Hej alla vedeldare funderar på att sätta in en vedpanna i huset från -47 som är en 1 1/2 plan+källare 200Kvm isoleringen är väll sådär kunde ha vart bättre.
Tänkte sätta in en Solo inova 50 och 2st 2000L actankar

Mina frågor är då.

1: Hur länge måste man elda för att värma upp tankarna?.

2:Hur länge håller sig värmen i dom tro?

3:Finns de nån annan panna som är minst lika bra men lite billigare??

Mvh/Thomas
 
1. Efter att pannan är varm tar det X timmar att värma 4 m3 50 grader. Där X fås som 4,19*4000*50/(3600 * 50) = 4,6 timmar. Är det kallt ute tar det längre tid.
I praktiken innebär det en rejäl tändbrasa som får brinna nån timme innan man fyller pannan. Pannan orkar med ett par m3 till.

2. Du kommer aldrig att behöva elda mer än en gång per dygn. Och det räcker med varannat dygn när det är varmare än några minusgrader. Exakt var den gränsen går beror av hur mycket värme huset suger och hur varmt du vill ha inne. Sommartid räcker varmvattnet kanske två veckor om du isolerar tankarna bra.

3. Nej
 
Tack för svaren.
Skulle velat ha lite mer volym men jag vet inte om jag får plats med mer, kanske om man platsbygger en.
Nån som har en anning vad de kan kosta att låta nån platsbygga en 6 kubikstank??
 
jag går i samma tankar som du och ville bara tippsa om en strålande bok, "Ackumulatorsystem -en instalations- och dimensioneringsguid" där står det massa matnyttigt... nästan lika bra som detta forum :)
 
kanon den ska ja inhandla direkt:)
 
flimate skrev:
Tack för svaren.
Skulle velat ha lite mer volym men jag vet inte om jag får plats med mer, kanske om man platsbygger en.
Nån som har en anning vad de kan kosta att låta nån platsbygga en 6 kubikstank??
Ett annat alternativ är att tilläggisolera huset. Då kan du säkert komma undan med att elda en gång
eller max två gånger per veckan. ;-)
 
Boken brukar finnas på biblan oxå
 
3:Finns de nån annan panna som är minst lika bra men lite billigare?

Orlan 60kw är minst lika bra och billigare!!
 
Bjuris skrev:
3:Finns de nån annan panna som är minst lika bra men lite billigare?

Orlan 60kw är minst lika bra och billigare!!
Det är väl en fråga vad man bedömmer om man säger "minst lika bra" men Orlan:

- saknar en riktig säljorganisation i Sverige, hur lång tid tar det att få reservdelar, support?
- har inte samma fina konstruktion med lösa plåtar i vedkammaren som förhindrar hängning av veden och fördelar sekundärluften.
- har inte lika hög verkningsgrad
- har inte riktiga turbulatorer (har jag för mig)
- har inte sugande fläkt
- har sämre isolering
- kräver mer jobb vid keramikbyte

Men det är en ok budgetpanna för den som vill och kan pula lite och har bra drag i skorstenen...
 
Staffans2000
Matss skrev:
Det är väl en fråga vad man bedömmer om man säger "minst lika bra" men Orlan:

- saknar en riktig säljorganisation i Sverige, hur lång tid tar det att få reservdelar, support?
- har inte samma fina konstruktion med lösa plåtar i vedkammaren som förhindrar hängning av veden och fördelar sekundärluften.
- har inte lika hög verkningsgrad
- har inte riktiga turbulatorer (har jag för mig)
- har inte sugande fläkt
- har sämre isolering
- kräver mer jobb vid keramikbyte

Men det är en ok budgetpanna för den som vill och kan pula lite och har bra drag i skorstenen...

Okey.
Vi tar det från början.

Reservdelsleveranstid - ingen aning. Min panna stod efter tio dagar på min gårdsplan.

Ifall veden hänger sig - Vifta till med spiskroken.

Verkningsgrad - 91%.

Turbulatorer = rökgastemperatur 240gr. I högsta laget enligt min uppfattning.
Eldar man lugnt. rökgastemp. ca.:200gr.

Inte sugande fläkt. - Stäng av elendet när du "puttar in en pinne i brasan".

Isolering? - Javisst ja. två cm. isolering omsluter pannan. Likväl får jag taga mig en åkarbrasa de dagar då jag inte behöver elda.

Keramikbyte - keramikutbytesdelarna håller ett föredömmligt lågt pris.
Om de äro lättutbytbara kan man bara spekulera i.
Min hypotes: Knacka ned SKITEN, sätt därefter en skiva under vedmagasinets förbränningsutrymme och gjut en ny grund. därefter placera omedelbart utbytestenarna på sin givna plats.
 
Javisst det finns lösningar för alla problem, men att säga minst lika bra är väl att ta i?

Och man undrar hur verkningsgraden kan vara 91% med så hög rökgastemp?

Vi övervägde faktiskt starkt att börja sälja Orlan som en budgetpanna för priskänsliga vedeldare. Efter att beställt en panna på prov och väntat i månader med flera samtal där "den ska komma snart" så ringer vi upp sista gången och frågar när den kommer. Svaret då blir att den finns hemma. Och min kompanjon undrar varför i h-lvte dom inte skickat och dom svarar att vi måste ha en skriftlig beställning först. Trots att dom 5 gånger sagt att den kommer snart!

Då insåg vi att det kommer att bli krångel att få grejerna i tid. Och hur ser reservdelsfrågan ut om 10 år?

Vad kommer det att kosta och hur bra blir det när en oteknisk kund tar dit den ointresserade rörmokaren för att gjuta ny keramik på full timtaxa??

MEN jag säger inte att pannan är skit bara att det är fel att säga "minst lika bra" som Inovan.
 
Verkningsgraden är dokumenterad även på orlan panna sedan är det ju väldigt synd om pannan lider av en sådan dålig återförsäljare men jag kan inte minnas att det är någon här på forumet så har klagat på senare tid.
Nu har inte jag köpt någon orlan panna men jag fick ett bra intryck av både killarna på Polimex och Af-energi teknik.
Men fram tills för någon vecka sedan så var ju denna panna så jä**a dålig för att det inte gick att ladda tankarna mer än till 80c utan modifiering men nu verkar användarna lösa det med ett par knapptryckningar.
Sedan så finns ju även Maga MA 43 TURBO den är ju också intressant sett till pris/prestanda.
Eller varför inte en gjutjärns pjäs från Lindquist Heating deras nya panna dakon är riktigt intressant.
Och dom är då i mina ögon en väldigt bra återförsäljare jag har fått mycket hjälp när jag hade problem med min viadrus.
 
Skulle vara koll att se testprotokollet på verkningsgraden, var hittar jag det?

Ja Dakon verkar ju intressant med sugfläkt och allt, men då stiger priset också.
 
Staffans2000
Hejsan Matsss.

När ointresserade yrkesmän jobbar åt okunniga kunder blir det aldrig bra! N.B. Naturligtvis gäller inte detta påstående ifall det tilltänkta objektet är en BAXI, för dessa mirakelpannor behöver aldrig ses över eller repareras (bäst att friskriva sig, så man ej drabbas av gudarnas vrede).

Framtida reservdelsförsörjning kan man aldrig vara säker på i någon branch ( återigen med undantag för ovannämnda gudagåva ).

Du Matss!
Jag undrar om du kanske möjligen säljer Pannornas panna??????????????????
 
Staffans2000
Pannan är testad av det Tyska provinstitutet TUV (det skall vara ett Tyskt U med två prickar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.