apotekarnes
För ett par dar sen fick jag en kortis mot jord i spisen (fukt) som gjorde att min jfb löste ut. Jag stängde av spisen, slog tillbaka brytaren och trodde att allt var frid och fröjd. Till min stora förvåning började lampor smälla till höger och vänster, en apparat slog av en annan och dessutom gick en massa apparater sönder. Jag blev lite skraj så jag kollade uttagen och där var det 400v Jord och nolla hade inte längre någon kontakt utan där var det istället spänning!. Jag insåg snart att jfb:n var paj och bytte ut den men då hade redan en massa grejer gåt sönder bl.a. mikron en telefon (i alla fall adaptern) och två halogenarmaturer. Tur att ingen kom till skada.

Ska det vara så här när en jfb pajar? Det verkar ju livsfarligt att nollar brinner av samtidigt som faserna ligger på (för det var vad som hände). Eller var det ett måndagsexemplar kanske? Det var en hager-brytare som pajade (ifall det har någon betydelse)
 
SHIT! det där får ju bara inte hända! kontakta elsäkerhetsverket så kan dom kontrollera liknande jordfelsbrytare och är det fel på dom så blir det försäljningsförbud. hager är ju ett känt och välberyktat märke, men det är inget som säger att dom är det nu, volvo stod ju för kvalite på 90-talet, nu är det i klass med kinesgrejer..
 
Hade du spänning på skyddsjorden i uttagen? Hoppas inte det var så för då är nånting skumt. Nollan efter JFB:n kan få spänning om JFB:n är paj. Men då har du haft maximal otur!
 
Låter som nollan gick av på nåt sätt innuti brytaren.. Så ska det definitivt inte vara.
 
apotekarnes
SkaneErik skrev:
Låter som nollan gick av på nåt sätt innuti brytaren.. Så ska det definitivt inte vara.
Det är precis vad som hände. Nollan har på nåt sätt brunnit av, samtidigt som faserna låg på. En bekant som är elektriker har bett om att få dissekera liket i vetenskapligt syfte. Jag kan återkomma i ärendet när det är undersökt.
 
Det idiotiska med jordfelsbrytare är att dom bryter fyrpoligt

Varför man nu vill bryta nollan av säkerhetsskäl är troligtvis efter som att den ases som spänningsförande ledare enligt reglerna, men hur f-n ska den kunna vara det om man bryter faserna också vet jag inte....
 
Lämbonäs skrev:
Det idiotiska med jordfelsbrytare är att dom bryter fyrpoligt

Varför man nu vill bryta nollan av säkerhetsskäl är troligtvis efter som att den ases som spänningsförande ledare enligt reglerna, men hur f-n ska den kunna vara det om man bryter faserna också vet jag inte....
JFB måste bryta nollan för att göra sitt jobb. Den ska ju se till att läckströmmen upphör när den bryter, och läckströmmen kan vara mellan nolla och jord. Det skulle vara omöjligt att ha selektivitet med seriekopplade JFB om inte nollan bröts.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
JFB måste bryta nollan för att göra sitt jobb. Den ska ju se till att läckströmmen upphör när den bryter, och läckströmmen kan vara mellan nolla och jord. Det skulle vara omöjligt att ha selektivitet med seriekopplade JFB om inte nollan bröts.

/Hasse
Parallelkopplade skulle inte heller fungera. Däremot hade det ju varit bra om jordfelsbrytare kunde upptäcka spänning mellan utågende nolla och jord. Då hade problemet som beskrivs i tråden förhindrats.

Man skulle på eget bevåg kunna koppla en liten belastning mellan utgående nolla och PE. Flyter nollan upp så uppstår det en felström som löser ut JFBn. Men jag antar att det inte är tillåtet?
 
Jag hade inte låtit min kompis dissikera den brytaren. Kontakta i stället Hager och kräv ersättnintg för att prylarna inte funkar. De lär vara mycket intresserade av din trasiga brytare...
 
Som sagt dissekera den inte själv, kontakta Hager och ev. elsäkerhetsverket.

Det där är ungefär det värsta fel man kan få på en jorfelsbrytare, nästan värre än om de inte löser ut vid ett jordfel.
 
Hm, jag förstår inte riktigt. Om jorden i vägguttagen är spänningsförande så är det nog att PEN- ledaren inte sitter fast på jordskenan i centralen. Då blir det så här knasigt. Om bara nollan har "gått av" så har jag svårt att förstå spänningen på jorden.
 
Kan ju vara så att någon kopplat fel o fått PEN genom JFB.
För så länge man bara bryter N genom JFB så ligger ju PE kvar obruten,eftersom PEN-ledaren eller ink PE går direkt till PE-skenan. Och därifrån ifall det är PEN-ledare, delas upp till N som går igenom JFB o till separat N-skena. Så är allt korrekt ska inte det kunna bli spänning på Skyddsjorden. Om som sagt ingen lyckats att lägga PEN genom JFB.

Har dock sett en installatör göra detta med förklaringen " Men man bryter ju alla faser också så..."
 
Precis, jag tror inte att det är jordfelsbrytarens fel i detta fall. Den gjorde nog vad den kunde. Det måste vara något annat som är galet i det här fallet tror jag. Jag skulle kolla PEN- ledaren som sagt.
 
Det TS skriver är att det är spänning mellan jord och nolla. Det är precis det fenomen man får om nollan släpper i ett system med mer än en fas. Dvs Den kapade nollan får matning bakvägen från de olika faserna, via olika förbrukare. Efterssom det då med stor säkerhet blir obalans på belastningen så kommer nollan att potentialmässigt "driva iväg", konsekvensen blir att nollan mot en fas kan få nära 400V samtidigt som spänningen mellan en annan fas och nollan blir nära noll osv.

Jag antar att TS har kontrollmätt att nollan faktiskt är bruten i jfb, samtidigt som faserna inte är brutna?
 
apotekarnes
hempularen skrev:
Jag antar att TS har kontrollmätt att nollan faktiskt är bruten i jfb, samtidigt som faserna inte är brutna?
Det är precis vad jag gjort, nollan är bruten medan faserna är på, och vad du beskriver i ditt inlägg är precis vad min far (elektronikaren) också påstod kunde hända. Jag får nog ringa hager och sälja jfb:n till dem för en lämplig summa (rimligtvis inköpskostnaden av allt som gick sönder). De borde ju vara ganska intresserade av att titta närmare på den själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.