Helt omöjligt att säga Lina, man måste veta mer. Är inte huset redan isolerat utvändigt? Fönstren ser insjukna ut. Hur ska ni värma upp huset? Vad för fönster sitter i, går de att renovera?
 
Du frågar en amatör...
Min sambo är snickare och vad jag förstått på honom så är själva stommen i helt okej skick. Resten bör nog bytas ut. Panelen, ja gamla panelen sitter under den "nya" som sitter på VISSA delar av huset och den är säkert 20år gammal. Taket är fallfärdigt och det snöar in på vinden... Det sitter ju isolering i väggarna, men den är nog varken heltäckande eller tjock. Alla fönster är jätte gamla, förmodligen aldrig bytta. Jag vet inte om så gamla fönster går att renovera. Glaset går nog att behålla, men träet runt om är ju inte målat på 20år och ganska så förstört.

Sambons farmor växte upp i huset, hon är nu 96år. Men det har stått helt obebott i många många år och använts enbart som sommarstuga någon sommar då och då. Det är aldrig någon som verkligen lagt ner pengar, tid och enerig på det där huset. Så det har ju gått ner sig rejält tyvärr.

Uppvärmning, ja det jag har tänkt på är luftvärmepump. Men jag vet inte om det passar detta huset om vi skulle renovera.
 
Att ha en anknytning till husen på det sättet, dessutom är det fina proportioner på dem, det tillför något extra som är svårt att värdera.

Jag skulle renovera försiktigt, beroende på hur det ser ut invändigt, om dörrar och övriga snickerier går att behålla. Fönster går ofta att renovera, det har vi gjort och då är fönstren mellan 100 och 200 år gamla och har inte behövt laga trät på mer än ett fönster. Jag har gjort nya fönster med karm på 5 ställen. Ny panel behövs det ser det ut som.

Jag kan inte spekulera i vad det skulle gå på, utan ni måste göra en grovkalkyl själva. Inventera ordentligt vad gäller allt som ni vill eller behöver göra och sätt det i relation till hur mycket tid och ork ni har. Det går som sagt att göra det själva, med hjälp ibland, och då ta ner kostnaden rejält. Men man offrar mycket annat, och med barn går det nog inte.
 
Hur stor boyta beräknar ni i ert blivande, färdiga hus? Kalkylera 20 Kkr gånger antalet kvadratmeter. Är sambon professionell snickare? Drag ifrån gängse marknadspris (300-350 Skr/tim) för den insats han anser sig behöva göra. Sedan har ni en realistisk budget, som ni inte behöver oroa er för.

( Om det snöar in på vinden ska ni INTE vänta en säsong till med att åtminstone säkra taket !!! )
 
Har ett liknande projekt själv. Allt blir dyrare men jag landar på ca 500.000 och då har jag ny fasad, tak,borrad brunn och värmepump med i köpet. Viktig är att leta priser och ha bra kompisar. Jag gör allt själv utom el, vvs och grävning.
Extra kostnader som jag har på fyll o dränering på ca 40 000 kanske du slipper. Men då har jag väldigt bra pris på isolering o vitvaror mm.

lycka till Fredrik
 
Jag tror att jag har ställt den här frågan till någon annan förut:
Är det ett hus ni vill ha eller ett renoveringsprojekt?

Om det är ett hus ni vill ha så rekommenderar jag att bygga nytt. Speciellt om ni har barn på gång. Det kan man göra på totalentreprenad och det går med all sannolikhet fortare än att renovera det där huset. Dessutom behöver ni inte bo i det förrän det fungerar då.

Om det är ett renoveringsprojekt ni vill ha, så är nog det där huset perfekt. Extra roligt när det finns en relation till det också.
 
Jag skulle definitivt aldrig ge mig in i en renovering av ett sådant hus för att få ett permanent boende.
Däremot är huset mysigt och fint och lämpar sig säkert utmärkt som sommarbostad med lite mindre renoveringar.
En sommar kan man lätt bo lite enklare och se charmen i det hela.
Under resten av året och särskilt vintern är det inte riktigt lika roligt, brrrr.

