Står i valet mellan vägghängd WC eller en golvmonterad.

Vid vägghängd WC får det byggas en utstickande "låda" kring stativet.

Hur mycket förberedelse krävs innan fixturen monteras, tätskikt inne i låda?, helt tät?
Golvet skall bestå av 22 spån + 15mm avtj.massa.

Ska jag ställa ställningen/fixturen på spångolvet sedan bygga låda med efterföljande tätskickt+skiva+kakel?
eller i vilken ordning skall allt ske.

Ska golv + vägg göras helt klart (kakel/klinker) innan fixur monteras och låda byggs.

Någon som har erfarenheter.
 
Lämpligen gör man en låda UTOM tätskiktet på så sätt upptäcks ev läckor. Lådan klär du sen bara med kakel.

Glöm ej rören bara ;)

Titta i montageanvisningarna för IFÖs vägghängda och deras fixtur så ser du ganska bra hur det ska fungera. Sen när du har prylarna i hallen så är det solklart.
 
Byggs lådan innan eller efter flytspackel?
Ska det vara kaklad + klinker på vägg och golv innan lådan byggs?

Hur skall själv lådan fuktsäkras eller ska man bygga med alu reglar?
Enligt IFö skall man ha "öppen spalt i underkant på lådan så ev. läckage rinner ut på golvet detta borde väl innebära att allt inne i lådan skall vara behandlat.

Har inte hela processen riktigt klar.

Hadde från början tänkt att göra en helt tät låda på spångolv+gipsvägg sedan fuktsäkrat allt utv. men det verkar inte var korrekt.
 
hebbe skrev:
Byggs lådan innan eller efter flytspackel?
Lådan byggs sist av allt, dvs efter tätskikt o dyl.
 
De beror på, kör du med IFÖ så gör du tätskiktet före. Använder du Gustavsberg med montering av inkommande vatten inuti fixturen så går det bra att montera innanför tätskiktet. Så avser jag göra enligt jons metoder. Jag kommer också lägga tätskikt inuti lådan och ha ett skvallerör ut ifall det händer något. Jag kommer ha reglar och annat invändigt och vill därför inte ha detta på den "våta" sidan:
http://www.byggahus.se/forum/badrum...-golvklinker-foerst-och-sedan-goer-vaegg.html
 
Rörkopplingen är inte enda stället det läcker på ska ni veta. Det ökar säkerheten men det finns ziljoner andra sätt en sådan cistern kan orsaka vattenskador. Tro mig, jag sitter i sån skit just nu.

Så sätt för böfveln cisternen på rätt sida om tätskiktet, oavsett vad tillverkaren säger. Tillverkaren vill bara sälja så många cisterner och fixturer som möjligt.
 
Jag vill gärna höra mer om skiten du sitter i.

Jag håller på att låta installera giberit's fixturer (anslutning inne i tanken och kondensisolering runt tanken) inbyggda i vägg både på övervåningen och nedervåningen.

Jag försökte påtala det här med tätskick runt där fixturen sitter, men amatör som man är blev man nerpratad i skorna av både snickare, rörmokare och kakelkille. De pratade om risk med att ha tätskikt runt fixturen (inkapslad fukt är inte heller bra).

Vad ska jag vara extra observant på?
 
Hemmakatten
Du behöver inte ha tätskikt hela vägen upp inne i "lådan" där Geberit-fixturen är monterad. Dessutom måste det vara ett skvallerrör eller skvallerspalt längst nere vid golvet så att vattnet vid eventuellt läckage rinner ut på golvet i toan/badrummet.
 
Är det ett måste för att det finns byggregler som säger så eller för att det kan gå åt pipan annars?
Kan vara bra att veta om jag ska ge mig in i argumentation mot lata hantverkare som följer minsta motståndets lag :).

Låt oss säga att man tätskiktar innanför fixturen, lämnan man då locket (överbyggnaden som kaklet sitter på) otätskiktat? Då blir väl det fuktskadat istället då (toaletterna står i badrum)?
 
Hemmakatten
Du har ju inget tätskikt i taket vare sig i badrum eller på toa, finns heller inga krav på det. Själva har vi vitmålad slätspont (träpanel) i taket.

Däremot är det krav på att det skall finnas skvallerrör (enklast ett litet plaströr genom väggen) för att kunna upptäcka eventuellt läckage. Smart är att golvet i utrymmet "inne i" fixturen är högre eller åtminstone lika högt som golvet utanför.

Vi håller själva på att sätta in 3 vägghängda toaletter med Geberit-fixturer. Både snickaren och rörmokaren är överens om detta ovan.
 
Du har en poäng där.

Vet du om det är säkervatten eller kakelsättarnas branchorganisation eller rentav båda som har det där med skvallerrör etc som krav?
 
Hemmakatten
Nej, det vet jag inte.
 
Tack ändå så länge.

Min KA borde kunna hjälpa mig med frågan. Återkommer.
 
K
Står om montering av fixtur i Säker Vatten.
 
galaxenspresident skrev:
Du har en poäng där.

Vet du om det är säkervatten eller kakelsättarnas branchorganisation eller rentav båda som har det där med skvallerrör etc som krav?
Ett krav är det inte, det står "bör" i deras infobroschyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.