Jag renoverar vårt badrum och vill ha putsade väggar. Förut var det kakel upp till halva väggen och målat ovanför. Den förra ägaren har bredspacklat ytan och målat med våtrumsfärg (tror jag).

Kaklet har vi rivit ner men innan vi putsar väggarna så tror jag att vi måste ta bort färg och spackel. Annars är jag rädd att putsen börjar att släppa.

Nu till min fråga....vilket verktyg är bäst till att ta bort 4mm spackel och färg? Jag har försökt skrapa men då kommer vi aldrig att bli klara :)
 
Jag körde stålborste på vinkelslip i samma situation. Ganska effektivt men fan så otrevligt (extremt fint damm i ofantliga mängder). Jag har sett en tråd här nyligen om att bygga en dammfångare av en kakburk till vinkelslipen när man kör nån slags frässkiva (?). Det är nog denna kombination som skulle passa dig bäst. Ja, det var inte mycket till svar men det var i alla fall en respons i väntan på intelligentare inlägg.
 
Golvsliparna har slippapper med korn 16, prova att limma fast det med smältlim på en vanlig bosch pex 125 eller liknande, det dammar en hel del men du kanske kan bygga en adapter som passar till en industridamsugare (min nya metabo har en fyrkantig stos så den passar inte till dammsugare men den gamla pex'en som gick sönder hade rund stos..)
 
Kanske kan du hyra en saneringsfräs typ flex eller festool. Det tror jag skulle fundera bra.

Eller kanske går det att bila ner det värsta med en lite bilmaskin och sen slipa ner resterna?
 
Tack för tipsen!

Hyra en saneringsfräs låter inte helt dumt.....borde väl damma något mindre än de andra förslagen?
Har en bebis i huset så undvika damm är prioriterat.
 
Med en riktig dammsugare (typ Dustcontrol 2500) som du också hyr, så kan du hålla det _ganska_ dammfritt. Det sitter oftast en dammkåpa runt själva sliptrissan och så länge maskinen hålls plant mot underlaget så funkar det bra, men börjar man luta maskinen så kan det spruta damm rätt friskt.
Det finns även luftrenare att hyra som väldigt effektiva, om du är orolig för barnets skull.
 
Det har tagit lite tid men nu är det dags att ta tag i detta.
Killen på Hyreshuset föreslog en Betonghandytfräs för 800kr över en helg. Det är väl densamma som Saneringsfräs? Priset lät lite mycket men det kanske är standard Stockholmspriser. Finns det någon annan stans men kan hyra för en mindre slant?
 
Nästa gång blir det att knopa ihop en fattigmansfräs :) .
Hyrde i fredags och körde som en tok hela dagen och verktyget fungerade finfint.
Större delen av jobbet var ju väggarna och det vart bra tungt efter ett tag. Riktigt mör var jag när allt var klart men nu är det klart!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.