Jag vet ju att det är omöjligt att säga vad det skulle kosta. Men om ni som har erfarenhet kikar på bilderna och säger vad ni uppskattar det till vore jag jätte glad!

http://www.freewebs.com/tangotimes/188.jpg
http://www.freewebs.com/tangotimes/193.jpg

Hela husets panel måste bytas och alla fönser + att vi måste sätta in fler fönster, taket ska bytas ut och höjas. Vatten och avlopp ska dras in och badrum + tvättstuga måste byggas till för det finns inte alls i huset. Köket ska rivas ut och sättas in nytt...

Jag tror att hela huset måste tilläggs isoleras.
 
  • 188.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 193.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det låter som att du kan räkna med minst samma kostnad som att bygga ett nytt hus.
Vi håller på med ett 30-talshus som var i bättre skick än det där ser ut att vara när vi började. Vi är uppe i 900 000 nu och är defintivt inte färdiga. Du kan kolla på pinebar om du vill.
 
Hur mycket har ni gjort själva och vad har ni hyrt in folk till? Sambon är snickare så allt sånt har han tänkt att göra med hjälp av lite vänner ev. Det är avlopp och att gräva brunn vi måste "ta in folk till".

Kan man tänka sig klara sig på 1 200 000:-? Det är nån stans där vi har tänkt köpa hus för så kan vi renovera för det så är det ju helt okej. Vet att det är jätte svårt det här, men hur gör jag för att få veta mer exakt vad vi kommer landa på? Finns det företag som räknar ut sånt här eller är det så att det blir en "överraskning" i slutändan för att det inte går att uppskatta innan man börjar?
 
Vi gör det mesta själva.

Vi har lejt för:
- grävning
- stomresning (mura + lösvirke)
- gjutning
- VVS (bara börjat)
- El (också bara börjat)
- fönsterrenovering
- mura spis + ny skorsten
- plåtarbeten
- tilläggsisolering och uppsättning av nya fasaden (rev och målade gjorde vi själva)

Kommer också att leja för spackling, slipning och målning av gips på tak och vägar.

Gör en grov budget så tror jag att ni kan få en uppfattning om vad sakerna ni vill göra kostar. Koncentrera er på att få med så mycket som möjligt i budgeten och använd bygvaruhusens hemsidor och ring och fråga entreprenörer. Då kan ni få en halvbra bild av kostnaderna tror jag. Vi gjorde så och kom då upp i ca 900 tusen. Men vi gissade redan då att det antagligen var för lite.

Vissa saker kostar det det kostar, man kommer liksom inte undan. Andra saker som t.ex all inredning finns ju i massor av olika prisklasser. Där kan ni påverka priset mer geom att välja billiga alternativ.
 
Tack så mycket för svaren! Dags att sätta sambon i arbete vid telefonen när han kommer hem då! Han har ju sina kontakter, frågan är vad jag kan göra.

En sak till, jag ska ha barn (eller VI ska det) i augusti... Fungerar det att renovera hus och har små barn samtidigt? Man tar inte död på förhållandet då?
 
Frågan är om ni, men annalkande barn, inte borde fundera på att köpa ett "färdigt" hus istället för ett där skorstensstocken kanske går att använda och resten skall bytas ut. Det är ju tusentals timmar av renovering som ligger framför er, och skall man göra det själv, eller med hjälp av vänner och bekanta, så tar det flera år, och ingenting annat hinner man med.

Jag vet inte hur ert liv ser ut, men om din sambo först antas vara på sitt arbete 40 timmar i veckan, och sedan renovera hus på all annan tid, så blir det ingen tid kvar till dig och barnet. Om det tar död på ert förhållande vet jag inte, men det har tagit död på många andra människors relationer.

