En svart GB-reggad Hundai lastbil med mkt lampor på taket stoppades av polisen nära mitt hus sydöst om Lund häromveckan. Fick intrycket att föraren pratade svenska.Dom busarna har varit verksamma där tidigare, 2 cm asfalt direkt på ölandsstenen på grannens uppfart för ett par år sen. Blev bara skit av det...
 
W
dompan skrev:
Det är klart dom är mer prisvärda än svenska hantverkare. Dom betalar ju sina arbetare slavlöner och betalar oftast varken skatt eller sociala avgifter.
Ja du du verkar vara väldigt påläst och duktig i detta ämnet.
Många kanske gör som du säger men långt ifrån alla. Tror knappast de svenska är bättre i skattefrågan. Jag är i själv delvis i branschen och har många kolegor och kompisar i branschen och det du stämmer är långt från verkligheten.
Tänker knappast sponsra min granne tex som är svensk hantverkare och kör porsche cayenne. Så duktig e han inte och absolut inte värd det med tanke på vad han presterar och har kompetens till. Ne fram med duktiga utlänska arbetar så det blir lite bättre konkurens.
Dock inte sådanna pajjasar som är i tråden.
 
Vi har nyligen fått påhälsning av företaget Allt i Sten som erbjöd sig att lägga sten på vår garageuppfart. Irländare som säljer in jobb till allt för låga priser och sedan är fruktansvärt otrevliga att ha att göra med. Företaget registrerat i Kungsbacka. Vi bor i Mölndal. Svårt att säga om det är kvalitet på det de gör men jag anar att de inte behandlar sin personal på ett bra sätt och att detta går ut över kunderna. Därför vill jag varna för att anlita detta företag.
 
Wester skrev:
Ja du du verkar vara väldigt påläst och duktig i detta ämnet.
Många kanske gör som du säger men långt ifrån alla. Tror knappast de svenska är bättre i skattefrågan. Jag är i själv delvis i branschen och har många kolegor och kompisar i branschen och det du stämmer är långt från verkligheten.
Tänker knappast sponsra min granne tex som är svensk hantverkare och kör porsche cayenne. Så duktig e han inte och absolut inte värd det med tanke på vad han presterar och har kompetens till. Ne fram med duktiga utlänska arbetar så det blir lite bättre konkurens.
Dock inte sådanna pajjasar som är i tråden.
Vaddå sponsra? Han jobbar för pengarna precis som du gör med ditt jobb. Ska en hantverkare inte få ha en fin dyr bil bara för att han är hantverkare? Men om din granne var läkare och hade en fin bil är det okej? Eller vill du inte "sponsra" honom heller? Jag är hantverkare och är stolt över det. Skulle jag skämmas för att jag har en fin bil?
 
H
Helt otroligt att folk fortfarande går på sånt här när det varnats så mycket i tidningarna. Irländarna är i första hand intresserade av att få komma in. Finns det något som går att stjäla kommer de tillbaka när du inte är hemma. Asfaltjobbet är bara fuskjobb för att få någon anledning att se sig om. Att dom kommer till sverige beror självklart på den omvända rasismen här. Spelas inte så stor roll om det är irländare eller huvudjägare från Borneo. En stackars utlänning kan man ju inte bara vara ogin emot!
Jag fick skrika rätt mycket och rätt länge innan den omnämde korpulente irländaren förstod att han skulle sticka. Han var hotfull men nöjde sig att gorma om att jag var en "bastard" innan han till slut gav upp. Det skojargänget blev senare samma dag tagna av polisen för en serie stölder från byggföretag. Nu är han tydligen igång igen i ett nytt område.
 
W
dompan skrev:
Vaddå sponsra? Han jobbar för pengarna precis som du gör med ditt jobb. Ska en hantverkare inte få ha en fin dyr bil bara för att han är hantverkare? Men om din granne var läkare och hade en fin bil är det okej? Eller vill du inte "sponsra" honom heller? Jag är hantverkare och är stolt över det. Skulle jag skämmas för att jag har en fin bil?
Nej han jobbar inte för pengarna precis som jag då jag skattar bort över 70% av mina intäkter (soss avgifter + lönskatt). Är
inte direkt mot svenska hantverkare utan vissa av dem som äger bolagen där de jobbar. Jag e iförsig delvis en av dem men kan med hyffsat gott samvete säga att jag är än av de som sköter sig bättre än snittet.
Och jag en vanlig hantverkare kan inte ha en sådan bil på sin lön, såvida han inte jobbar svart, är egen eller totalt bortprioriterar allt annat. En läkare av lite högre rang kan dock bära den kostnaden.
 