Bygg ett nytt billigt hus (Älvsbyhus, Smålandsvillan, Modulenthus) i närheten och renovera det där då ni har lust, tid och lite pengar över. Även ett nytt hus kan ju bli billigt om man gör en del jobb själv, och där är det lättare att förutse arbetsinsatsen som krävs. Med lite planering, prisjakt och eget arbete kan ni säkert få ett skapligt hus runt miljonen.

Tro mig att det inte är roligt att bo i en konstant renovering med små barn. När vi byggde vårt hus med två små pojkar (1 och 3 år) undrade man i sitt stilla sinne varför vi inte byggde några år tidigare då vi i inte hade barn. Barnen var med, men man levde i en ständig oro för vad de kunde göra sig illa på. En byggarbetsplats är ingen bra lekplats för barn, oavsett om det är renovering eller nybyggnad. Nu klarade vi oss bra och är oändligt tacksamma för att vi byggde nytt hus och inte behöver tänka på renovering de närmsta åren då barnen är små. Vi har dessutom ett mycket praktiskt och bekvämt boende.

Sedan beror mycket på vilken personlighet man har, jag har ju vänner som köper gamla hus och verkar trivas alldeles utmärkt med pyttesmå badrum, dragiga golv, fuktiga källare, låga köksbänkar, flagnade fasader, dragiga fönster, dålig isolering mm mm. De mår tydligen bra av att varje semester och ledig stund ha en hel del renovering att göra. De ser tydligen "charmen" i dessa gamla gedigna och fyrkantiga huskonstruktioner med timmerstomme och en rejäl murstock. Jag kan också hålla med om att en del äldre hus är gedigna och "charmiga", men ska man bo bra och praktiskt bra så går de bort.

Pinebars fråga är mycket berättigad och klok.
 
Jag håller med Weebe om att jag aldrig skulle ge mig på ett sånt projekt när man snart ska ha barn. Jag har själv renoverat ett hus som är byggt 1930, men då har det handlat om enklare grejer som lägga golv, nya tapeter, en ordentlig ommålning på utsidan av huset och ett altanbygge och dylikt. Det är lite "enklare" grejer och inte i närheten av Erat ev projekt men det har ändå slitit. Man jobbar sina 40 timmar och därefter ska man hinna med fru, barn, vänner, ev träning och det eviga renoverandet. För mig har det hela tiden legat i bakhuvudet även om jag kanske inte ägnat all ledig tid till renoverandet. Det har varit stressande och man har fått välja bort mycket. Nu är jag snart klar och visst, det känns skönt att ha ett hus man trivs med och som man själv har fixat iordning. Men samtidigt känner jag en lättnad över att inte planera veckorna och månaderna efter vilka projekt jag har på huset.

Jag tycker du verkar ha flera alternativ som verkar bättre än renoveringen. Bla att ev överta ditt föräldrahem även om din sambo verkar vara emot det. Det verkar ju också vara ett bra alternativ sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Du kunde ju också bygga nytt utan att behöva betala för tomten om jag föstod det rätt. Även om det tar ganska lång tid att bygga nytt så lär det ta betydligt längre tid att renovera det befintliga huset.
 
WeeBe skrev:
Jag skulle definitivt aldrig ge mig in i en renovering av ett sådant hus för att få ett permanent boende.
Däremot är huset mysigt och fint och lämpar sig säkert utmärkt som sommarbostad med lite mindre renoveringar.
En sommar kan man lätt bo lite enklare och se charmen i det hela.
Under resten av året och särskilt vintern är det inte riktigt lika roligt, brrrr.

