På antikauktioner är samarbetet lite mer utvecklat. Efter ett par auktioner inser man att proffsen (antikhandlarna) samarbetar. Om en handlare börjar bjuda på ett objekt så avstår de övriga.

Efter den reguljära auktionen har sedan proffsen en intern auktion där man delar upp de intressanta objekt gruppen ropat in.

Man kan tänka sig att ett gäng proffsköpare av villor agerar på samma sätt. Intressanta villor köps in, delas upp, fixas lite, och säljs vidare.

I princip skulle man vidare (via internet, tex) kunna skapa köpargrupper av intressenter av villor i, säg, Täby. Dessa samarbetar sedan och köper in villor till gruppen och delar upp dem internt. Dessa köpgrupper skulle alltså kunna sätta marknaden helt ur spel på säljarnas bekostnad.

Låt oss hoppas att det inte händer..eller..
 
En köpargrupp kan mycket lätt sättas ur spel om någon i gruppen bestämmer sig för att köra sitt eget race. Detta kommer garanterat att hända i täbygruppen. Att däremot som i tråden ha en personlig relation som insats kan öka möjligheten att samarbetet ska funka.
 
Kanske går ifrån tråden lite nu, men vill bara nämna att vi valde att gå ur budgivningen nu när den kommit upp i samma summor som det kostar att bygga en liknande villa.
 
Dr.SiC skrev:
Precis, och sen vet man ju att har någon höjt kraftigt är de kanske inte så sugan på att fortsätta uppåt efter det. Det är mao bara fortsätta och gnethöjja tills man når sitt tak.
Exakt! Gnetmetoden funkade suveränt för oss. De övriga budgivarna fläskade på med 50.000 och 100.000 åt gången för att visa musklerna. Vi fortsatte bara att höja med 25.000. Gång på gång. Efter flera vändor hade de andra kroknat. Jag tror att det kändes frustrerande för motståndarna att varje gång de försökt gå på knock så studsade vi tillbaka och bjöd 25.000 över.
Arrogant men effektivt!
 
Har någon här någon erfarenhet av att lämna "Samma bud" på ett hus?

Vi är/var nyss inblandade i en budgivning som nått vårt tak nu, och vi har därefter blivit överbjudna med 100k.
Vi har sedan överbudet kom in, för en vecka sedan, betraktat affären som förlorad. Säljarna är dock avlägsna släktingar, och har på den privata visning de höll för oss, och även efteråt, återkommit till hur roligt de tycker det skulle vara att sälja huset till oss, och se det behållas i ägo av någon från trakten. Till saken hör att de senaste 8 buden fram och tillbax har varit mellan oss och en ytterligare spekulant endast, så de verkar inte vara några mer med i historien.

Igår dök en tanke upp...
Vad händer om man bjuder samma bud, som det som är toppbud, "privat" direkt till säljaren. Man formulerar sig så att nu är vårt tak nått, och vi har inte för avsikt att bjuda något mer, men vi kan under förutsättning att de "väljer" oss som köpare erbjuda samma peng som de befintliga budgivningsledarna.

De kan juh välja att inte göra upp på det sättet utan be oss lägga ett bud till mäklaren om vi vill vara med, varpå spekulant 2 kan ta täten ytterligare. Vi kommer isf inte att göra det, utan är endast intresserade att bjuda till extra under sådana här speciella omständigheter.

Därimot får de chansen att, om de är så viktigt för dem som de uttrycker att sälja till oss, göra så utan att ställa det i förhållande till ett ekonomiskt nederlag.

Nästa slutsats är juh såklart att man kunde gjort såhär redan från början när det började vara så att vi endast var 2st budgivare kvar. Men det är lätt att vara efterklok, och kanske är det lika ointressant för dem nu, som det hade varit då?

Vad tror ni.. Finns det någon möjlighet att göra såhär?
 
D
Säljarna har ju alltid möjlighet att säga till de andra budgivarna att de nu har fått ett bud som är lika högt och de inte kommer att få huset om de inte bjuder högre...
 
Lösningen är enkel: bjud hundra kronor MINDRE än vad de andra har bjudit.
Då är det upp till säljarna att visa att de gärna vill sälja till er.
Väljer de bort er för att tjäna 100 kronor?

