Vi får inte låta whiskytråden dö ut nu när våren är här och smaklökarna vill ha av sommarsortimentet. Japp, denna gången är det dags för AnCnoc (hoppas jag stavade rätt) och återigen är det fredagswhiskydags. Är det någon mera än jag som nu byter sort?
 
Kasch skrev:
....
Nä, jag föredrar trippeldestillerad irländsk whiskey i alla lägen. Den var först och är tillräckligt mild för att inte bedöva de mer sensibla smaklökarna med röksmak. För övrigt konstaterar jag skadeglatt att ämnesrubrikens formulering efterfrågar irländsk whiskey snarare än skotsk whisky.

;)
Själv är jag benägen att dricka Tullamore....

Faktiskt av litterära skäl - en av mina favoritförfattare (Thomas nånting) har en bok i bakgränderna av upproret på irländ i början av förra seklet - den handlar om en irländsk präst i dublin. Varje gång han varit och gett syndaförlåtelse till ett gäng nunnor i ett kloster smyger han in på den lokala pubben och tar en dubbel tullamore :-D

... så jag var ju tvungen att prova den och det är en favorit numera.
 
E're nån som provat Mackmyra ? Den är ju ganska "hypad" , och svår att få tag på, varor med dessa egenskaper brukar jag normalt undvika, och så även i detta fall, någon Mackmyra har aldrig (hittils) runnit nedför min strupe.

Men hur smakar den, är den någorlunda prisvärd ?
 
  • Gilla
John Christer
  • Laddar…
Mackmyra preludium är ju inte direkt prisvärd kostade ca 500 för 1/2 liter när den släptes. den blev bättre allt eftersom utgåvårna kom ut. Tror jag föredrar 5 nu. Men jag smakade även en tappning som legat på portvinsfat och har inslag av rök den var toppen trots att den bara var lagrad 2år och inte får kallas whisky.
//Palm
 
Just nu har jag en Laphroaig-period, men annars gillar jag sorter lagrade på Sherry-fat. Favoriten som dock är lite dyr är Springbank Longrow. Bowmore Darkest är också ett säkert kort och kan rekommenderas även för dem som inte är utpräglade Islay-älskare!

/Pontus
 
Sade nyss godnatt till sambon, precis efter att att jag smuttat lite på min Finlaggan (islay). Ja, hon kommenterade att pussen var rökig mm.. :p
Känner mig rätt nöjd med dagen, jobbat hemma, fick oplanerad snabb leverans av ny tvättmaskin och torktumlare från www.expert.se ( ha koll där, ibland kanonpriser).
Kände mig färdigjobbad med det betalda arbetet vid 1530, åkte och köpte en ny torkvinda (sönderblåst i vinter), sedan färg och lite roller-saker så jag kunde börja måla mitt TV-bänk projekt. Kolla gärna in http://www.minhembio.com/fresve .
När det var klart blev det en tur in till Jönköping där sambon var kvar sent på jobbet, vi gick till Soya, käkade mongolisk buffe, drack ett par öl (jag), och sedan bar det hemåt till lite tv-tittande.

En fredag väl värd en fin avslutning med en favoritwhiskey. :)

Kommer snart presentera hela mitt arbete under våren i en tråd jag har under inredning.
Hoppas ni andra kommer njuta av helgen som jag ska, med slutfinisharbete, känner äntligen att renoveringsprojektet för detta året är på sluttampen så nu kan jag snart njuta av sommaren, och lite utomhusarbete..

Skål!
 
När det gäller Mackmyra har jag för tillfället 2 st 05, och 2 st 06, har dock inte smakat på dem än.
Förvånad var jag när jag hittade mackmyra på en internetbutik häromdagen, därför har jag nu en som jag kan dricka, och en att spara. :) SKall bli intressant att öppna och smaka när lusten faller på!
 
