Nybliven villaägare, ännu inte flyttat in...
Huset byggt 1942 otroligt väl bibehållet...robust. Dock början till mögel på vinden eftersom säljaren i juli 07 bytte från olja till fjärrvärme, bra men ...
Fundering, kan man på något sätt få ljummen murstock "artificiellt" , skulle vilja värma upp skorstenen med vattenburen värme ! Finns det värmepatroner (= element av rätt format) att sätta in i skorstenen som sedan hålls varm som med vanliga element ?
Målet skulle ju vara att återskapa cirkulationen som den var förr, samt få lite värme på vinden !!!
(eller är iden felaktig ?)
Någon som vet ?
Själv hittar jag bara olika till o frånlufts-instruktioner för att lösa problemet i havet, går det inte att lösa vid källan ?
 
Man brukar väl bara sätta en skorstenshuv, för att bli av med fukten....
Aldrig hört talas om nån som behövt värma upp skorstenen.
Kan det va nåt annat som gör att det blir mögel på vinden?...läckage vid skorsten.? o tätt tak.
ingen cirkulation av luft på vinden?

Skulle nog kolla det jag föreslog innan du investerar pengar i att värma skorstenen.
Surt att lägga pengar på det om det inte hjälper.
 
Hej Tjoa
Tack för din fundering, det finns redan huv över skorstenen.
Det som givit början på mögel (väldigt lite) måste ju vara nymodigheten kall skorsten som bara varat en vinter .
Något annat har ju inte ändrats på decenier. Ventilation finns det.
Vet någon hur varm skorstenen = murverket utanpå men under tak är när man eldar med oljepanna, är den "varm" även på vinden ?
Nu är den naturligtvis iskall.

Jag tänkte mig dels för spridning av värme men mest för ventilation, ingen som funderat eller kanske provat ?
Har ju läst om tom PC-fläkt på toppen av skorstenen men den kan ju inte höja tempen nämvärt på vinden.

Jag kanske måste sätta upp ett element på vinden.
 
Skulle inte sätta ett element på vinden om jag var dig (du lär bli först i Sverige att göra det om du gör det på en kallvind?)

Hur ser ventilationen ut på vinden tex?

Jag hade lite liknande problem, men passade på att såga upp vid takfoten så jag fick en bättre glipa (var putsat nästan hela vägen upp tidigare, nu är det ca 2cm öppet och sen insektsnät bakom).

Inga problem sen vi stoppade in bergvärme för fem år sen (hade olja innan)
 
Själv monterade jag en frånluftsfläkt i en av ventilationskanalerna i murstocken på vinden. Effekt på 14W och flyttar 99m3/h. Byter då teoretiskt luften ca 3 ggr i timmen. Borde väl räcka?
 
Det kanske inte är vinden som är problemet, utan luften inne i huset? Om det är dålig ventilation i huset och väldigt fuktig luft (kanske dusch på övervåningen) så kommer denna luft gå upp genom inner taket till vinden. I ett så gammalt hus ligger det säkert ingen fuktspärr.

Är vinden tilläggsisolerad?

Där är väl inte bara att öka ventilationen på vinden. Det kan väl t.o.m. bli dåligt vid vissa väderlag. Vinden kall och en varm dag på vintern så sugs varm fuktig luft in som kondenserar, eller?
 
Där är väl inte bara att öka ventilationen på vinden. Det kan väl t.o.m. bli dåligt vid vissa väderlag. Vinden kall och en varm dag på vintern så sugs varm fuktig luft in som kondenserar, eller?
De tips jag fått när man dels tilläggsisolerat vinden samt ej eldar är att öka ventilationen. Och det följer väl de tankar jag hade, att kallvinden ska följa utomhusklimatet.
Funktionen fanns ju redan där mha självdrag innan, nu när murstocken inte är varm så måste man hjälpa till med en fläkt istället...?
 
thalle skrev:
De tips jag fått när man dels tilläggsisolerat vinden samt ej eldar är att öka ventilationen. Och det följer väl de tankar jag hade, att kallvinden ska följa utomhusklimatet.
Funktionen fanns ju redan där mha självdrag innan, nu när murstocken inte är varm så måste man hjälpa till med en fläkt istället...?
Stämmer nog bra.

Hade du en kanal i murstocken för vindventilation, innan fläkt?
Jag har en ventil på varje gavel, men inget via murstoken.

En sak som jag funderat på, som nog inte är bra, men jag ställer frågan får vi se. Kan det vara en bra ide att täppa till pipor/kanaler i murstocken med en bit isolering längst upp? Detta för att försöka hålla murstocken lite varmare. Detta för kanaler som inte används. Jag kommer bara att ha imkanalen (köksfläkten) som kommer att användas. Alla andra (ca 6st) är tilltäppta nertill.
 
