annaochjohan skrev:
Vi fick vänta fyra veckor innan vi fick tillträde till huset. Ringde efter dryga två veckor till SMV (utan att berätta var vi ringde från) och frågade hur lång tid det skulle ta för dem att få i ordning ett hus nu och då fick vi svaret att det berodde lite på, om man hade kamin och kakel i bardum (som vi hade) så tog det fyra veckor annars kortades tiden ner till tre veckor nu när de tapetserar på plats. Så de två veckor som det stod på deras hemsida samma dag som jag ringde stämmer alltså inte längre =(

Men, den som väntar på nå´t gott.... Vi flyttade in den 16/12 och är mycket nöjda med huset! Småsaker som inte är riktigt klara än är väl det enda som gnager en nu, men det är ju tack och lov inget som påverkar vår boendestandard =)
Vad kul att ni fått flytta in!! Berätta gärna om vad det är för småsaker som inte är klara.

Vi har valt att köpa kamin från ett annat ställe och kommer inte ha kakel i badrum så hoppas att vårat går snabbt att få tillträde till! :) (och att huset kommer v 21 som det är sagt...)
 
Länken fungerade inte..

Jessica78 skrev:
Jo glömde länka till min blogg

[länk]
 
snysop skrev:
Åhoo! Det gör det både svårare, bättre och dyrare.... Får köpa en vatten/eltork istället för enbart eltork. Detta är ju ganska bra för att då betalar vi ju enbart för handdukstorkens drift under sommaren... Tack för infon!!! Vi har inte valt bort plastmattorna utan kommer använda dem tills vi tröttnar. Så vi kommer inte ha något värmegolv.
Har nu fått igång hjärnan också och det är ju inte alls bra att elementet hänger brevid toaletten... Där tänkt vi ju ha skåpet. Av någon anledning fick jag för mig att elementet hängde på samma sida som duschen - man läser tydligen vad man vill att det skall stå... :( SUCK! Vad gör man nu?! Kul att dra utanpåliggande vattenrör bort till duschväggen.... inte.... *buhu* Då är det bättre att dra rören och sätta elementet under fönstret och ha elhanddukstork.

*snyft*
 
Vi hade några småfel på besiktningen, bla att en fönsterbräda var sprucken, den bytte de ut ganska snabbt, men tyvärr var även denna trasig och vi väntar nu på en ny. I badrummet är det missfärgat i fogen, det var några jack i fönsterramen i sovrummet som är åtgärdade, men väldigt dåligt så vi väntar på förbättring där. I köket har vi ett ganska ordentligt jack som även det väntar på åtgärd, samt en liten grej till som vi inte behöver gå in i detlaj på. Som du ser så är det inte något som påverkar vårt boende, men klart man vill att det ska åtgärdas. Men det är förhoppningsvis på G nu. Ute var det en del, både för SMV samt grundfirman att åtgärda. Bla är inte vår veranda färdigmonterad, men de har två månader på sig innan det ska vara åtgärdat.

Skre fel förut oxå, vi flyttade in den 16/2 och inget annat.

Ni har något att se fram emot! Inte länge kvar till V.21!!!! Lycka till! Hoppas vi får höra mer och att ni är bättre att uppdatera er blogg än vad vi är. Får skylla på problem med kameran nu =P
En liten fråga bara, vad fick ni betala för kakel och kamin då ni inte köpte via SMV? Undrar hur mycket man kan tjäna, vet att tillvalen till huset är dyra, men har faktiskt varit så lat att vi inte kollat HUR mycket dyrare.
Lycka till med ert husbygge!
 
m_ronnmark skrev:
Länken fungerade inte..
Ibland gör den inte det och sen helt vad det ör så gör den det. Jag vet inte varför den strular och jag får inga direkta svar från one.com heller. Prova lite då och då.

Vår inflytt har blivit framskjuten till tidigast slutet av v 20. Surt sa räven
 
Vad kul för er...vi får huset V.20 Måndag är det sagt. Och bara 5v kvar! :D
Vi ska åka till Vrigstad och kolla i fabriken den 6 maj, vi bor inte långt därifrån!

Idag ska det borras vatten, så äntligen börjar det hända lite saker :)
 
Har varit och kollat lite på SMV Nybro och vi fastnade för husets öppna planlösning med mera. Vi funderar dock hur huset är storleksmässigt för oss. Vi är två vuxna och snart ett barn. Så vi tänkte börja med bottenplan på 119 m2 och sen om familjen växer så det behövs mer inreda övervåningen.
Ibland känns det som att det blir lite stort, men priset var inte så högt och deras andra husmodeller har inte riktigt rätt planlösning. Tänker på Värnamo (?) som är samma som Nybro fast utan vinkeln med det större vardagsrummet.