Wester skrev:
Nej han jobbar inte för pengarna precis som jag då jag skattar bort över 70% av mina intäkter (soss avgifter + lönskatt). Är
inte direkt mot svenska hantverkare utan vissa av dem som äger bolagen där de jobbar. Jag e iförsig delvis en av dem men kan med hyffsat gott samvete säga att jag är än av de som sköter sig bättre än snittet.
Och jag en vanlig hantverkare kan inte ha en sådan bil på sin lön, såvida han inte jobbar svart, är egen eller totalt bortprioriterar allt annat. En läkare av lite högre rang kan dock bära den kostnaden.
Jaha, så jag som hantverkare skattar inte menar du? På mina 340:-/tim + moms jag tar så går 64% till skatt och sociala avgifter.
 
W
dompan skrev:
Jaha, så jag som hantverkare skattar inte menar du? På mina 340:-/tim + moms jag tar så går 64% till skatt och sociala avgifter.
Jag grattis då är du som mig som betalar skatt på ALLA intjänade pengar. Detta är ju långt från alla som gör i denna branschen som du säkert vet om. Men skatt var inte problemet i denna tråden utan pris kontra kvalitet och den är ofta rätt usel med våra svenska hantverkare för att inte tala om servicen. Inte ringa, inte komma i tid, lova hit och lova dit.
Upplever det som alla ovanstående argument är mycket bättre hos de utlänsdka hantverkarna som är här för att JOBBA.
Anställer oftast sådanna på firman hellre än svenska och det är grymt uppskattat hos kunderna.
Skojjarna som är i denna tråden ska dock drivas ut ur landet eller polisanmälas på direkten.
 
Nu är asfaltsläggarna i Alvesta i mörkaste Småland också. Vad sägs om den här trappan (som rasade ganska snabbt). Det är alltså dags att utfärda ännu en varning för de irländska asfaltsläggarna som knackar på när man minst anar det.

1_309411e.jpg
 
Den var väl fin...
 
Hade det inte varit för skarvningen till vänster, så hade det varit helt ok! ;)

/A
 
  • trappa_309403b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gänget som beskrivits tidigare verkar flytta sig norrut i takt med våren. Bor i Umeå och fick besök i helgen och ett erbjudande om stenläggning på uppfarten. Utan att ha hört något om dessa sedan tidigare fick jag ändå känslan av att man nog ganska lätt kan råka illa ut.
 
Irländska -Uppländska Stensättarna.Företaget registrerad på James Quinn är nu anmällda till Nacka polisen för olaga hot och otillbörlig indrivning av pengar.Jag hoppas att det blir liten tröst för alla inblandade.En av deras bilar, nr CLX506,Mazda 121 är registrerad på Peter Damien,Stora Höga så var mycket observant.
 
Karel skrev:
Irländska -Uppländska Stensättarna.Företaget registrerad på James Quinn är nu anmällda till Nacka polisen för olaga hot och otillbörlig indrivning av pengar.Jag hoppas att det blir liten tröst för alla inblandade.En av deras bilar, nr CLX506,Mazda 121 är registrerad på Peter Damien,Stora Höga så var mycket observant.
Hoppas det är mer drag i Nackapolisen då, följande har jag klippt ur SvD 22 april 2008 :

"Men polisen kan inget göra och utreder inte ärendet."

"– Det är ett civilrättsligt avtal som ingåtts och om man inte är nöjd får man anlita en advokat, säger Anders Karlsson, operativ chef på polisen i Kronobergs län. "
 
Irländarna (James Quinn och hans söner och bröder) härjar nu i Nacka Saltsjö-Boo.De är polisanmälda för hot och Nacka kommun utfärdar vite för olaga tippning av byggavfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.