nu när ventilationen är igång så känns det bra med friskare luft.

ett problem dock är att jag nu har en luftfuktighet på 22% nere och 30% uppe (utomhus 65%) det har blivit torrare luft efter jag startade FTXen.

sambon klagar och barnen får torra händer etc


vad gör ni som har liknande problem - kör ni en luftfuktare eller något annat.

jag vill ju inte slå av ventilationen - för det var väldigt dålig luft tidigare.
 
Du kanske ventilerar onödigt mycket?
Utomhusluften är torrare än inomhusluften, så ju högre luftflöde du har,
desto torrare luft kommer du få inomhus.

Tyvärr behöver man speciell utrustning för att ställa in flödet korrekt.

/Hasse
 
donen är inte injusterade ännu - jag kör på min fart - men det kan ju vara så att donen ska strypas mer.

har ni andra inget problem med för torr luft?
 
JanneSjo skrev:
nu när ventilationen är igång så känns det bra med friskare luft.

ett problem dock är att jag nu har en luftfuktighet på 22% nere och 30% uppe (utomhus 65%) det har blivit torrare luft efter jag startade FTXen.
Har du samma temperatur ute som inne?
Den relativa fuktigheten är direkt knuten till temperaturen så tar du kall 65%rh luft ute och drar in och värmer upp till rumstemp så är det inte så konstigt att den blir runt 20%
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Snailman
Jo jag har problem med torr luft, har du ett motströms eller ett roterande ftx aggregat, de roterande ska ju bevara mer av fuktigheten.

man har ju en kondensslang på sitt ftx aggregat men den är väl mer för att leda bort kondens från den luft som leds ut ur huset

Så om man har motströms/korsströms så borde väl luftfuktigheten bli samm inomhus som om man hade ventiler i väggarna och frånluftsventilation? så länge man har samma luftomsättning (vilket man ju ska ha = ställa in)
 
jag har roterande Heru.

och jo jag vet att varm luft bär mer fukt så att relativa fuktigheten går ned när luften kommer in. - problemet är att den blir så låg - jag funderar på luftfuktare - eller annat sätt och undrar hur andra har gjort
 
Snailman
jag testade en sån där luftfuktare som står och fräser ungefär som en kaffemaskin, tyvärr ska de ju rengöras då och då , så det känns inte som nån bra metod, och den klarar nog inte mer än ett rum...
 
Kontrollera så att du inte ventilerar förmycket. På vintern när det är kallt skulle man kanske kunna sänka ventilationen något.

Jag hade tidigare luftfuktare i porslin som jag hängde på elementen (en avlång porslinsbehållare). Fyll med vatten och lite koksalt för att hindra tillväxt. Det fungerade ypperligt, man få ha rätt många en per element, två på nått ställe om rummet är stort.
Ju kallare det blir (ju torrare luft) desto mer värme på elementen och mer fukt avges.
Här är en variant, finns andra också:
http://villaprodukter.se/product_info.php/products_id/120?osCsid=b48c60ca4d576124f48bed293b27a328
 
Jag var/är lite orolig för torrluft, men dom jag pratat med som verkar kunniga säger att det ofta inte är torrluft som är problemet, om man nu har något problem. När det är fuktigt så frigörs t.ex. mera ämnen från grejor. ...ä jag är inte helt insatt i detta.

Om systemet inte är injusterat så kan det nog bli lite märkliga gångar av luften. Du kanske får någon konstig luft från ett rum till ett annat.

Få se hur det blir i mitt när jag blir klar med ventilationssystemet, men jag kan knappast få torrare på vintern. Har i och för sig bara sådana där billiga fuktmätare, men de brukar visa sitt minsta värde (eller --) på vintern.
 
Inte så enkelt det där med befuktning. Ett räkneexempel kanske belyser problemet:

En kall dag med 50% RH ute så innehåller luften max 1 gr vatten per kg luft (vilket är knappt 1000 l luft).
Om man vill ha 50% RH inne och det är 20 grader så skall luften innehålla 7 gr vatten per kg.
Det innebär att du måste tillsätta ca 6 gr vatten per 1000 l luft.
Ett hpå us 150 m2 skall ha ett lutfflöde på ca 50 l/s. Det innebär att du alltså måste tillsätta 6 gr vatten på 1000/50=20 sek. Eller 18 g / minut, Eller ca 1 kg i timmen. Kan ju bli lite mindre om man räknar med den fuktighet som vi människor och våra aktiviteter tillför, men det är inte så mycket.

Skall man ha någon liten enkel grej så lär man få fylla på "hela tiden", eller troligare, den ger så lite fukt att det änna kan kvitta.

Skall man ha en system som sköter sig själv så sätter man in ett ångrör i tilluftskanalen efter aggregatet. Detta kopplas till en ånggenerator (i princip en elektrisk vattenkokare) som med ett styrsytem känner fukten i tilluften och släpper på lagom med ånga. Dessa system är ganska dyra och kräver skötsel. Det är även risk för kondens i kanalen närmast ångröret.

Energin för att förånga 1 l vatten är först värma till kokpunkt 4,18 KJ/kg/grad * ca 90 grader = 376 KJ . Sedan förånga 2260 KJ/kg. Totalt 2636 KJ eller ca 0,75 kWh varje timme, eller ca 18 kWh per dygn.

Climatic AB http://www.climatic.se/angbefuktare.htm har utrustning och erfarenhet.
Carrier http://www.carrierab.se/produkter3.asp?main=9&level1=17 har också en liten befuktare.

Men som sagt det är inte så billigt och det kräver en del jobb.
 
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Så det är alltså inte ftx-systemet som är boven utan den torra uteluften. Och så är det ju omvänt på hösten när det är varmt och fuktigt ute, då torkar tvätten dåligt (eller gjorde innan jag skaffade avfuktare till tvättstugan :)

Ville bara förtydliga...
 
Fast om man tänker ett steg till så får du kanske igen en del av energin som gick åt i räkneexemplet om du har en plattvärmeväxlare. Det kommer att kondensera mycket i växlaren då den fuktiga varma frånluften kyls av den kalla uteluften och då kommer den fårstås att avge sin förångningsvärme till tilluften.
 
Saknar en "Edit"knapp så jag slapp att dubbelposta så mycket ;-D
 
Allium skrev:
Saknar en "Edit"knapp så jag slapp att dubbelposta så mycket ;-D
Du har ju en länk "Redigera" när du tittar på dina gamla inlägg. Använd den.
 
Oj shit, jag måste varit blind :$
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.