Wester skrev:
Om man gör som du och lägger ner såmycket arbete själv och letar rea på prylarna så går det ju att komma ner långt.
Men ofta när man bygger nytt vill man han det som man själv vil utan för många kompromisser (rea grejjer som inte e precis vad man tänkt sig) då blir det dyrt. Har själv byggt ett sjukt billigt hus med enbart billiga prylar, så väll ok ut och de som köpte det var glada (byggdes på spekulation) men jag skulle aldrig bo i det själv.
500 000 för trädgård med lite sten är absolut ingen ovanlighet. själv la jag ner betydligt mera. tänker knappst bära och lägga sten själv och då kostar det. Man vill ju inte direkt ha de fulaste betongstenarna på marknaden för en hundring kvadraten.
Ja, eftersom jag själv är i byggbranchen, så försöker jag få till det med mitt eget, då jag inte har "råd" att låna pengar, så jag betaler allt eftersom. Den här gången började jag med garaget, och med en budget på 100`för detta, så stämde det bra. Snikmodell, tja jag vet inte det...........
Camaronfgaraget.jpg
garagettvttbnk.jpg
baksidanspalje.jpg
 
Redigerat:
imported_Anders_S skrev:
Vad kostar det att bygga ett hus idag?
Lösvirke 200+50m2, inbyggt garage, gäststuga 15m2.
Falsat plåttak, träfasad.
Ungefär 2.600.000 exkl. grunden och trädgården.
Grunden i vårat fall pålades och känns inte relevant att jämföra.

Vad anlitade ni för några att bygga ert hus?
Ett byggföretag som jag känner sen ganska länge.

Hur mycket gjorde ni själva?
Städning, lite materialleveranser, en liten mängd målning. Dvs, väldigt lite.

Nöjda med resultatet?
Ja, men det är inte riktigt klart än.

Tog ni helt färdiga modeller som de har eller kunde ni ändra planritningar?
Vi har anlitat arkitekt och ritat utifrån våra egna önskemål, grundskissen var dock arkitektens som vi sedan modifierat.
Ett intressant hus, som tilltalar mig. Men vad gissar Du på vad själva materialt till huset/garaget kostat?
 
Ungefär så här ser min budget ut. Som håller hyffsat.

Grund + stomme 810'
Entreprenad arbetstimmar 1310'
Ytterdörrar + innerdörrar + garageport 70'
Fönster 160'
Isolering 125'
Kök + vitvaror 150'
Byggmaterial övr. 350'
Golv + kakel + badrumsmöbler 120'
VP + installation 100'
Kamin 35'
EL + VVS 250'
Tak falsad plåt 150'
Målning 50'
Div övrigt 70'

ca: 3.700.000
 
saturnus skrev:
Ja, eftersom jag själv är i byggbranchen, så försöker jag få till det med mitt eget, då jag inte har "råd" att låna pengar, så jag betaler allt eftersom. Den här gången började jag med garaget, och med en budget på 100`för detta, så stämde det bra. Snikmodell, tja jag vet inte det...........
Grymt Garage !!

500 kkr kan jag mkt väl tänka mig att folk lägger på trädgården.
Men då får man det nog precis som man vill ha det, gör i princip inget själv, och väljer relativt exklusiva material - samt har en itne alltför lite tomt.

Vår fritidshustomt (ja det går inte riktigt att jämföra eftersom ca 1600 kvm av 1830 kvm är naturtomt, och man har ofta lite större krav hemma) men 200 kvm av dom blir riktig tomt. Detta kommer, enligt budget, varav vi har kommit ca halvvägs, att kosta ca 12000-15000 kr. Då var grävning + sandjord (för gräsmattan) 6000 kr av dessa. nu har vi sått gräs (frön, gödsel + stroller). Uppfarten är fixad (a ca 3000 kr) och skall läggas singel på (12 ton kostar 1500 kr hos lokala grustaget).

