Ibland när man snickrar så finns det liksom inte utrymme för misstag. Ett sådant tillfälle var när jag monterat klart mina vindskivor och skulle till att såga av dom så att längd och vinkel blev rätt. Fram åkte sänksåg,skena och tvingar - nu hade utrymmet för misstag eliminerats . Någon annan som har tips på att jobba "säkert" med sina verktyg?
 
  • sågskena.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog kört med vinkelhake och fogsvans eller sticksåg. Speciellt om man står på en stege.
 
Jag är beredd att hålla med. En vinkelhake och lämplig japansk dragsåg hade varit utmärkt i sammanhanget ;)
 
Hmmm....det kanske räcker med det där för att motivera inköpet av en sänksåg med tillhörande godis. :)
 
woodrat skrev:
Ibland när man snickrar så finns det liksom inte utrymme för misstag. Ett sådant tillfälle var när jag monterat klart mina vindskivor och skulle till att såga av dom så att längd och vinkel blev rätt. Fram åkte sänksåg,skena och tvingar - nu hade utrymmet för misstag eliminerats . Någon annan som har tips på att jobba "säkert" med sina verktyg?
Ett bra exempel är faktiskt att inte kapa vindskivorna förrän dom sitter på plats. Försöker själv att undvika "mätande" så mycket som möjligt, då har man eliminerat en felkälla. Om man sedan kunde låta bli att TÄNKA, så skulle man bli av med en till. :D
 
Hörde om en som sågade av sin panel i nederkant jämt och fint med sin TS55. Skruvade upp skenan på väggen...

:D
 
Modigt gjort säger jag bara, en trappstege och en cirkelsåg i axelhöjd..
Försöker motivera mig varför jag skall köpa en TS55:a och inte en bosch med skena men det är ett rejält språng i plånboken och så mycket sågar jag faktiskt inte.
 
Vinkelhake och en blå sticksåg gav ett perfekt resultat..... Enkelt är bra.
 
Om man anstränger sig lite borde det vara möjligt med en bordssåg monterad på en gaffeltruck, eller ?

Edit: Nu såg jag att det inte var ett lodrätt snitt, så då tillkommer en domkraft för att snedställa trucken och en Wixey digital vinkelmätare!
 
Redigerat:
P
coss skrev:
Modigt gjort säger jag bara, en trappstege och en cirkelsåg i axelhöjd..
Försöker motivera mig varför jag skall köpa en TS55:a och inte en bosch med skena men det är ett rejält språng i plånboken och så mycket sågar jag faktiskt inte.
Dörrbyte, fick såga ur 5cm runt om. Halvsvettigt på årets varmaste dag. Sprutar mycket spån när man sågar i taket :)
 
  • dörrbyte.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spånskalle.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett Nobex magnetiskt sågstöd
505-1.gif
och en dragsåg, även en av det suspekta varumärket Value Tools (Clas Ohlson) kommer man långt med.
309189_X_2007-10-29_171646_706.jpg
 
Peter_K
Jag vill helst inte komma med pekpinnar, så ta detta på rätt sätt.
Din arbetsställning på den vänstra bilden med cirkelsågen över huvudhöjd med sträckta armar stående på en trappsteges översta steg skulle jag inte rekomendera någon.
Det ser minst sagt livsfarligt ut om du t.ex. får ett kast med cirkelsågen.

Om du absolut måste såga underupp på detta vis och det inte går med en sticksåg så skulle jag i alla fall rekomendera en stadig plattform att stå på som är så hög som möjligt.
 
hecke skrev:
Peter_K
Jag vill helst inte komma med pekpinnar, så ta detta på rätt sätt.
Din arbetsställning på den vänstra bilden med cirkelsågen över huvudhöjd med sträckta armar stående på en trappsteges översta steg skulle jag inte rekomendera någon.
Det ser minst sagt livsfarligt ut om du t.ex. får ett kast med cirkelsågen.

Om du absolut måste såga underupp på detta vis och det inte går med en sticksåg så skulle jag i alla fall rekomendera en stadig plattform att stå på som är så hög som möjligt.
Men han var utrolig sexy i den stillingen da :p
 
kunde du inte hitta en längre skena????
 
Det värsta är när man tycker sig vara så duktig att man fotograferar och publicerar något så farligt.
Klantig är man inte just ögonblicket när man slinter, för det går inte att undvika. Klantig är man när man sätter sig i en farlig situation.

Att använda ett verktyg till något det inte är avsett för är det bästa sättet att skapa en olycka. Tro inte att det inte händer dig, för det trodde inte olycksoffren heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.