piliz skrev:
Att dra tomrör för coax, är inte helt dumt. Då är den biten säkrad!

Sen är det då frågan var man ska placera bredbandsskåpet? Vi tänkte först ha det i en garderob i tvättstugan, där övrig utrustning finns (c-dammsugare, vvs in,...) men det kanske inte är så bra!? Ett annat ställe är att ha det i dressroom, som ligger bredvid tvättstugan. Se bifogad ritning. Vad tror ni?

Det Telia skriver är att bredbandsskåpet inte bör ligga mer än 5 meter från där kabeln kommer in i huset. Helst ska den sitta nära elskåpet.

I kontoret kommer vi ha minst 3 datorer, 1 skrivare, 2 externa hd...
Ska man då dra upp minst 6st Kat6 hit, eller räcker det med två, och sedan köra med en hubb/switch, för att alla ska få tillgång till nätverket?
- Är det någon nackdel att göra på det ena eller på det andra sättet?
- Förlorar man bandbredd om man kör via n hubb/switch?
Vi jobbar hemmifrån (med internet och reklam) så linan är viktig för oss.

Telias kabel tv.
Om man har fiber, kan man då alltså få deras KabelTV, så man slipper köra IPTV?
Vi valde att fibern skulle komma in i klädkammaren och det känns som en bra lösning särskilt som vår klädkammare ligger i arbetsrummet :)
Det där med elskåpet tror jag är något som hänger kvar sedan koppartrådstiden
Vi har en switch i klädkammaren till LAN uttagen för data och vi tillhör dem som betalar för mindre hastighet än vad vi får
Sitter och jobbar hemma någon dag i veckan och har inga problem med det.
IPTV får man från Telia men nu har den funkat bra den senaste tiden. Det man ska komma ihåg är att ringa och felanmäla så fort den inte funkar för Telia är bra på kompensation
 
mats_o skrev:
Det beror på hur man ser det. Kopplar man genom en switch så innebär ju det att alla de datorerna får dela på switchens utgående förbindelse så i det fallet förlorar man bandbredd men den är det frågan om det har någon betydelse. Kör ni något mycket tungt och intensivt i det lokala nätet så ja, annars troligen nej. Det som har en större betydelse är att ni genom att bara dra en kabel/rör till kontoret förlorar flexibilitet. Finns det fler rör så finns det fler möjligheter på sikt...
Ja, bristen på rör kommer du att svära över i framtiden. Själv så *vet* jag att man alltid skall dra dubbelt så många uttag som man tror man kommer att behöva, inom rimliga gränser då :) Och jag installerade större delen av mitt nätverk i höstas men har redan haft tillfälle att svära över att jag t ex bara satte 2x2 uttag för två datorer i vardagsrummet istf 2x3.

Och sedan såg jag ytterligare en möjlighet att snyggt klämma in ett till dubbelt uttag i en annan del av rummet för surfande från soffan; men då var kanalerna under golvet (dvs i källartaket) redan på max med de kablar som låg där. Så det blev till att köpa nya, riva ner och skruva upp, borra nya större hål i källarväggen (betong) osv. Blev väl ett och annat kraftuttryck där också. Och då gick den ändå att komma åt. I vardagsrummet fick jag lossa panelen i ytterväggen, vilket jag drar mig för att göra igen.

Sedan så skulle jag egentligen behöva ett till dubbelt i mitt kontor, men de kanalerna är fulla de med och jag ids inte byta en gång till, fick skarva ihop med en delare för att få en 100Mbps lina och en telefon ur ett av uttagen. (blir svårt med switch eftersom jag kör gigabit på det andra) I det fallet hade jag inte tänkt att ha det rummet som kontor från början, men när jag fick städat ur en del och gjort en del annan ommöblering så såg jag plötsligt möjligheten. Men då stog jag redan där utan platsen för utökning.

Så, lämna utrymme för expansion. Om du drar dubbelt så mycket rör som du tror att du kommer att behöva, så kommer du garanterat inte att ångra det. Och du kommer lika säkert att ångra att du inte drog fler när du ändå var igång och hade möjligheten.
 