Bygg ett nytt billigt hus (Älvsbyhus, Smålandsvillan, Modulenthus) i närheten och renovera det där då ni har lust, tid och lite pengar över. Även ett nytt hus kan ju bli billigt om man gör en del jobb själv, och där är det lättare att förutse arbetsinsatsen som krävs. Med lite planering, prisjakt och eget arbete kan ni säkert få ett skapligt hus runt miljonen.

Tro mig att det inte är roligt att bo i en konstant renovering med små barn. När vi byggde vårt hus med två små pojkar (1 och 3 år) undrade man i sitt stilla sinne varför vi inte byggde några år tidigare då vi i inte hade barn. Barnen var med, men man levde i en ständig oro för vad de kunde göra sig illa på. En byggarbetsplats är ingen bra lekplats för barn, oavsett om det är renovering eller nybyggnad. Nu klarade vi oss bra och är oändligt tacksamma för att vi byggde nytt hus och inte behöver tänka på renovering de närmsta åren då barnen är små. Vi har dessutom ett mycket praktiskt och bekvämt boende.

Sedan beror mycket på vilken personlighet man har, jag har ju vänner som köper gamla hus och verkar trivas alldeles utmärkt med pyttesmå badrum, dragiga golv, fuktiga källare, låga köksbänkar, flagnade fasader, dragiga fönster, dålig isolering mm mm. De mår tydligen bra av att varje semester och ledig stund ha en hel del renovering att göra. De ser tydligen "charmen" i dessa gamla gedigna och fyrkantiga huskonstruktioner med timmerstomme och en rejäl murstock. Jag kan också hålla med om att en del äldre hus är gedigna och "charmiga", men ska man bo bra och praktiskt bra så går de bort.

Pinebars fråga är mycket berättigad och klok.
Avskräck inte för mycket nu, att renovera med barn är en sak och där håller jag helt med dig. Men...
Charmen och mysigheten som du nämner är mycket svårt att få till i ett nytt hus, och den är värd mycket. Kallt behöver det inte heller bli om man gör saker och ting rätt.

Ang puttemå badrum etc så är det pyttelilla badrum/tvättstuga jag kommer att ha i mitt gamla hus 40 kvm, förutom det andra badrummet på 8 kvm och gästtoaletten så klart... ;) Ursäkta ironin men alla nackdelar du drar upp behöver inte alls stämma om man renoverar ett gammalt hus.

Nä, Lina, om du inte har barn så gör en grovkalkyl på vad ni kan spara in på. Lägg ner några dagars research på om fönstren går att renovera, om inte vad det kostar med nya etc etc. Sen kan ni bestämma er.
 
Om/när man renoverar gamla hus som saknar badrum, dusch och tvättstuga brukar man inte lägga dessa
"våta" delar i en utbyggnad. Beror kanske på hur omfattande renovering man tänker göra men har för mig att
jag har läst att man brukar lägga det utanför "grund/stom huset" för att undvika framtida vattenskador.
 
Dr Jekyll, visst jag raljerar lite i min beskrivning av gamla hus. Allt behöver inte vara så illa som jag beskriver det i alla gamla hus.
Men jag har ju svårt att se att man får in 40 m2 tvättstuga och badrum samt 8 m2 toalett i det hus vi diskuterar här ;)
 
Jag gör ingen som helst social bedömning av lämpligheten i det ena eller andra. Min grova skattning gäller endast kostnad att ROT-renovera dylik byggnad. Själv skulle jag inte drömma om att försöka bo i ett hus under renovering. Detta är både obekvämt och i viss mån fördyrande, eftersom jobben hela tiden måste ta hänsyn till boendet.

Över till detaljerna! Kåken verkar vara i storleksordning fem gånger tolv meter. Isåfall blir bottenvåningen omkring sextio kvadrat. Med kök och nytt badrum plus två stora rum kommer detta våningsplan att kosta brutto omkring 1,2 mkr att rusta upp. Då räknar jag in räddning av yttertak och upprustning av murstock (alternativt ny skorsten med enklare eldstad) och problemfritt borrad vattentäkt med enklare trekammars avlopp och infiltration. Vill ni dessutom inreda vinden med ett par rejäla gavelrum (men inget badrum) bör ni slippa relativt billligt undan.

