Finns det nån anledning att INTE köra med C genom hela installationen (nybygge) ?

/L
 
Det har att göra med längd på kablar etc. Alltså utlösningstiden på anläggningen.
 
Förvisso, men spelar det i prkatiken någon roll om man kär med C10 i hela sin installation, istället för att ha några B10 till belysning och strömsvaga fasta objekt som kyl/frys?

/L
 
Hrm, här är möjlighet för mig (och kanske någon mer) att lära sig lite...
Vad är C/C10 B10 ? (länkar etc ?)
Mvh
M
 
Kortfattat, karakteristik är hur snabbt en säkring löser ut vid överlast, ju "högre" bokstav dessto längre håller säkringen innan den löser ut vid överlast.

/L
 
Är det inte bättre med B då den löser fortare?
Eller är jag helt bakom flötet?
 
HemJohan skrev:
Är det inte bättre med B då den löser fortare?
Eller är jag helt bakom flötet?
Fortare är inte alltid bättre. Min fina Bosch gersåg på 1800W kräver så hög startström att en säkring med B-karaktäristik löser ut.....
 
okej, alltså, C slår av senare dvs den klarar längre peakar.
B slår av snabbare, den är mindre tolerant mot peakar eller?
 
c=trög,b=snabb
c till motorer tex
b till belysning, resistiva laster (dom har ingen strömspik vid start som en elmotor)
 
HemJohan skrev:
okej, alltså, C slår av senare dvs den klarar längre peakar.
B slår av snabbare, den är mindre tolerant mot peakar eller?
Så är det.

Min enfas vedklyv är märkt 1500W, men den 10A b-säkring som den gick på löste ut, ibland direkt vid start och ibland vid lite belastning. Ibland gick det utmärkt hela tiden.
Bytte till en c-säkring och nu funkar det så bra så.
 
Då ingen kommer med nått vettigt så kör jag med C-karakteristik genom hela installationen.

/L
 
Loner skrev:
Då ingen kommer med nått vettigt så kör jag med C-karakteristik genom hela installationen.
/L
Det är väl bara en smaksak med andra ord.

Bättre att gardera sig så att man kan köra elsågar på belysningsgrupper... :D:D
 
Den blir ju lite elakare innan den löser ut vilket inte alltid är önskvärt heller, sen är det som sagt lokala förhållanden som styr lite grand
 
Loner skrev:
Då ingen kommer med nått vettigt så kör jag med C-karakteristik genom hela installationen.

/L
Så kan du inte säga. Om du ex bor långt ute på landet med långa ledningar så är det möjligt att du inte kan ha C utan måste ha B. En elektriker måste kolla upp detta. Om du inte vill göra detta på rätt sätt, så ställ inte frågan.
 
Gp skrev:
Så kan du inte säga. Om du ex bor långt ute på landet med långa ledningar så är det möjligt att du inte kan ha C utan måste ha B. En elektriker måste kolla upp detta. Om du inte vill göra detta på rätt sätt, så ställ inte frågan.
Nu bor jag i tätbebyggt område, och ingen kom med nått vettigt svar + att elleverantören rekommenderar C som inkommande säkringar, så det är ju mina egna ledningar sen som skall skyddas.

/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.