Framerate skrev:
Vi har en Tulikivi utan extra luft och det fungerar superbra då man har bra ventilation i huset. Är man en gniden ventilstängare så ska man helt klart ha extra tilluft.

Har man en ventilation som är sund så räcker den till spisen också, så behov av extra tilluft kan vara tecken på att de som lever i huset också behöver extra tilluft.

Faktum är att extra tilluft kan ge uselt drag. Jag vet ett antal kamineldare med extra tilluft som inte har speciellt bra skjuts i röret. Inte ens när dom eldat en bra stund så får dom samma masugn som vi i vår Tulle.

Sök på forumet förresten, finns en del info redan! ;)

Gniden ventilstängare....vilken fräckhet...:)

Nu är du ute och cyklar. Du kan aldrig få sämre drag av extra tillluft - enbart bättre. Att draget är sämre beror snarare på annan konstruktion, höjd på skorsten, höjd över nock, m.m. Skorstensrelaterat mao.
Speciellt vid startfasen är det viktigt att ha tillgång till extra luft. Det är inte ovanligt att moderna hus har så pass häftigt undertryck att det ryker in, innan skorstenskanalen är uppvärmd och draget kommit igång ordentligt.
 
KarlXII skrev:
Gniden ventilstängare....vilken fräckhet...:)

Nu är du ute och cyklar. Du kan aldrig få sämre drag av extra tillluft - enbart bättre. Att draget är sämre beror snarare på annan konstruktion, höjd på skorsten, höjd över nock, m.m. Skorstensrelaterat mao.
Speciellt vid startfasen är det viktigt att ha tillgång till extra luft. Det är inte ovanligt att moderna hus har så pass häftigt undertryck att det ryker in, innan skorstenskanalen är uppvärmd och draget kommit igång ordentligt.  
:)

Jodå, det går att få dåligt drag med extra luft, det har jag sett med egna ögon och luktat med egen näsa.

Speciellt i startfasen så är luften ovilligare att röra på sig om man har kall tilluft och kall skorsten. Har man ingen tilluft, däremot, så är det den redan varma inneluften som skjutsar på och vill ut.

Men det bygger på att man har bra ventilation i huset! För då andas skorstenen lätt och man får snabbt drag med varm inneluft.

Så är man en gniden ventilstängare så ska man ha extra tilluft. ;)

Men det beror naturligtvis mycket på hela konstruktionen. Turbolens i en skorsten ger dåligt drag, det är därför viktigt med ett slätt och fint rör utan gjutskägg ex vis. Även inluftsventilens placering kan påverka och den ska naturligtvis inte blockeras med en trappa eller av en SNÖDRIVA!

Det ska aldrig lukta ved, rök eller skorsten inne i ett hus när man inte eldar, men det gör det i många moderna hus beroende på att skorstenen agerar friskluftsventil.

Så ett tips till er som kommer hem på kvällen och känner en svag eldstadslukt i hemmet... Öppna friskluftventilerna, det är bättre att ta in luften man andas det hållet!

Hus med FTX är dock en annan femma, då bör man väl ha extra luft eftersom man annars ruckar balansen på ventilationen, eller? Där är jag ute på okänd mark får jag erkänna... ::)
 
Framerate skrev:
Jodå, det går att få dåligt drag med extra luft, det har jag sett med egna ögon och luktat med egen näsa.
Jag säger ju inte att det inte går att få dåligt drag med extra tillluft...;)

Det beror ju lite på hur man eldar också; Vissa förespråkar sakta eldning under längre tid, andra förespråkar ju tung eldning en stund bara - och då går det ju mycket luft till brasan naturligtvis.

Som regel tycker jag att det funkar utmärkt att förvärma med att elda ett par ark tidningspapper.
 
Självklart ska man ha tillluft utifrån...

För att säkerställa en ordräntlig förbränning av veden måste du ha väldigt god tillgång på syre... Vid för lite syre till brasan så förgasas veden men allt brinner inte upp = sämmre verkningsgrad..

Sen är det sämre rent miljömässigt då dessa brandgaser som bildas vid ofullständig förbränning är klart miljöfarliga... Och i värsta fallet farliga för dig och ditt hus, då dom under olyckliga omständigheter kan ta fyr i skorstenen i stället...

Varför man inte kan tillföra luft utifrån på vissa modeller är för mig oförståligt. Jag kan bara anta att man önskar få fram ett drag i huset, för att på så vis "dra" kallare luft mott kaminen och värma upp den, vilket, enligt vissa, ska vara bättre än att leda "ut" den varma luften från kaminen... :p

Enligt mig borde detta vara dummt då detta drag du skapar, måste göra så att uppvärmd luft åker med ut i skorstenen, som är källan till draget...
Visst får du en bättre förbränning med uppvärmd luft, men jag tror summan ändå blir sämmre än om du tar kallare luft utifrån... För skillnaden i förbränningsgrad på tillluft som håller 20grader eller 0 grader är försummbar...