/Hasse
 
Att bjuda 100kr mindre eller samma bud känns juh som samma sak.

Det som känns som nyckeln i resonemanget är att detta "bud" inte ska vara ett formellt bud. Skulle det vara det, har juh spekulant #2 samma möjlighet att positionera sig framför det, som de har i fallet med ett överbud, för att säkerställa sin position.

Vidare känns det juh som jag tidigare nämt lite knepigt, för man skulle juh kunna fört samma resonemang åtskilliga 100k tidigare, då vi oxå endast var 2st budgivare. Då hade man kunnat undvika att trissa upp budet åt sig själv, förutsatt att det fungerar...

Nivån ligger dock just nu på en nivå som vi tidigare erbjudit säljarna som "fastprisbud" då buden var lägre, för att undvika risken att bli konkurrensutsatta. Då gjorde vi klart för dem att detta är vårt tak, så rimligen kommer de inte att "syna" oss m.a.p. på den dialogen.


Är det någon som gjort såhär tidigare?
 
Redigerat:
I mäklarprospektet står det något om att säljaren har fri prövningsrätt? Isf kan säljaren välja och vraka bland de budgivare h*n fått. I övrigt är det väl högst bud som gäller.

Om säljaren går med på att sälja till er för ett bud som är lägre än det högsta kan det innebära risken att säljaren måste betala arvode till mäklaren baserat på det högsta budet. Beror på hur kontraktet är formulerat.

Jag personligen skulle nog helt frankt säga till säljaren att vårt bud kvarstår. Sedan får ni se hur mycket av deras prat som är skitsnack.
 
De är ju överbjudna med 100 000:-. Så mycket är nog inte det avlägsna släktskapet värt.

Poängen med att bjuda något mindre än konkurrenten är att säljaren får svårt att gå till den andre och be om ett högre bud. Har man kommit så här långt så verkar det oseriöst att be om ett högre bud från den som redan leder budgivningen.

100 kr lägre kanske är att överdriva. Vad sägs om 5000:- lägre än konkurrenten?
Om inte säljaren går med på det, så kanske de ger motbudet att köpa till samma pris som konkurrenten.
Då gäller det att snabbt skriva under kontraktet.

Om man bjuder strax under konkurrenten så är det inget problem om mäklarens arvode ska
baseras på det högsta budet. Det blir ju max några hundralappar extra.

/Hasse
 
Förstår fortfarande inte skillnaden mellan att bjuda 100/5000 under befintligt topp-bud, gämfört med att bjuda samma.

Har fått lånelöfte på den högre nivån oxå, så nu finns möjligheten iaf.
Ångestframkallande värre...
 
Jag tycker det låter som en utmärkt idé att bjuda samma informellt till ägarna. Viktigt är att alla pengar är öppna vid kontraktsskrivningen så att överlåtelsen går riktigt till. Jag tror ofta att fastigheter säljs på detta sätt.
Att försöka få era släktingar att uppskatta värdet av er släktskap genom att bjuda mindre tror jag inte är uppskattat.
 
Min tanke med att bjuda lite under var bara att säljaren då knappast kan gå till konkurrenten och be honom
höja sitt bud. Han kan däremot diskutera vidare med er.

Annars håller jag med jonand, det ska vara en informell kontakt
där ni påpekar att ni kanske kan betala lika mycket som konkurrenten bjudit.

/Hasse
 
Redigerat:
Men just det där informella blir väl ett problem om säljaren har ett kontrakt med mäklaren om ensamrätt på försäljningen. För att "budet" ska gillas måste det ju gå via mäklaren och kunna presenteras till övriga spekulanter.

Min tanke med att syna säljarens prat om släkten blabla är just att det är enkelt att prata om det när man som säljaren inte ger efter något. På mig låter det mest som om säljaren använder släktskapet som ett säljknep, att fortfarande ha er kvar i budgivningen. Det kanske inte är medvetet så men jag uppfattar det så iaf.

Om ni verkligen vill ha huset och skiter i eventuellt spel från säljaren röstar jag på b_hasses strategi. Den var smart tycker jag.
 
Budet gills även om det är informellt. Om säljaren accepterar budet informerar säljaren mäklaren om att man säljer till släktingen för det aktuella priset. Budgivningen är avslutad. Mäklaren fär sin provision.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.