h-man skrev:
Ojoj, nu känner jag att jag är på väg att tappa greppet pga alla inlägg

Har jag förstått er rätt (åtminstone majoriteten) om jag bör

  • Installera en luft/luftpump på min befintliga FTX anläggning
  • Byta ut elementen mot nya . Dessa kan användas som back up och komplettering. OBS de gamla ska bort ändå!
  • Skippar reglersystem
  • Låter den öppna spisen förbli en myspryl (såvitt jag förstått så finns det inga tillslutna luftkanaler på nåt sätt)
  • Lägger elgolvvärme i badrummet
?
Det låter bra! Jag tror du menar "utöver" din befintliga FTX-anläggning. Du kan antingen välja två stycken kraftfulla luftvärmepumpar och strunta helt i radiatorer eller skaffa helt nya radiatorer med central elektronisk styrning och skippa luftvärmepumpen så länge, eller köra på ett mellanting, med en bra luftvärmepump och några radiatorer utan styrning som komplement och backup. Öppna spisen kan bidra om det skulle bli den kallaste dagen i mannaminne. Den kan ge bra effekt medan du eldar, men som redan påpekats förbrukar elden redan uppvärmd rumsluft, vilket inte är optimalt.

/Pontus
 
A
Karl_Malmqvist skrev:
Njae, det sitter en värmeväxlare i Nibe 410p. Den fungerar dock via en värmepump istället för en roterande platta med pipor eller näraliggande kanaler. Detta är knappast något som gör Nibe 410p till en bättre apparat. Att värmeväxla in- och utluft via en värmepump är mycket ineffektivt och krångligt.
Ja, men det handlar väl inte om att NIben är en blanding av FTX och FLVP där man först har en värmeväxlare (FTX) som släpper ifrån sig avluft på -1 grader som sedan ska användas av värmepumpen för att försöka återvinna ytterliggare energi såsom du beskrev i tidigare inlägg?

Karl_Malmqvist skrev:
Ja du, det beror som jag tidigare påpekat på vilka energiförluster man har i badrummet. Frånluftsventilen ger ju faktiskt ännu mer värmetransport till badrummet än vad en tilluftsventil ger, eftersom den levererar rumsvarm luft in under dörren. Om det sedan är nog är därmed inte sagt. Vad jag har hävdat tidigare är att FTX sprider värmen i huset till alla rum, vilket jag fortfarande står fast vid.
Självklart beror det teoretiskt på energiförluster och mängden värme som kan förflyttas in i badrummet, och ja, värmen sprids till alla rum. Men om du har behaglig temperatur i intilliggande rum så beroende på energiförlusterna, inte bara i badrummet, utan också i de andra rummen, så kommer luften som kommer in i badrummet att vara kallare än luften i rummen som den passerar "på vägen" från värmekällan till badrummet. Och i ett badrum vill vissa t.o.m. ha högre temperatur än i t.ex. vardagsrum eller sovrum vilket går stick i stäv med detta. Jag gissar att trådskaparen gärna vill veta om det fungerar i praktiken också, och inte bara vill veta att det är teoretiskt möjligt, vilket det är om man inte har energiförluster och har tillräckligt flöde av tillräckligt varm luft.
 
Jag trodde att det skulle vara smart att koppla på nån slags pump FTX anläggningen och sprida värmen direkt via den men så verkar inte vara fallet. Check

Jag tror jag ska satsa på nya element och se om jag kan hitta nån variant som jag kan styra centralt utan att det kostar en smärre förmögenhet. Nån som har några tips på system som jag borde kolla närmare på?

Jag tror jag nöjer mig med det + tilläggsisolering i det här skedet. Om uppvärmningen nästa vinter blir svindyr så trycker jag in en eller två luftvärmepumpar.

Tycker ni detta låter som en bra plan?