Jag har druckit av alla 6 mackmyror. Har fortfarande kvar i flaskorna.
01. Smakar i mitt tycke dålig hemkokat doppat i ekspån. ( Har själv aldrig drukit hemkokat....)
02. Lite bättre men fortfarande långt ifrån något man skulle köpa.
03. Den här gillar jag helt ok i mitt tycke.
04. Också helt ok lite sämre än 03.
05. Bättre än 04 men sämre än 03.
06. Är min favorit av dessa mackmyror i prelodium serien, lite rök har den.
Har själv stått i kö för dessa flaskor, har en uppsättning 01-06 osprättat. Får se vad dessa kan vara värd om 20år.
Annars gillar jag också rökiga flaskor. Men dricker lika gärna en blended. För mig som gillar whisky så spelar
det ingen roll. Huvudsaken att det är gott.
En blended som jag gillar skarpt är " The Grand Bark " finns alltid hemma i mitt skåp.
Favorit just nu på singel är " Dalmore"
 
Min oförstående sambo stog i ruskregnet i december för att få tag i 06:an inför min födelsedag. Synd att man inte var med från början, och hade tillgång till alla olika.. :)
imported_Thomas , bara o gratulera, har sett priser mellan 12-20000 för allihopa.. :)
 
Mikael_L skrev:
Idag köpte jag en MacLeod's Speyside.
Och det var väl det mitt inlägg skulle handla om, att svära i kyrkan lite, dvs rekomendera billig whisky ... ;)
Den är klart bra! Blev också flickvännens favorit, vilket är ännu bättre! ;) Så får jag ha resten någorlunda ifred! :)
Faktum är att en Whisky-handlare i Edinburgh lurade på mig MacLeoden innan den kom till Systemet. Han undrade vad jag tyckte om för Whisky och jag beskrev efter bästa förmåga, och så kommer han dragandes med en billig flaska och säger att den här borde du prova! :D

Han sa att det är ett av de större destillerierna som producerar den, men de kan inte sätta sin egen etikett på hela produktionen, för då tappar märket status. Minns tyvärr inte vilket destilleri och jag kan inte heller garantera att det är sant. Vad som däremot är sant är att den är prisvärd om man gillar kraftiga Whisky-sorter med hygglig rökighet.

/Pontus
 
Mikael_L
Nu när jag smuttat lite på min nya MacLeod's Speyside så ångrar jag att jag inte köpte islay'en istället. Jag är nog lite mer böjd åt dess rökighet.

Men häromveckan när jag gjorde en pepparsås så saknade jag konjak eller någon annan lämplig(are) whisky så det blev ett par dl av denna MacLeod's Speyside i såsen ... :surprised:
(Och då var det ju bra att det inte var islay)

Maten blev god och aningens dyr ... ;)
 
Pratar vi mat, och givetvis grillat som vi alla gärna pysslar med i dessa tider har jag ett lysande tips.
Pensla på en blandning av Whiskey och honung under tiden ni grillar, kan utlova ett alldeles förträffligt resultat.
Slabba inte för mycket bara, det brinner lätt av ngn anledning.. ;)
 
Även sill kan läggas in i en blandning av whisky, honung och ättika. Men jag blev inte riktigt så förtjust i den, men testa dey för smaken är ju lite olika. Däremot så kan man använda en whisky som snaps till sillen vilket jag gillar alternativt ett svenskt alternativ med whiskyton som är Östgöta Sädesbrännvin.
Just nu är det fortfarande AnCnoc och Paddy som är öppna och en Ardbeg.
 
Ska åka till Calle & inhandla lite godsaker på lördag
Någon som nyss varit där & kan tippsa om fynd??
(Heiligenhafen)
 
När det gäller maltwhisky och "fyndpris" så är det dagsstatus som gäller, t.ex. ett av mina favoritmärken Higland Park har varit slutsåld. Men kolla även de andra butikerna i Heiligenhafen, t.ex. den som ligger direkt till vänster när du svänger ned från huvudgatan till Calles, kommer inte ihåg namnet. Sedan är det svårt med fynd det är ju lite beroende av vad du tycker om för något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.