Fundering, behöver man verkligen Gigabit ethernet i ett hemmaLAN. Du klarar dig helt utmärkt med 100Mbit/s såvida ni inte övertygar mig att ni har utrustningar som kan mata en 1Gigabit anslutning. Jag har byggt ett distribuerat system med 2 små switchar som har 100Mbits/s på anslutning till bredbandroutern och samma hastighet på anslutningarna.
Självklart så köper man en switch med 1Gigabit anslutning om det bara sklijer några hundralappar, men om det sedan finns behov är en annan fråga. Vad man kan ansluta och vad som kan switchas i kapacitet är två skilda saker.
 
AndersS skrev:
Fundering, behöver man verkligen Gigabit ethernet i ett hemmaLAN. Du klarar dig helt utmärkt med 100Mbit/s såvida ni inte övertygar mig att ni har utrustningar som kan mata en 1Gigabit anslutning. Jag har byggt ett distribuerat system med 2 små switchar som har 100Mbits/s på anslutning till bredbandroutern och samma hastighet på anslutningarna.
Självklart så köper man en switch med 1Gigabit anslutning om det bara sklijer några hundralappar, men om det sedan finns behov är en annan fråga. Vad man kan ansluta och vad som kan switchas i kapacitet är två skilda saker.
Ja, om "man" behöver det skall jag låta vara osagt. Men "jag" behöver det definitivt! :) Nej, allvarligt, jag forskar inom datasäkerhet och hanterar rutinmässigt data i 20-30-40 GByte klassen. Jag ser rutinmässigt överföringshastigheter som begränsas av diskbandbredden i mina servrar, och då är jag nöjd (dvs minst en faktor fem snabbare än 100Mbs). Om filerna är cachade så ligger jag nära max mellan min huvudanalysdator och servern (dvs ser > 900Mbps överföringshastighet).

I just det här fallet i kontoret så är den andra datorn en laptop med 100Mbps interface så att köpa en liten Gigabit switch (som skulle kopplas ihop med in i min 24portars managed switch vid patchpanelen i andra änden) bara för att kunna koppla in en 100Mbps-dator ibland, kändes som kraftig overkill när alternativet var att bara löda ihop lite sladdar jag ändå hade liggande. (Och skulle jag handla så skulle jag nog hellre köpa en fjärde trådlös telefon till den basstation jag redan har, och få en tråd över).

Vad "man" skall göra? Tja, eftersom anslutningshastigheterna in till huset kommer att hålla sig under/kring 100Mbps ett bra tag framöver, och eftersom 100Mbps räcker för att streama en del TV-kanaler/filmer samt samtidigt övrigt surfande så skulle jag säga att bara man kan uppgradera till 1Gbps på samma kablage så är man framtidssäker nog. Jag ser inte att ens jag kommer att ta steget till 10Gbps inom överskådlig tid. Så själv valde jag t ex cat5 eftersom jag ändå hade coax för TV (och jag inte hittade några bra paneler/uttag som var cat6 klassade). Det räcker gott för gigabit över de avstånd det blir i ett hus och är billigare sett till hela anläggningen. (Jag ser dessutom rören som en större investering i framtidssäkerhet än kablaget). Men det är klart skulle jag dra allt nytt helt från början igen så skulle jag överväga cat6 för möjligheten att kunna köra TV direkt över dem.
 
Känns som en annan smidig lösning vore enbart att dra cat5e(cat6 är overkill, enbart om du ska använda gb-ethernet och verklige nyttja maximal kapacitet) kabel till de rummen ni ska ha tvn i, sen använda wlan(kapaciten blir allt bättre) för era vanliga datorer. Och från switchen kan du koppla en vanlig ip-telefoni adapter till något tre pack simens gigaset.
 
Tack för alla bra svar.

Summa sumarum, är att man inte ska dra kablaget för fegt.

- Alltså fläska på med uttag så man har och blir över.
- Dra några extra tomrör.
- Dra ner coax från vind till v-rum + några andra rum på övre plan.
- Sätta bredbandsskåpet i t ex dressroom istället för tvättstugan.
- Köra med Kat5 kabel. Kat6 är overkill, eller hur var det?
- installera högtalaruttag i v-rum, kanske t om uttag för att köra projektor utan synligt kablage... ;-)

Då jag själv inte kommer att dra rören, så ska jag ta upp detta med vår elektriker så fort vi har vårt första uppstartsmöte.

Tack ännu en gång för alla svar.
 