Edit. Ang FTX-anläggningen och köksfläkt. Läste nånstans att det kan vara problem om de är ihopmonterade pga lukt och att fett kan få anläggningen att kacka ihop. Är det här nåt jag borde följa upp innan de installerar fläkten i köket?... JAG STARTAR EN SEPARAT TRÅD ANG DET HÄR ISTÄLLET
 
bra-byggare skrev:
Ja, men det handlar väl inte om att NIben är en blanding av FTX och FLVP där man först har en värmeväxlare (FTX) som släpper ifrån sig avluft på -1 grader som sedan ska användas av värmepumpen för att försöka återvinna ytterliggare energi såsom du beskrev i tidigare inlägg?
Jo. Niben är en blandning av FTX och FLVP, även om den inte är uppbyggd som det stora flertalet FTXer är. Den har en värmepump och en värmeslinga som sköter värmeväxlingen istället för en roterande skiva eller motströmskanaler.

Temperaturerna är ett räkneexempel, som visar på hur driftsförhållandena blir om man vill ha lika varm luft in i huset som man hade haft med en ren FTX. Energin från frånluften som återstår efter luftvärmning är motsvarande 1-gradig frånluft. Givetvis har då luftvärmeväxlingen kostat mycket mer el än vad den hade gjort med en FTX. Om man sen tycker att det är värt att värmepumpa resterande energi till varmvatten är Nibe en bra lösning. Räkna gärna ut motsvarande årsCOP på Nibe 410p för att visa att det är en bra maskin.

Värmepumpar kan inte skapa energi, de raffinerar energi. Det är jättebra när man vill ha högvärd energi, exepelvis 35 grader i en golvslinga. FTX återför lågvärd energi. Detta är bra för luftvärmeväxling, då man vill höja värmen från -10 till +11 grader.


bra-byggare skrev:
Självklart beror det teoretiskt på energiförluster och mängden värme som kan förflyttas in i badrummet, och ja, värmen sprids till alla rum. Men om du har behaglig temperatur i intilliggande rum så beroende på energiförlusterna, inte bara i badrummet, utan också i de andra rummen, så kommer luften som kommer in i badrummet att vara kallare än luften i rummen som den passerar "på vägen" från värmekällan till badrummet. Och i ett badrum vill vissa t.o.m. ha högre temperatur än i t.ex. vardagsrum eller sovrum vilket går stick i stäv med detta. Jag gissar att trådskaparen gärna vill veta om det fungerar i praktiken också, och inte bara vill veta att det är teoretiskt möjligt, vilket det är om man inte har energiförluster och har tillräckligt flöde av tillräckligt varm luft.
Detta är det stycke som jag skrev från början, och som du nu argumenterar mot:

"Detta är inte riktigt sant. Med FTX kan faktiskt värmen från värmepumparna spridas till övriga rum. Ifall man silpper stödvärme är dock avhängigt på hur bra isolerat huset är och vad man har för krav på temperatur i det aktuella rummet."

Vad tycker du, är problemet?
 
h-man skrev:
Jag trodde att det skulle vara smart att koppla på nån slags pump FTX anläggningen och sprida värmen direkt via den men så verkar inte vara fallet. Check

Jag tror jag ska satsa på nya element och se om jag kan hitta nån variant som jag kan styra centralt utan att det kostar en smärre förmögenhet. Nån som har några tips på system som jag borde kolla närmare på?

Jag tror jag nöjer mig med det + tilläggsisolering i det här skedet. Om uppvärmningen nästa vinter blir svindyr så trycker jag in en eller två luftvärmepumpar.

Tycker ni detta låter som en bra plan?
Jag tycker det är en bra plan, även om du kanske riskerar att du i efterhand tycker att du la ner onödigt mycket pengar på elradiatorer, när du väl sätter installerar luftvärmepump! ;)

Den vägen du funderar på ger dig både bättre komfort och viss energibesparing. Och du stänger inga dörrar inför framtiden, om elpriset går upp!

