Skulle vilja ställa en fråga till er som köper nyckelfärdigt,
använde ni en värmekamera någon gång under bygg-
tiden (besiktningen)?
 
Vi ska börja snart att bygga och har läst om värmekameran.
Min fråga är var kan man hyra en sådan?
 
Man kan använda en vanlig systemkamera som man köper specialfilm och IR-filter till. Man måste dock ställa om fokus något jämfört med i vanlig film. Antagligen bäst att stänga av autofokusen om man har sådan.
Vet inte var man köper filmen men postorderfirmorna som annonserar i fototidningarna (exempelvis tidningen FOTO) kan säkert hjälpa till. Eller så finns det kanske någon fotointresserad här på forumet som kan hjälpa till.
 
Om du till exempel går igenom plastfolien vid ex taveluppsättning,ser du en ros på utsidan i storleksordningen uppemot m2 med hjälp av värmekameran,detta beroende på att fuktig luft kilar
ut i isoleringen o därigenim försämras isoleringen.
Du kan på detta vis se byggfusk väldigt enkelt o detta
vet alla entreprenör.
 
Man ska dock vara lite försiktig när man tolkar värmebilderna och helst ha hjälp av en expert. Källan/orsaken till läckaget behöver inte vara i direkt anslutning till det ställe där värmen pyser ut.
 
G,F ger det samma resultat med den den film du pratar
om som en ordinär v-kamera?
 
Ekke skrev:
G,F ger det samma resultat med den den film du pratar
om som en ordinär v-kamera?
Jag vet inte vad som menas med ordinär värmekamera. Principen i bägge fallen måste vara att filmen bara reagerar på strålning i det infraröda spektrat (värmestrålning). Resultatet borde enligt mitt tycke därför bli detsamma.

Vi får väl se. När vi fått värme i vårt hus ska jag skaffa sådan här film och testa. Mest för att jag är nyfiken men man kan ju även tänkas visa det för besiktningsmannen och våran KA.
 
De kameror jag sett där såg man direkt på en skärm
resultatet av det man riktade "kameran" mot.
 
Ekke skrev:
De kameror jag sett där såg man direkt på en skärm
resultatet av det man riktade "kameran" mot.
Ok. Så det är typ en videokamera som reagerar på värmestrålning. Den varianten jag beskrev fungerar som en vanlig småbildsfilm som man måste skicka iväg på framkallning och kopiering. Resultatet borde fortfarande bli detsamma även om man får vänta lite längre på resultatet i ena fallet.
 
I dag byggs de flesta hus (alla?) med fuktspärren (plastfolien) mellan två lager isolering, dvs utifrån sett: 195 mm isolering - fuktspärr - 45 mm isolering och då krävs det bra långa spikar för att punktera plasten. Men om fuktspärren ligger alldeles innanför gipsskivan (eller boarden eller råsponten) i innerväggarna då får du allt använda skjutmåttet när du hänger upp din Picasso.
 
Kanske en väldigt dum fråga men jag ställer den ändå.

Varför behöver man fuktspärr på innerväggar?
 
Mmm, det vore ju förfärligt om driftskostnade steg med flera ören i månaden per upphängd tavla ;)
 
Sweli: Det är nog jag som hade lite för många tangenter att välja bland. Jag skrev innerväggar, men menade insidan av ytterväggarna. Det behövs verkligen ingen fuktspärr på innerväggar, förutom i våtrum då. Ursäkta.
 
Karl X det är inte bara dessa ören som du säger,som är
problemet du kan få en väldigt koncentrerad fuktvandring ochså beroende på vilket vent-system du
har o hur du har balanserat det,ett vent-system med
övertryck kan skapa problem!
 
Då är det lugnt, jag vet ingen som har övertryck i huset...beror på kosten kanske ;)

De flesta har ju undertryck av en mekanisk frånluftsventilation eller luftvärmepump. I alla fall de som bygger nytt.

För övrigt så kan jag tro inte att ett litet hål i plasten kan göra så mycket skada...det är ju knappast gastätt vid varje genomföring, ventilation , dörrkarm eller fösterkarm mot isoleringen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.