Hur har ni som byggt resonerat när ni tänkt på det storleksmässiga. Kan det bli för stort? :D
 
Jag tycker inte att det kan bli för stort. Möjligtvis summan. Om man ändå bygger så ska man bygga så stort man har råd. Vi valde lammhult men innan det tittade vi på västervik. Det som skillde dem åt var bara ca 40 000.
 
Nu har jag iofs inte flyttat in ännu, men idag bor vi i 125kvm och känner att det är för litet. Tycker inte att Nybro blir för stort. Vi är 3 personer (varav en är 2½ år) och vi känner att vi vill inreda övervåningen så snart som möjligt. Gör om lillsovrummet till arbetsrum/lekrum/bibliotek och stora sovrummet till minibiorum när vi flyttar upp. Perfekt. :D

Vi funderade först på Kalmar men kände att den extra vinkeln verkligen gör huset och passar oss så vi tog Nybro. Det är bra mycket dyrare och jobbigare att bygga till huset om man känner att man skulle vilja ha ett större vardagsrum osv.

Jag vill hemskt gärna ha köksö och slippa sitta i köket när man äter, så Nybro passade oss utmärkt. Nu kommer vi få köksön och ett stort kök + matsal och vardagsrum. :)
 
Har inte sett några bilder på Nybro med köksö. Du skulle inte vilja ta ett par kort sen på hur det ser ut?
 
Danne12345 skrev:
Har inte sett några bilder på Nybro med köksö. Du skulle inte vilja ta ett par kort sen på hur det ser ut?
Köksön är ju bara en ö med köksskåp som står mitt i köket - så som det är utritat på ritningarna. Vi kommer bygga en egen med IKEA-lådstommar och lägga en granitskiva på. Här finns lite bilder på hur det kan se ut - dock med originalön som man kan köpa. http://nybro.blogg.se/1207483985_visningshus_fr_femtio.html Längst upp i inlägget finns 2 länkar till fler bilder.
 
Hejsan!
Jag & min sambo har varit & kollat på huset Nybro. Vi föll för det direkt. Utbyggnaden i vardagrummet va klockrent. Så nu sitter vi & kollar på tillval/bortval., vad grunden kommer att kosta. Vi skall schakta själva, men köpa tjänsten för murning i grunden. Ngn som vet vad det kommer att kosta? Är det ngn som vet vad bortvalen blir i kostnad?

tack!
//maria
 
Kikade ni på huset i Varberg i helgen? Då var vi också där. :) Föll också för huset fast det var när vi såg planlösningen på nätet.

Skall ni verkligen mura grunden?? Det har kommit en ny grund som är färdiggjuten och dessutom godkänd av Staten Provningsanstalt (och SITAC) och behöver inte någon avfuktare utan använder en kanalfläkt för att dra ner varmluft i grunden. Ca 140 000 betalar vi för den.

Har ni inte fått prislistan med alla bortval och tillval?
 
snysop skrev:
Då är det bättre att dra rören och sätta elementet under fönstret och ha elhanddukstork. *snyft*
Vi har satt en vanlig handdukshängare med vridbara armar för våta handdukar
över elementet. Handdukarna torkar jättesnabbt med lite extra hjälp
från radiatorn inunder. Bredvid duschen har vi knoppar för torra handdukar.

Har haft det så några månader nu och tycker det är praktiskt och bra.

Enklaste placeringen av handdukstork borde ju annars vara ovanför radiatorn.
Då slipper ni horisontella rördragningar helt och hållet.
och får en stor rymlig yta framför fönstret och i hörnet bredvid duschen,
med plats för skåp, skötbord, stol, eller vad man vill.
 
ByggareBacchus skrev:
Vi har satt en vanlig handdukshängare med vridbara armar för våta handdukar
över elementet. Handdukarna torkar jättesnabbt med lite extra hjälp
från radiatorn inunder. Bredvid duschen har vi knoppar för torra handdukar.

Har haft det så några månader nu och tycker det är praktiskt och bra.

Enklaste placeringen av handdukstork borde ju annars vara ovanför radiatorn.
Då slipper ni horisontella rördragningar helt och hållet.
och får en stor rymlig yta framför fönstret och i hörnet bredvid duschen,
med plats för skåp, skötbord, stol, eller vad man vill.
"Problemet" är att vi brevid toalettstolen vill ha ett högskåp och brevid duschen vill ha en fåtölj... Egentligen är det största problemet att vi vill ha ett skåp brevid toalettstolen. Att sätta en fåtölj brevid toalettstolen blir tokigt eftersom att det blir två "stolar" brevid varandra.
Funderar på att kapa rören till elementet och dra vatten och el till handdukstorken från tvättstugan istället. Då syns inte rören. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.