/Pontus
 
h-man skrev:
Jag tror jag ska satsa på nya element och se om jag kan hitta nån variant som jag kan styra centralt utan att det kostar en smärre förmögenhet. Nån som har några tips på system som jag borde kolla närmare på?
Just styra elradiatorer med en central termostat och samtidigt installera luftvärmepump blir ofta en dålig lösning. Ett rum som stängs till kan bli väldigt kallt samtidigt som den centrala termostaten sitter i ett utrymme som värms av luftvärmepumpen och därför inte startar elradiatorerna. Kanske fungerar bättre i ett hus med bra mekanisk ventilation.
Lösningen är en termostat per rum och då blir nog reglersystemet dyrt och skillnaden mot att använda termostaten i elementen liten.
 
Men om han vill börja med att tilläggsisolera vinden och byta ut radiatorerna är det nog bäst att satsa på ett system med central styrning ändå, även om han inte utesluter komplettering med luftvärmepump senare. Det går ju alltid att senare låta radiatorerna köra på egen termostat om det fungerar bättre me värmepumpen.

Siemens radiatorer med styrsystemet DigiHeat 6+ tycker jag verkar attraktivt vid första anblicken, men jag vet för lite om det för att kunna uttala mig om huruvida det är bra eller dåligt.

/Pontus
 
Glömde säga att Siemens system har 6 zoner och man kan ha olika temperaturinställning i dessa. Dessutom använder systemet inte en centralt placerad termostat utan hämtar temperaturinformation från varje enskild radiator.

/Pontus
 
Ok, du har för avsikt att värma upp ditt 220 kvm hus från 70-talet med huvudsakligen direktverkande el och vänta med värmepump. Jag tycker nog att den lösningen är sådär men det är nog bara vinet....
 
A
Karl_Malmqvist skrev:
Jo. Niben är en blandning av FTX och FLVP, även om den inte är uppbyggd som det stora flertalet FTXer är. Den har en värmepump och en värmeslinga som sköter värmeväxlingen istället för en roterande skiva eller motströmskanaler.

Temperaturerna är ett räkneexempel, som visar på hur driftsförhållandena blir om man vill ha lika varm luft in i huset som man hade haft med en ren FTX. Energin från frånluften som återstår efter luftvärmning är motsvarande 1-gradig frånluft. Givetvis har då luftvärmeväxlingen kostat mycket mer el än vad den hade gjort med en FTX. Om man sen tycker att det är värt att värmepumpa resterande energi till varmvatten är Nibe en bra lösning. Räkna gärna ut motsvarande årsCOP på Nibe 410p för att visa att det är en bra maskin.
Du kanske tycker att 410p är en blandning av en FTX och en FLVP men det tycker inte jag. Den kan däremot ersätta ett FTX-aggregat med avseende på att få mekanisk till- och frånluft, precis som IVT:s tilluftsaggregat TA450 som har tillluftsfläkt och ett vattenbatteri som värmer tilluften med radiatorvatten från en FLVP (som också sköter frånluften). Men inte heller IVT:s lösning blir en blandning av en FTX och FLVP bara för att tilluftsaggregatet kopplas till en FLVP, anser jag.

Såsom du beskrev Niben med: " Har man 20 grader inomhus och det är -10 ute ger en FTX med 70% verkningsgrad får man en tilluftstemp på 11 grader. Då har man en frånluftstemp på -1, varifrån värmepumpen kan ta sin värme till att producera varmvatten." så tyckte jag du gav intrycket av att Niben fungerar så att den först växlar till- och frånluftsvärmen enligt funktionen för en traditionell FTX och sedan skickar in avluften från FTX:en till FLVP för att värma varmvatten vilket jag anser är en felaktig beskrivning av hur 410p fungerar. Du skriver nu att det var ett räkneexempel och men så uppfattade jag det inte då, men då missuppfattade jag väl dig. Jag tänker dock inte räkna ut årsCOP på Nibe 410p eftersom jag aldrig påstått att det är en bra maskin. Som jag också skrev så påverkar inte din beskrivning/räkneexempel av Niben ditt resonemang och det tycker jag fortfarande så därför tänker jag nu sluta diskutera detta.
 
