Hej!
Jag undrar vad dett är som skiljer, Wiper och Ambrogio från varandra, och fins dett någon som kan berätta hur tillförlitliga dess är.
 
Man får rätt många timmar gräsklippning av grannens ungar för 20000:-... Visserligen inte lika roligt :)
 
P
hur tjockt gräs kan sånna här maskiner ta?
 
I och med att de klipper mest hela tiden så blir det aldrig något tjockt gräs att klippa, den åker bara runt och trimmar topparna. Så är det nog tänkt iallafall.
 
Man sätta ner den i en "ganska" oklippt trädgård. Den åker runt och det syns knappt att den klipper nåt men efter ett par dagar äör det kanon fint. Finbt inte om den märker att det är längre och sen att den sänker sig.
Hos en kompis pajjade en av klipparna så då var det ett område där det blev ganska långt men de blev jätte fint efter 3-4dagar
 
Nu är jag lite partisk då jag jobbar med Husqvarna själv, men vi kör på ändå.

Wiper och Robomow har vad jag vet vanliga knivar medan Hva kör med rakblad. De vanliga knivarna gör att de maskinerna låter som små jetplan där de går omkring, medan Hva är väldigt tyst. Det rasslar lite, men det kan man ta. Dessutom skär ett rakblad snyggare, men man måste byta dem, det är där jag tror de flesta missar. Man ska byta ungefär en gång i månaden, men det är inte så himla krångligt, det är bara en vanlig stjärnskruv. Klippbredden spelar ingen somhelst roll då det inte är du själv som ska gå och klippa. Enda nackdelen med HVA:s knivsystem är att det börjar ca en dm innanför kanten på chassit av säkerhetsskäl. Enklaste lösningen på det problemet är att lägga trädgårdsplattor eller grus längs husväggen och runt träd.

Sen har ju HVA lite större muskler bakom med ett större återförsäljarnät och en väldigt duktig support/utvecklingsavdelning som sitter i Sverige. Den maskinen ligger även längre fram rent mjukvarumässigt. Jag pratade med en kille på HVA:s utvecklingsavdelning förra året om just Wiper och enligt honom så ligger den ungefär där HVA var för 5 år sen när man kollar sökprogram och klippprogram. Wiper betalar dessutom licenspengar till Husqvarna då Wiper använder en del av Husqvarnas patent, så då kan man ju lika gärna ge pengarna direkt till Husqvarna ;)

Ett tips däremot om du ska köpa Husqvarna är att vända sig till en återförsäljare som är intresserad av den, det finns en del gamla stötar i branschen som tycker att en gräsklippare absolut ska gå på bensin och därför inte satt sig in så mycket i den.

Sen tycker jag också (jaja, jag är fortfarande partisk ;)) att man ska köpa klipparen med installation, oavsett märke. Det är inte så svårt att installera den så att den klipper gräset, men det är rätt krångligt att få en installation som minimerar söktider för laddning och därmed sparar batteri. De kunder jag har haft som har problem med klipparen är uteslutande kunder som gjort installationen själv och det är ju lite surt, speciellt som vi inte kan lämna garanti på en sån installation vi inte gjort själva. Det har mest handlat om att den inte hittar till alla områden mm, vilket är rena installationsfrågor.

Lutningar är inga problem för HVA iaf, upp till 35 grader ska gå bra, däremot behöver den plats att ta lite sats uppför så en lutning ner mot tomtgränsen är rätt svår, den kan fastna där nere, speciellt en sommar som den förra då det var rätt blött.

Wiper kör väl ganska hårt med blåtand och regnsensor, men vad ska man ha det till egentligen? Klipparen ska ju tåla regn och sköta sig själv, man ska jobba så lite som möjligt och inte behöva bry sig om klipparen. Uppdateringar av programmet gör man ju ändå när maskinen lämnas in för vinterservice.
 
Star ocksa i valet och kvalet ang vilken klippare man ska kopa...

Det kandes som ett valdigt "lite partiskt" inlagg det dar, Nonkan ;-)

- Enligt specen later inte Wipern mer an HVA.
- Regnsensor ar val inte sa dumt; inte blir klippningen sa bra om graset ar blott?Oser det ner lar ju klipparen kunna fastna i forsta basta backe/grava ner sig, man far hoppas att den reder ut det sjalv.
- Vad galler batterierna kanns Wipers(som aven saljs under andra varumarken) lithiumjon lite hetare an HVAs stenalders-batteri?
- Inte heller ser jag nagon skillnad i hur brant man kan kora dem.
- Att HVA har patent pa nagot Wiper licenstillverkar ar val inget argument, sant forekommer ju overallt i industrin.