Om sambon kallt räknar med eget arbete motsvarande låt oss säga ett tusen faktureringsbara timmar sjunker er externa kostnad med 300-350 Kkr. Isåfall omsluter budgeten alltså 850-900 Kkr. Men nu betvivlar jag starkt att han i praktiken kommer att hinna lägga ner så mycket tid på projektet inom den rimliga tid ni vill lägga mellan nuet och inflyttningsdagen.

Om jag var i ert ställe skulle jag i första hand undvika att bygga ut huset, och istället riva den fula "ryggsäcken" på husets baksida. Antalet fönster tycker jag är fullt tillräckligt. Möjligen kan ni lägga till ett extra fönster (kanske en fönsterdörr) på husets baksida istället för nuvarande köksdörr. I husets trossbottnar finns sågspån, som måste ersättas med ny isolering. Eftersom ni ändå river bort bjälklaget i dess helhet kan ni lika gärna lägga nya våtrum i befintlig huskropp.

Husets fasadpanel kan räddas relativt enkelt genom att bara byta de brädor som ruttnat i nedkant. Men om ni väljer att byta ut hela panelen vinner ni stor fördel med att ni kan lägga ett heltäckande vindtätt skikt utanpå trossbotten och mellanbjälklag. Detta sparar mycket energi jämfört med isolering från insidan.

Weebe förslog varianten att använda stugan som enkelt sommarnöje, eller någon sorts "bonusstuga" i trädgården. Som ni ser av kalkylen är detta alls ingen dum idé. Att "lägga huset i malpåse" innebär först och främst att säkra tak, skorsten och vattenavledning. Givet att stommen fortfarande verkligen är intakt kommer nytt undertak, läkt och taktegel tillsammans med plåtslageri att kosta under 100 Kkr, ifall ni gör mesta arbetet själva. Allt som allt kostnader i samma härad som en påkostad trädgårdsbudget.
 
Nä visst, vill man ha ett projekt så kan man förstås bygga något nytt väldigt litet vid sidan om eller kanske till och med kopplat med något av de äldre husen om man vill och det passar sig. Då kan man bo någorlunda drägligt och låta renoveringen ta tid. Ingen dum idé alls.

Billys uppskattning är nog rimlig om ni tar allt på entreprenad, men det går att komma billigare undan, absolut.
 
Mycket bra svar i den här tråden. Vill bara lägga till/understryka vikten av läget. Börjar ni renovera kommer ju lusten och orken att gå lite upp o ner. När det känns tungt, är det rätt skönt att veta att huset har ett (?) bra läge, som hade varit svårt att hitta om ni letat tomt för nybygge eller renoverat hus. Hur ser det ut med alternativa hus/tomter i motsvarande lägen?

/A
 
Hej

Jag har precis rivit mitt hus som låg på strandtomt i bohuslän. Det tog 2.5 dagar med en grävmaskin, två bingar och en lastbil.
Huset var VÄLDIGT mycket större än detta ni skall ta ställning till samt fanns det ett mindre hus på 16+6 meter som jag tog bort på samma gång. Jag tänkte inte över det över huvudtaget. För mig hade kostnaden för att renovera huset varit likvärdig med kostnaden jag nu kommer ställas inför.. Skillnaden är att jag kommer få ett 10 ggr bättre hus som blir klart på en bråkdel av tiden. Jag kan bestämma helt hur huset skall vara. Mitt hus kommer att stå klart att flytta in i någon gång i början av april. vid en renovering hade jag antagligen inte blivit klar över huvudtaget och familjen och barnen hade tvingats leva under torftliga förhållanden. Livet är inte långt. riv ner det och sätt upp ett för er funktionellt hus som inte kostar skjortan att äga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.