Telia har ingen analog TV utan IPTV, se notering ovan i tråden och kräver inte Cat6.
 
Cat6 är som sagt bättre om man vill köra analog tv över tpkabeln, ska man det inte så räcker 5E även om jag skulle ta cat 6 kabel i alla fall. Det är ingen större skillnad på meterpriset. Hittar man inte cat6 uttag och paneler till bra priser så ta 5e där.

Jag vill som tidigare påpekat inte ha koaxmatningarna från vinden utan från samma bredbandsskåp som datanätet. Jag tycker inte att det finns något skäl för ett extra rörnät för tv utan dra det till samma skåp och sen drar man ett kraftigare rör från skåpet till vinden. Tar du tex ett vp 40 så går det i massor av antennkabel vid behov.
Ytterligare bonus är att du genom att dra ur tråden och byta uttagen kan växla mellan tp jack och koaxjack om behovet förändras i framtiden
 
mats_o skrev:
Tar du tex ett vp 40 så går det i massor av antennkabel vid behov.
Ytterligare bonus är att du genom att dra ur tråden och byta uttagen kan växla mellan tp jack och koaxjack om behovet förändras i framtiden
Ja och här passar det att påpeka att man inte skall knöfylla sina kanaler heller. I proffsammanhang så har man tabeller på lämplig fyllnadsgrad för olika storlekar och vad man drar för kabel, men i ett nyinstallerat rör så håller man sig oftast till 40%-60% eller så. Även för de tunnare kanalerna så skadar det inte att gå upp en storlek. Själv valde jag flex-slang 20mm för dubbla cat5 eftersom det är betydligt lättare att dra sådana än i ett 18mm rör. Även om man glatt brukar säga att "det går att dra dubbla cat5 i ett VP18" så blir det snabbt trögt om röret har en krök eller två. Själv fick jag stopp i ett VP18 med två 90-böjar trots att det bara var en meter långt.

Här skall det också påpekas att cat5-6 kabel är mycket känsligare än FK. Man kan inte dra nätverkskabel hårdare än 10kg eller så innan man skadar den. Så även om det skulle gå att få igenom med en gorilla i ena änden och ett badkar med kabelsmörja i den andra så är det inte att rekommendera. Skall man någon gång dra ut så är det också mycket trevligare att dra torr kabel än sådan som smordes vid läggningen. (Och om man valde fel smörja som torkat och blivit klister med åren så kan det vara omöjligt. Jag har själv stött på gammal seriekabel + diskmedel, satt som berget.)
 
Eftersom jag är lite petig så är det måååånga år sedan man slutade med 18mm rör
 
elmont skrev:
Eftersom jag är lite petig så är det måååånga år sedan man slutade med 18mm rör
Javisst. Hjärnsläpp. 16 skall det naturligtvis vara. Det är dock inte så att man slutat säga att två cat5 passar i dom. Hur länge sedan är det man gick ner från 18? Utan att ha mätt diametern så skulle jag säga att jag har det i de delarna av huset som inte är b-rör.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Hur länge sedan är det man gick ner från 18?
Man gick väl uppåt?
18 blev 20 ,15 blev 16?
 
Mins inte säkert men minst 20 år sedan blev 15,2mm 16 mm, 18,6mm 20mm, 22,5mm 25mm, 28,3mm 30mm, från avdelningen onödigt vetande ;)
 
IPTV är ju väldigt smidigt och med en fiberanslutning kan man ansluta många apparater utan problem, men en sak som kan vara bra att ha i åtanke är att än så länge finns ingen HDTV att tillgå via IP.
Så om du har eller tänker skaffa en HDTV inom dom närmsta åren, se till att ha möjlighet att dra fram koax (gärna via bredbandscentralen som nämnts ovan)

När man har sett HD-signal så vill man aldrig mer titta på en modern tv som matas med lågupplöst signal...
 
Det beror naturligtvis helt på hur man har bockat rören men generellt så brukar det gå bra med dubbla cat5 i ett vp16. Detta om vi pratar vanlig oskärmad kabel, skärmat cat5 och Cat6 är värre iom att de för det mesta är grövre.

Vanligtvis är ju slang mindre invändigt än rör vid samma ytterdiameter så där blir det ännu tuffare.
Vill man vara säker så kör man precis som du gjorde en 20 eller dubbla 16
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.