Kan halla med om att Blatand ar lite overdrivet, men vad ar det som sager att alla lamnar in sin klippare pa service?

Nu later jag som en Wiper-freak, men har langt ifran bestamt mig. ;-)

Mvh,

J
 
Nonkan skrev:
Dessutom skär ett rakblad snyggare, men man måste byta dem, det är där jag tror de flesta missar. Man ska byta ungefär en gång i månaden...
Hm...
Jag citerar Robomows prislista 2008:
"Knivar 3 st till RL-modellerna 595 kr 476 kr ex moms"

Fick uppgiften från Tidab AB, generalagenten för Robomow. Killen, som haft sin maskin i två år har inte behövt göra något alls i fråga om knivbyte eller annan service.

Vad kostar knivarna till Husqvarnas maskiner? Jag kommer att bli ruinerad om jag ska köpa nya knivar hela tiden, förlåt rakblad.;)

Rakblad må vara vassa men rent spontant känns det som om de blir slöa fortare än knivar.

Föresten, jag jämförde de olika husqvarnamodellerna på hemsidan, lite olika funktioner. Vilka är viktiga och vilka är bara meningslösa funktioner som jag inte kommer att märka av?

Husqvarna är ju ett "bra märke" som man har förtroende för men det spelar inte mig någon roll vem som äger patenten.

De två modellerna som klara lite större yta kostar endel. Är det enda anledningen till varför de kostar så mycket? Eller kan det möjligen vara så att den för 29 pistoler dessutom har solceller på taket? Det framgår inte annat än på namnet... "Solar Hybrid":rolleyes:

jaja

trevlig kväll!:)
 
Jag ger mig på ljudet på Wipern då, men inte på Robomow :) (än)

Bladen till HVA kostar typ 170 spänn för ett 9-pack som räcker en säsong. Lite mindre/st om den lokala återförsäljaren köper 30 eller 500-packen och säljer löst.

Det är ju bara korta blad, 2 cm långa ungefär som sitter på en skiva. De åker ut av centrifugalkraften men roterar fritt så smäller dom in nåt så viker dom sig. Wiper har väl en fast 4-bladig kniv? Vet inte hur den klarar smällar då jag inte sett någon sådan i funktion.

Skillnaderna program och dfunktionsmässigt är inte så stora mellan de tre dyrare HVA-modellerna. 220 AC har ett batteri och lite svagare hjulmotorer än 230 ACX (som har dubbla batterier). 230 går lite snabbare också, men det är detaljer. 230 har lite mer påkostat chassi med bland annat utbytbara plastlister runt om, den kan bli lite repig när den stöter emot träd och sånt.

Solar hybrid är väl mer statuspryl egentligen, dessutom är ju miljö rätt i tiden. Tekniskt är den som 220-modellen men byggd på 230-modellens chassi som är aningen större. Sen är det en solcell kopplad till batteriet som gör att klipparen kan hålla igång längre per laddning, men solcellen räcker inte till att driva klipparen helt, det är mest assistans. Det beror mest på att solceller inte är så effektiva, en som skulle orka driva maskinen behöver vara runt en kvadratmeter. Svindyrt, klumpigt och ganska stötkänsligt.

Och att lyssna för mycket på generalagenten för Robomow är ungefär lika pålitligt som att lyssna för mycket på en återförsäljare för HVA ;)
 
Milkshaken
Men HALLÅ..... vad är bättre än att sätta sig på den åkbara och göra en timme??? ta en bärs o var lite macho. om du så vill...
Nåväl, jag gillar min åkbara (Murray) och vill inte byta denb mot 5 st robotar ens.. Varför>?? Jo för att det är en jäkla god timme då man får vara för sig själv och tänka på livet mm mm... (Jämför med kvinnors strykning)...:)
Nej... en skaplig åkbar och ge dig själv en timme på mattan....
 
Ja du Milkshaken, du har en viss poäng men inte kör du väl rattfull inte... tar nog hällre bärsen i lugn och ro i hängmattan eller solstolen ;) Jo, föresten, Ett stickspår bara... här är det minsann jag som stryker. Det lärde min pappa mig o sen den dagen får inga andra komma i närheten av mina skjortor.
 
Husagaren skrev:
Ett litet intressant inlägg i debatten om att skaffa robotgräsklippare eller inte:

[länk]
Kan intyga via en vän med första generationens Husqvarna att det är betydligt färre sniglar. Han trodde i och för sig att de har blivit svårt knivskurna och flytt, men mot talar ju att de överlevande brukar kannibalisera på liken.
 
Och vilka klippare har ni nu köpt? Och hur gick det?
/ Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.