Som trädgårsplattor skall vi ha betongsten som vi gjuter själva (http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@op.eq=379019)

Självfallet innebär detta mycket eget jobb och det tar lång tid (jämför frösådd med rullad gräsmatta tex)- så man kan ju köpa tid med pengar s.a.s - men en halv miljon - då får man nog ta i, eller ?

/K
 
Tack klaskarlsson. Jo det är det som är hela grejen, att få göra det själv. Men det här med gjutformen, har jag missat, kan bli kul. Går det kanske att lägga något i botten av formen först (finkornig singel) innan man häller i betongen. Mina UNI-Sten har jag varit och hämtat hos folk som vill bli av med dem= ett tungt göra.
 
imported_Anders_S, Det hade varit ett nöje för mig, att få pressa lite i dina kostnader:D
Men det är också ofta så, att det är bättre att jobba kvar på det ordinarie jobbet, och betala någon annan som utför jobben på bostaden.
 
Redigerat:
Precis, den där frågan kommer ju alltid upp. Ska jag ta ledigt och göra mera själv eller jobba lite hårdare med det jag kan och dra in mera på det hållet. För mig är det ganska enkelt val men lite beroende på vad som ska göras. Jag räknar med att en hantverkare förmodligen är 3 gånger så snabb och effektiv som jag själv. Dessutom tror jag inte att jag kan få till samma finish.
 
W
saturnus skrev:
Ja, eftersom jag själv är i byggbranchen, så försöker jag få till det med mitt eget, då jag inte har "råd" att låna pengar, så jag betaler allt eftersom. Den här gången började jag med garaget, och med en budget på 100`för detta, så stämde det bra. Snikmodell, tja jag vet inte det...........
[bild]
[bild]
[bild]
Har glömt av denna tråden ett par dagar. Hur som helst så var det e fint garage, är det golvvärme och riktgit mycket isolering så är det ju ett "standard" garage men det bevisar ju bara att gör man allt själv så blir det billigt. Material är inte alltid dyrt och 100' i material så får man som synes ett fint garage. Långt från alla orkar dock lägga denna tiden eller tjänar betydligt mer på att jobba med sitt vanliga jobb.
Min poäng med trädgård för 500' kvarstår, det är sjukt lätt att komma upp i dessa summor när man börjar summera sten, gräs, häck, altan, utebelysning, markarbete, fylle + arbetskostnad.
 
imported_Anders_S skrev:
Jag räknar med att en hantverkare förmodligen är 3 gånger så snabb och effektiv som jag själv. Dessutom tror jag inte att jag kan få till samma finish.
Det där är nog väldigt beroende på hantverkare och hantverkare, och vilka jobb som skall göras.
Själv skulle jag nog satsa på att gör grovarbetet själv (har svårt att tro att snickaren reglar väggar och sätter gips skivor 3 gånger så snabbt som en själv, max dubbelt om ens det, finns det någon som fikar så ofta som hantverkare) och sedan hyra in en målare som spacklar och målar istället för tvärtom. Eftersom målaren kan "dölja" misstagen jag gör med gipsen och träet.

Problemet är att oftas så har man ju inte tillgång till alla de verktyg som kan behövas när man skall bygga/renovera själv och man då får lägga mycket tid på att leta upp och åka runt och hyra/köpa dessa verktyg som man kanske aldrig mer kommer använda, och då rasar ju kostnaderna iväg...

Sedan så får man ju räkna på det med, ju mer man tjänar i timmen ju mindre lönsamt är det att göra det själv. Och om man tar ledigt ett år för att renovera/bygga själv så omfördelas ju de kostnader som man har sedan tidigare, har man närmare till bygget än till jobbet så spar man ju kostnader där, har man längre så får man högre resekostnad osv osv...

- M
 
imported_Anders_S skrev:
Ungefär så här ser min budget ut. Som håller hyffsat.

