Jag ska bygga till min befintliga brygga/or. Den befintliga bryggan är ca 10 m lång och byggd med stålspont. Man kan nog även säga att den är byggd med U-balkar som är djupt nerslagna i botten/sanden/dyn. Konstruktionen är superstabil. Bryggan är 20 år gammal och lär stå stabilt till dess balkarna rostar igenom. Jag har borrat i dem och de är mycket svåra att borra igenom och lär hålla i många år till. Jag har hört att de flesta andra fasta bryggor i viken har tagits av isen när den varit svår under tidigare vintrar.

Nu ska jag förlänga bryggan ca 10m rakt ut, samt bygga ett däck mellan den befintliga bryggan och en närliggande brygga, ca 11*6m. Frågan är vilken konstruktion jag ska välja? Vilka är för och nackdelarna, hållbarhet, pris mm. Jag vill inte ha en flytbrygga även om det skulle vara praktiskt på många sätt och billigare. Jag skulle gärna köra på samma konstruktion som jag har idag eftersom den verkar hålla mycket bra. Dock vad jag förstår är det mycket dyrt att nu bygga med u-balkar som slås ner i botten, då priset på stål gått upp kraftigt de senaste 20 åren.

Vad jag förstår är alternativen stenkista, påla med telefonstolpar (el liknande), eller betongfundament. Vad jag är mest orolig för är att jag lägger ner en massa pengar och så kommer bryggan att bli skev/lyftas av isen. Hur klarar sig pålade bryggor jämfört med stenkistor, etc? Någon sa att pålade bryggor håller sig bra bara man slår ner pålarna med den tjockaste änden först?

Vad säger ni om alternativen? Hur borde de skilja sig åt i pris? Viken jag bor i ligger långt in i skärgården. om det är en kall vinter blir isen djup. Bottendjupet är från 1m till 3m längst ut. Botten är sand/dy men ganska packad.

Jag har fått offerter från tre leverantörer. Alla ligger på ca 600 000kr. En pålar, en bygger stenkista, och en tredje gjuter betongfundament.

Fasen det här är inte lätt och det rör sig om en hel del pengar :eek:

/Yossy
 
Vi pålade nyligen för brygga/strandkant. 2 rader (2 meter mellan stolparna) med liggande stolpar på den yttersta, samt en duk för att hålla jordmassorna på plats. Totalt 20 nedslagna pålar. Bryggan tänkte jag bygga själv.
Han som gjorde jobbet menar på att det är en bra konstruktion och med tanke på att han har 30 år i branschen och jag bara hört bra om honom så körde jag på den varianten.
Kostnad ca 60.000:-
Nackdelen med stålspont som han sa är just det du nämnde, dom rostar. Inte på många år, men förr eller senare lär dom ge sig och det är som sagt mycket dyrare.
Bra eller dåligt, dyrt eller billigt har jag ju egentligen inget bra svar på. Tänkte bara dela med mig av hur jag gjorde. Bifogar bild på hur det ser ut idag...
 
  • huset 2008-03-12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon möjlighet att nå berget där du ska bygga bryggan? Rakt ner, alltså...
Eller är det sand och dy för hela slanten?
 
Jag tror att man kommer att nå berget några meter ner. Botten är ju inte bottenlös dy snarare dy/sand aktig.
 
Snyggt hus Anders. Mitt ligger på ungefär på samma avstånd från vattnet.

Ser ut som en bra lösning du har där med bryggan / kajkanten och kostnadseffektiv. Varför bygger du inte också bryggan utåt?

Har du kontaktuppgifterna på killen du använde, är han i stockholmsområdet?

/Yossy
 
Tack!
Jag får inte bygga längre ut, min tomt slutar där sista pålraden sitter och dessutom är vattnet man ser ett inlopp från skärgården som är ungefär 15m bred så det går inte att bredda så mycket mer. Men bryggan kommer byggas 2 meter bred, inåt, så det räcker bra. Se bild.

Skickar uppgifter på ett PM till dig.
 
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanon om du kan göra det.

Här ser du en bild på hur jag tänkt att hus och brygga ska se ut efter renovering. Faktum är att mitt hus påminner en hel del om ditt även innan den tänkta renoveringen.
 
  • hus m brygga för web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lustigt. Och likadan gäststuga/brygghus också. Väldigt likt för övrigt också som sagt. :)

Jag kunde inte skicka PM till dig, tror du kanske har inställningar som stoppar det. Skicka till mig så svarar jag.
 
Ingen annan som har erfarenhet av området?
 
Så här 1 år senare...

Hur har det gått?
 
Ja tiden går..

Har tyvärr inte hänt mycket. men nu är jag på gång :)

Tänker att priset borde vara billigare nu än för 1 år sedan.

Då byggde jag sandstrand för 80 000sek som ser ut så här nu :mad:

Pengarna i skön kan man kanske säga. Ska kontakta killen som gjorde det och höra om han vill komma tillbaka och göra ett nytt försök..
 
  • IMG_0043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej.

Nä det där såg ju inte så jättekul ut kanske..

Kör på nu så vi får se hur det blir. :)
 
Hur har det gått själv då? Några nya bilder på hus brygga och tomt utan snö?
 
Nästa helg borde bryggan vara klar. Jag har skruvat hälften av trallen..
Räcket på balkongen är på plats. Nya bilder kommer om nån vecka...
 
  • DSC_0388.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så blev det till slut..
 
  • 3156_70245622764_621502764_1787056_5284720_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0879.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0880.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0887.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.