Hade du en kanal i murstocken för vindventilation, innan fläkt?
Jag har en ventil på varje gavel, men inget via murstoken.
2st av kanalerna slutade på vinden, i en av dessa satte jag fläkten. Resterande kanaler var anslutna till olika rum.
Har också gavelventiler.
 
Hur funkar ventilationen i ditt hus Mich?
Om du bara har imkanal kvar och resten av kanalerna är igenmurade finns det ju inget självdrag alls.
Då stiger den fuktiga luften (duschångor, vattenkok, utandningsluft etc) rakt igenom taket och upp på vinden där den kondenseras och bidrar till mögel på kalla ytor.

Eller har jag missat nåt i din beskrivning?
 
Påbegäran lite om mitt hus o ventilation: Har varit oljepanna, frånluft i toa'orna. Läckage lite här o var, främst sidvindar på övre plan. Har varit dålig ventilation, främst senare år då vi varit tvungna att stänga ventiler i källaren för att överhuvudtaget kunna vara i huset p.g.a. rök utifrån. Nu: Bergvärme och installation av FTX pågår.

Vinden kommer att tilläggsisoleras, rätt så mycket för att täcka alla nya ventilationsrör. Är i dag ca 15 centimeter kutterspån (som blir kvar). Kutterspån även i sidorna/snetaken, med luftspallt.

Är ju lite orolig för vinden då den kommer bli mycket kallare än vad den varit.

Även pipan där oljepannan suttit är stängd, för annars blir det baksug.
 
Men grabbar ...
Ju mer ni skriver , ju mer vettig blir ju min vilda ide/fundering att värma murstocken.
Dels för att efterlikna ett tusenårigt ventilations-system,
och dels för att man i alla fall har t ex vatten-element på olika våningsplan, varför inte ersätta några av dessa element med min nya uppfinning "murstocksvärmare".
Vad jag inte har sett nån gissning om är tempen på murstocken på t ex vinden vid oljeeldning, är även ytskiktet av murstocken då väldigt varm ...40 grader...??? (det går ju inte att uppnå med min uppfinning).
Jag kan besvara alla era frågor kring min vind med, nej, det är bara en förändring, och det är att oljepannan i källaren slängts ut och en fjärr-värmeväxlare sitter på dess ställe, inget annat.
Möjligen kan vindsluckan (med nedfällbar stege till övervåningen) ha blivit lite sliten med åren, en ny tätningslist kanske skulle vara bra (man får väl kosta på 25:- eller så), men möglet är inte där.
Vinden har sett likadan ut i decenier, kanske sedan 1942, men i vinter har det börjat komma lite mögel,
och förändringen är -kall murstock !
fundera på det ni ! Skall vi söka patent på "murstocksvärmare" ?
 
Personligen är jag ganska skeptisk.
Har inte känt på murstocken när jag elda med olja, men med ved så är murstocken ofta omkring 40 gr på övreplan. Uppe på vinden har den kanske tappat några grader till. Hur varm den måste vara för att få fullgott luftflöde har jag däremot ingen aning om.
Hur du på ett ekonomiskt försvarbart sett ska skulle värma murstocken till denna temperatur vet jag inte. Rökgaserna är ju ganska varma jämfört med framledningstemperaturen. Sedan projektet att försöka gjuta in värmeslingor i en pipa, och få bra avledning på murstocken.
Jag är inte sämre än att jag är den förste som grattulerar dig om du lyckas få det att funka med ett gott luftflöde samt med ekonomi. ;)
 
Problemet brukar sällan vara murstockens temperatur utan som beskrivits här tidigare, obefintlig ventilation p.g.a. att självdraget inte fungerar utan varm skorstenspipa. Första steget du bör titta på Knodd, är att förbättra ventilationen i huset (inte på vinden) för att förhindra att fuktig luft kommer upp på vinden. Det kan du lätt göra genom att montera en skorstensfläkt. Sen bör du kanske överväga en avfuktare, t.ex. trygghetsvakten, på vinden som startar om fukthalten blir för hög.
 
ok då, jag blir väl inte milionär, i alla fall inte på denna ide.

Vad menar du med "skorstensfläkt" ?
En stor rökgasfläkt, eller något annat, förslag ?
Måste den sitta på toppen, eller kanske 1 i källaren (orkar den upp?) samt 1 på våningsplanet ?
Standardhus från 40-talet (med skyddsrum i källaren...historiska vingslag).
Vad tror ni ?
 
  • web_Broker114010_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.