligen huvudet på spiken. Så upp till bevis nu Yoxler. Köper du inte en el klippare så kommer dina barns framtid att förstöras, kanske inte bara dina utan allas. Snacka om tungt ansvar på dina axlar ;). El klippar tillverkarna borde köra med detta budskap i sina reklamannonser, vore ju klockrent och tydligen underbyggt på massa fakta oxo.

Nä själv så fortsätter jag klippa gräsmattan genom att hänga på ett aggregat framför min jänkepickis med 485 hk V8 samtidigt som jag röker en go ciggar och grillar lite på flaket.
Det e najs.

Sorry, kunnde inte motstå att skriva ett ironiskt inlägg som svar på ett så fullkomligt galet inlägg.

För att svara lite på din fråga i vilketfall så kan jag säga att en klippo komet inhandlades förra året och den är verkligen bra. Har en åkgräsklippare oxo och när den ibland strejkar så funkar det faktiskt riktigt bra att klippa dessa stora ytor med klippon.
 
Redigerat:
Vore faktiskt ganska coolt att sätta en 20 kW trefasmotor i åkgräsklipparen. Undrar om elverket får plats i släpet?
 
Finns diseldrivna elverk som rullar på egna hjul bakom, borde ju räcka

Yoxler: köp en ny hondamotor till befintligt chassi?? eller var det inte drivning på den klippo du hade?
 
tackar för alla svar!

Cross -> nej det är inte drivning på min gamla klippo och den är dessutom bara 48 bred, men tackar för tipset.

El får tyvärr gå bort.

Jag pratade med den lokala handlaren o fick ett pris på 6650 på en Comet S. Det känns som ett helt ok pris, eller? Det var dock utan hondamotor, den kostade 400 extra. Men han sa att den B&S som satt på var i stort sett lika tyst och att man inte märkte någon skillnad. Det var iaf inte värt 400 extra. Så stänner det, vad jag hört ska Honda vara bäst men de bästa B&S kanske är fullt jämförbara?
 
Jag köpte en Klippo Comet med B&S-motorn förra våren, men jag var inte nöjd överhuvudtaget.
Visst, den är byggd som en stridsvagn och motorn är minst lika bra som Hondas - en riktig guldmotor faktiskt - men den är enormt klumpig att hantera och framför allt : Den klipper inte bra!

Tyngden och de hårda hjulen gör att det blir spår, och mulchingen funkar bara sisådär om man har en matta som växer bra.
Jag körde med den fram till att jag lånade grannens partner med uppsamlare, sen var det godnatt för mulching
Jag fick en helt ny gräsmatta!
Sen att Partnern var mycket lättare att handskas med var bara en bonus.
Så senare samma dag åkte jag till Bauhuas och köpte en Partner 7056. Den funkar hur bra som helst.
 
tack för svaret KarlXII, du är nog den första som säger något negativt om Klippo. Jag tyckte också den vägde en del när jag kände på den. Såg att den vägde 34kg i broskyren, men jag vet inte om det är mycket eller lite. Jag upplever det lite som ett problem med den jag har, att den tynger ner gräset lite så det blir ränder.

Jag har dock inte hört mycket bra om Partner. Jag tror säkert dom fungerar ypperligt nya men hur är kvaliten, hur fungerar de om 10 år tex..
 
yoxler skrev:
tack för svaret KarlXII, du är nog den första som säger något negativt om Klippo. Jag tyckte också den vägde en del när jag kände på den. Såg att den vägde 34kg i broskyren, men jag vet inte om det är mycket eller lite. Jag upplever det lite som ett problem med den jag har, att den tynger ner gräset lite så det blir ränder.

Jag har dock inte hört mycket bra om Partner. Jag tror säkert dom fungerar ypperligt nya men hur är kvaliten, hur fungerar de om 10 år tex..
Jag föredrar Klippo Excellent S med hondamotor framför Comet faktiskt, det ser inte ut att vara så stor skillnad på dem när man läser, mer än att comet är bredare, men fasen vad det känns när man ska hantera dom.

Vill man samla upp så är Viking kanon, men dom kostar därefter.
 
Nä uppsamlare vill jag inte ha. På vilket sätt är comet klumpigare? Det skiljer bara 2kg mellan maskinerna men det kanske är storleken i sig som gör att den käns lite bökig?
 
P
Om du inte är rädd för lite motion så kan jag rekomendera en sådan här. Var lite skeptisk när vi flyttade till villan från radhuset men det fungerar bra med 1300 kvm tomt. Motion får man ju på köpet.
 
  • 4023.gif
buhuu.. väldigt rädd för motion är denna skåning ;o)

Jag tror att det blir jobbigt med handjagare då jag dels inte klipper så jätteofta så gräset blir högt samt att tomten sluttar.

Jag är uppvuxen med handjagare och jag tror att det blir för jobbigt på min tomt.
 
P
Jo är det mycket sluttningar blir det jobbigt. jag har ganska så plana ytor men tall och grankottarna är värst då det blir tvärstopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.