Men vad vet jag... :-/
 
En eldstad behöver inte så mycket luft som man kanske tror, i alla fall inte i förhållande till resten av huset vars hela luftvolym ska bytas på två timmar.

Ca 5 m3 luft går åt per kilo ved vid god förbränning.

Tio kilo ved behöver alltså 50m3 luft.

Ett hus på 150m2 ska byta ut all luft på två timmar.

Med en takhöjd på 2,4 blir det 360m3.

Eldar man tio kilo ved på ett par tre timmar så motsvarar det alltså runt 10% av vad ventilationen behöver. Grovt räknat.

Sen beror det på hur effektivt elden kan tillgodogöra sig syret. En eldstad med långa rökgångar kan genom rökgasförbränning bättre utnyttja syret i luften.

Det är alltså inte bara vikten som har betydelse utan även hur långt rökgaserna färdas. Förbränning sker även i rökgångarna i en täljstensugn eller en kakelugn!

Ett bra exempel på hur olika konstruktioner behöver olika mycket luft är en vanlig öppen spis där luften inte når in i glödhärden utan åker med ut över elden av bara farten. Den kräver alltså rejält med luft.

På en Tulikivi (ex vis) kommer luften in under eldstaden. Veden står på ett galler och luften går rakt in i härden överallt, det i kombination med långa rökgångar, gör att luften används effektivt.

Jag hävdar, av egen erfarenhet, att med en effektiv eldstad och ett välventilerad hus behöver man INTE extra tilluft.

Jag VET ju att man inte behöver det, för tusan hakar! :)

Jag vill påpeka att en köksfläkt har ett flöde på mellan 300 till över 1000m3/h och att en centraldammsugare pumpar ut 600-1000m3/h.

Jag kan elda i vår Tulikivi utan extra tilluft med både köksfläkt och dammsugare igång, det har jag faktiskt provat.

Så man slirar alltså in på ventilationen, och den är underskattad i moderna hus. Folk är oroliga över fukt och mögel, men oron över att förlora värme (pengar) är större så man stänger gladeligen sina ventiler för att spara. Inte konstigt att brasan, som också vill andas, behöver egen luft och inte konstigt att det finns så mycket astma och allergier.

Drag fixar man enkelt bort genom att ha många ventiler. Det är när man börjar stänga ventilerna som draget uppstår. Att ha många ventiler ger långsamt luftflöde och litet drag men en stor volym luft, vilket är bra.

Jämför med att blåsa på din hand med en koncentrerad luftstråle, det blir både drag och tryck och man kan blåsa ganska länge. Gör sedan om samma sak med helt öppen mun, gapa allt vad du kan! Inte mycket till drag, men lika mycket luft under en ynkligt kort tid.

Börjar man snåla och stänga ventiler, så slutar det till sist med att man sätter tejp över nyckelhålet på ytterdörren. Därefter förundras man över hur trött man blir på kvällen, varför man har huvudvärk, varför det är tungt att andas, varför man har luftrörsproblem... osv...

Och så tänder man en brasa som förtär den sista luften och tycker att man nog borde ha extra tilluft till kaminen. ;D

Usch vad traggig jag blev... bla bla bla bara! :-/
 
Hur står sig en sådan här kamin jämfört med en täljstensvariant i värmeeffektivitet/verkningsgrad?
Kan/får man mura upp en sådan själv? Finns det att köpa byggsatser, pris?
Vi skall ha en sådan vägg i tegel mellan kök och vardagsrum och tyckte det såg snyggt ut med en murad kamin. Är den sedan billigare än en täljstenare så är det ju bara bra! :)

get_bank_image.asp

 
Hur står sig en sådan här kamin jämfört med en täljstensvariant i värmeeffektivitet/verkningsgrad?
Kan/får man mura upp en sådan själv? Finns det att köpa byggsatser, pris?
Vi skall ha en sådan vägg i tegel mellan kök och vardagsrum och tyckte det såg snyggt ut med en murad kamin. Är den sedan billigare än en täljstenare så är det ju bara bra! Smiley
Insatsen man ser på bilden ser ut att vara keddys superkasset och den kan man köpa löst eller i form av en murspis. Själva superkasseten kostar mellan 8 500 och 11 000 kr beroende på storlek och utförande kolla vidare på http://www.kedddy.com/ för bilder på de olika modellerna, där finns även en prislista på alla deras produkter samt tillbehör.

http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/energi/insatser/insatser.htm finns det en lista på olika spisinsatser som finns att köpa

Patrik
 
Hemmakatten
Hej Jesca! Visst får du mura spis själv. Men frågan är om man blir nöjd med resultatet om man aldrig murat själv. Vi vill också ha en murad spis. Fördelen är ju också att man kan bestämma form och material själv. Men vi kommer att låta en murare göra det.