Vi fick vårt första barn i September, och sedan dess är våra liv inte sig lika längre. Den lille krabaten tar sin lilla tid, och det är ganska skönt att ligga på golvet och leka med honom istället för att fixa något med huset. Min plastbrorsa som har en liknande situation lanserade begreppet "20-årsplan" för mig som tacksamt togs emot, för det går inte att hitta tid till allt om man skall vara pappa också.
 
Ja det är ju klart enklare om man kunde köpa ett redan inflyttnings färdigt hus. Men det finns verkligen inget vi kan tänka oss här. Dyra renoveringsobjekt med dåligt läge är det vanligaste... Har funderat på att bygga nytt också, vi har tomt vi kan bygga på gratis en bit bortanför denna stugan. Men det tar ju tid och prislappen för det blir ju något högre än vi planerat för.

Vi kanske helt enkelt får bo kvar i vår 2á ett par år och hoppas på att ett bra hus dyker upp!
Mina föräldrar kanske ska sälja sitt hus snart, men sambon vill inte köpa det pga han inte tycker att det skulle kännas som vårt. Läget är jätte bra, huset passar oss perfekt i storlek och det går att göra om med små medel för att förändra det så det blir mer "vårt". Vi skulle få ett förmånligt pris på det och det behöver inte renoveras om man bortser ifrån köket som vi själva i så fall skulle byta av estetiska skäl inte för att det är dåligt.
Men vad säger man? Han verkar redan bestämt sig för ett nej...
 
Jag törs garantera att det är hugget som stucket att renovera eller bygga nytt. Nu förutsätter jag att ni vill ha huset modernt med varma golv,dragfritt och centraluppvärmning m.m. RIV SKITEN.. det låter krasst men definitivt enklast
 
Ja, det är ju inte så svårt att riva det... och det har väl varit planen tidigare. Får väl ta ett snack helt enkelt!
 
I och för sig är det säkert timmerstomme i huset och det kan ju vara värt att spara då det är charmigt... så visst.. det är inte heltokigt med en renovering
 
Nä, det vore kul om man kunde bevara det i den gamla stilen och göra det riktigt fint. Men det tar ju som sagt så mycket tid och kostar en hel del. Dessutom måste det ju byggas ut för att vi ska kunna bo där och då är jag rädd att man "förstör" charmen på det lite.
 
Det låter mer och mer som att det är absolut mest ekonomiskt och riva huset. En kompis till mig håller på och renoverar ett liknande hus som ert . Fy fanken vad tid och pengar det går åt. Timmerstommen är det enda han har bevarat så det är skillnaden mellan ett nytt och renoverat hus för honom. Han har bytt fönster, gjutit platta i hela nedervåningen, riktat alla innertak samt väggar, byggt två nya badrum, nytt kök, värmesystem, avlopp, el m.m . Nu är det bara tak och fasad kvar att byta : ) Jag skulle tippa på att det skulle kostat honom lika mycket om han valt att bygga nytt...
 
Vi har ju pratat om att bygga nytt också. Har hittat en villa från Västkustvillan som vi kan tänka oss med lite modifieringar. Vad är billigast, riva den gamla stugan och bygga där, eller anlägga väg förbi stugan och bygga ute på en äng? Vägen blir ca 100-150m lång max.
 
Sällar mig till skaran, om man har barn blir det nog svårt att renovera samtidigt... Men det _går_ att kompensera väldigt mycket med eget kunnande och kraft om man har tid. Utomstående entreprenörer beräknade att vår renovering skulle kosta mellan 2 till 2,5 mille, vi kommer att hamna kring 600 000 spänn. Men då har vi inga barn och jag har lagt ner i princip varenda vaken timme det senaste halvåret/året. Vi fixar det eftersom vi har ett mål, att hinna så mycket som möjligt till ett visst datum för att sedan leva ett lite mer "vanligt" liv oavsett hur långt vi hunnit.
 
Det var ingen liten skillnad! 2-2½miljon jämfört med 600 000:-! Vad tror du om kostnaden på vårt renoverings objekt Dr_Jekyll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.