Grund + stomme 810'
Entreprenad arbetstimmar 1310'
Ytterdörrar + innerdörrar + garageport 70'
Fönster 160'
Isolering 125'
Kök + vitvaror 150'
Byggmaterial övr. 350'
Golv + kakel + badrumsmöbler 120'
VP + installation 100'
Kamin 35'
EL + VVS 250'
Tak falsad plåt 150'
Målning 50'
Div övrigt 70'

ca: 3.700.000
För att få rätta mig själv efter att ha granskat min budget och dagsläget så ser det lovande ut. Entreprenaden (timmarna) ser ut att hamna runt miljonen vilket är mycket positivt. Jag är dock rädd att något eller några andra poster väger upp detta i fel ände....
 
Hej!
Instämmer med många tidigare talare.
Har kollat runt mycket nu och allt beror på hur mycket man gör själv. Men man brukar väl säga att det ligger på ca 8000-20000 kr per kvadratmeter. Beroende på materialval och antal entreprenörstimmar.
Man brukar säga att på det hela taget kostar materail hälften och entreprenör hälften, så det finns mycket att spara genom att göra själv.

Jag ritade vår bygglovsritning själv. (ett av mina sidoprojekt) Där sparade vi 15 tusen. Sedan tog vi en KA som också ritar K-ritning. Det kostar ca 30tusen.

Vi gör en tillbyggnad som startar nu i maj. Se hemsidan: http://hem.fyristorg.com/warnby/bostad/

Jag har gjort en första preliminär kostnadskalkyl. Då räknar vi med att göra det mesta själva med händiga vänner och snickarsläktingar :) Den bygger mycket på priserna på Beijer. Dock beställer vi fönstren från Polen direkt. Totalt 22 st fönster och dörrar för ca 65tusen, pvc.
Bifogar även den kalkylen.

Det är klart att man kan köra deluxe, men mycket kan köpas via blocket i form av byggmtrl och på återbruk som t ex Hammars riv i Gbg.
 
Gladh skrev:
Det där är nog väldigt beroende på hantverkare och hantverkare, och vilka jobb som skall göras.
Själv skulle jag nog satsa på att gör grovarbetet själv (har svårt att tro att snickaren reglar väggar och sätter gips skivor 3 gånger så snabbt som en själv, max dubbelt om ens det, finns det någon som fikar så ofta som hantverkare) och sedan hyra in en målare som spacklar och målar istället för tvärtom. Eftersom målaren kan "dölja" misstagen jag gör med gipsen och träet.

Problemet är att oftas så har man ju inte tillgång till alla de verktyg som kan behövas när man skall bygga/renovera själv och man då får lägga mycket tid på att leta upp och åka runt och hyra/köpa dessa verktyg som man kanske aldrig mer kommer använda, och då rasar ju kostnaderna iväg...

Sedan så får man ju räkna på det med, ju mer man tjänar i timmen ju mindre lönsamt är det att göra det själv. Och om man tar ledigt ett år för att renovera/bygga själv så omfördelas ju de kostnader som man har sedan tidigare, har man närmare till bygget än till jobbet så spar man ju kostnader där, har man längre så får man högre resekostnad osv osv...

- M
Min erfarenhet är att nyckeln till om man skall jobba själv elelr hyra in är intresset
Tycker man om att snickra och lära sig nya saker - gör det själv, annars hyr in.

Jag bygger som hobby - så att det kostar i förlorad arbetstid får jag inte ihop - det är ju min fritid som jag lägger på byggandet. Tvärtom blir det en hobby som iof kostar pengar, men som i slutändan sparar pengar, även om jag är hälften så snabb som en hantverkare.

När det gäller verktyg så är det förvisso så att man ibland måste hyra eller köpa sådana, så en budget för det måste ingå. Dock är ju det ett rent nöje, nya leksaker är alltid kul :D

Sen håller jag med om målare vs grovsnickare - finish är det jag tycker är svårast att få till, nu gör jag det själv iaf eftersom jag är så förbannat snål ;)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.