En liten hstoria för att visa att det är SVÅRT att mura rakt. Vår öppna spis (ingen insats) behövde renoveras med ett ett nytt lager eldfast tegel i väggarna. Min far som varit murarmästare, men inte murat på typ 20 år kom till oss med tegel o tillbehör. Han var gammal, ont i ryggen, men gjorde de fem första skiften. Såg så enkelt ut, kasta på lite vatten med en "murarpensel", slänga dit en klutt murbruk, på med tegelsten, trycka till lite. Gick snabbt o enkelt. Efter fem skift orkade pappa inte mer utan min man skulle göra de resterande skiften med pappa som arbetsledare. :)
De resterande 7 skiften tog minst 10 gånger längre tid. Att skvätta vatten med en "pensel" gjorde att allt antingen blev sjöblött eller så kom det bara ett par droppar, att slänga på lite murbruk är en konst, inte nån gång blev det rätt mängd på rätt ställe. Att knäcka stenen till exakt rätt storlek är nog inte helt lätt. Efter 4 misslyckade försök, tog min pappa över stenknäckandet....:)Nåväl spisen blev färdig till slut. När man står o tittar noga ser man klart o tydligt de fem första snörrätta, raka skiften med exakt lika stora fogar - och sedan kommer resten, det är ok, men lutar en anings inåt, fogarna lita tjockare här o där. Min man skäms fortfarande ;D. Och då ska man veta att han jobbat mycket med hus o hem o trädgård, byggt o snickrat. Men murning, det kommer vi i framtiden att lämna bort till dem som kan! ;D ;D
 
...men jag tror att en riktigt fet murspis med vikt motsvarande en Tullikivi inte ligger långt efter vad gäller värmeackumulering. Möjligen tar det längre tid att få den varm; täljsten har bra egenskaper på den fronten och Tullikivi har ett smart system för att leda runt rökgaserna så all sten värms upp fort. De principerna går iofs att kopiera på en "egen" spis, det är bara att kika på hur en kakelugn är uppbyggd.
 
Tjena.
Ett hus på 66kvm. Vad kan jag förvänta mig att denna kaminen skall göra för mig i detta huset?
Räcker den till? Det är en Andersen 4 med täljsten.

Min - max (kW): 2 - 6

Vikt Strålning / konvektion / täljsten (kg):68 / 94 / 178

Verkningsgrad: 70 - 80%
 

Nån som har erfarenhet av Tulikivis spisbrakugnar?

Har en liten kåk på runt 100kvm, 1½ plans byggt 1910 som vill bli uppvärmt. Har direktvärmande el i nuläget och en sisådär 18' kWh i årsförbrukning inräknat nuvarande eldning med vedspis nere/uppe. Bor i Sundsvallstrakten. (-30 ibland!)

En Husqvarna vedspis 3028 i köket och en Bolinder gjutjärnsspis i sovrummet uppe.

Problemet är att bägge spisarna 'dör' i effekt bara ett par tre timmar efter eldning. Alltså är att slå av elementen inte ett alternativ. Vilket man vill! (men inte vakna i minus!)

Funderar på att byta ut Husqvarnan i köket mot en Tulikivii LLU1250 eller HTU600, beroende på pris.

I och med Husqvarnan så finns TROLIGEN gjutning mot mark redan. Har inte kollat under torpargrunden. (varför man inte gjorde det på den tiden man jobbade som visiontekniker med tillgång till SONY CCR-kamera och fett med videokabel + monitor är oförklarligt! (liten videokamera, typ < 5 X 5 X 15 cm, idealisk att smyga in genom en ventilationsöppning))

Nån som har nån erfarenhet av modellerna nämnda? Och nån koll på prislägena?

Nån som vet vad som händer med taxeringsvärde? Hur uppskattar en mäklare mervärdet på huset efter täljstenskamininstallation?

Alla svar mottages tacksamt!


 
Bias skrev:
Tjena.
Ett hus på 66kvm. Vad kan jag förvänta mig att denna kaminen skall göra för mig i detta huset?
Räcker den till? Det är en Andersen 4 med täljsten.

Min - max (kW): 2 - 6

Vikt Strålning / konvektion / täljsten (kg):68 / 94 / 178

Verkningsgrad: 70 - 80%
Jag har en andersen 8 på en yta av 63kvm och där blir det snorvarmt, tyvärr får jag inte upp värmen på övervåningen.

Du lär inte frysa med en Andersen 4.
 
blue.b:
Du vet att du svarde på en två och ett halvt år gammal fråga va?
Han har nog redan frusit eller svettats ihjäl..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.