jonand skrev:
Ok, du har för avsikt att värma upp ditt 220 kvm hus från 70-talet med huvudsakligen direktverkande el och vänta med värmepump. Jag tycker nog att den lösningen är sådär men det är nog bara vinet....
Jag håller med, eftersom jag är såld på luftvärmepumpar just nu, men med tanke på att han får en bättre styrning kommer han ändå att spara en del energi. Dessutom har han ett FTX-system som gör direkteluppvärmningen lättare att rättfärdiga, och planerar en tilläggsisolering av vinden, vilket sällan är fel. Så jag tycker inte att tanken är helfel, men jag är lite rädd att de nya radiatorerna kostar lika mycket som två stycken top-of-the-line luftvärmepumpar skulle göra. Det finns ju olika åsikter om luftvärmepumpar, både vad gäller det estetiska, buller, värmespridning osv, och det är nog inte en lösning som passar precis alla. Men om varje radiator kostar 1500kr och det går åt 15 st till huset blir det 22500kr + 3500kr för styrenheten = 26000kr. Och så tillkommer kostnaden för en elektriker som byter ut dem. Det blir ungefär lika mycket som jag gav för mina två Mitsubishi FD25-VAH. Dessa siffror är bara uppskattade och kan vara helt fel, men det kan vara bra att jämföra kostnaderna innan man bestämmer sig.

/Pontus
 
Behöver/bör jag ha radiatorer under varje fönster för att undvika kallras?

Kan det inte problem m kallras om jag skippar radiatorer under några av mina fönster och istället satsar mitt krut på luftvärmepump?



Mellanbarn skrev:
Just styra elradiatorer med en central termostat och samtidigt installera luftvärmepump blir ofta en dålig lösning. Ett rum som stängs till kan bli väldigt kallt samtidigt som den centrala termostaten sitter i ett utrymme som värms av luftvärmepumpen och därför inte startar elradiatorerna. Kanske fungerar bättre i ett hus med bra mekanisk ventilation.
Lösningen är en termostat per rum och då blir nog reglersystemet dyrt och skillnaden mot att använda termostaten i elementen liten.
Om jag väljer att kombinera en eller två luftvärmepumpar med ett par element och Siemens sånt där flerzonssystem så borde det väl inte bli problem m att vissa rum blir kalla pga att en central termostat sitter i ett varmt rum? Fast det kanske är overkill m flerzonssystem och bättre att bara köra på enskilda termostater?

Jag gillar tanken att kunna ställa in olika temperaturer för olika tider på dygnet, när man är bortrest osv men om inte merkostnaden för flerzonssystemet vägs upp av besparad energikostnad så lär det inte vara värt besväret
 
bra-byggare skrev:
Du kanske tycker att 410p är en blandning av en FTX och en FLVP men det tycker inte jag. Den kan däremot ersätta ett FTX-aggregat med avseende på att få mekanisk till- och frånluft, precis som IVT:s tilluftsaggregat TA450 som har tillluftsfläkt och ett vattenbatteri som värmer tilluften med radiatorvatten från en FLVP (som också sköter frånluften). Men inte heller IVT:s lösning blir en blandning av en FTX och FLVP bara för att tilluftsaggregatet kopplas till en FLVP, anser jag.
410p värmepumpar värme till varmvatten. Detta gör den till en FLVP. Den är även ett aggregat för forcerad från- och tilluft, som värmeväxlar från-och tilluft. Detta gör den till en FTX. Sedan kan du kalla den för precis vad du önskar.

bra-byggare skrev:
Såsom du beskrev Niben med: " Har man 20 grader inomhus och det är -10 ute ger en FTX med 70% verkningsgrad får man en tilluftstemp på 11 grader. Då har man en frånluftstemp på -1, varifrån värmepumpen kan ta sin värme till att producera varmvatten." så tyckte jag du gav intrycket av att Niben fungerar så att den först växlar till- och frånluftsvärmen enligt funktionen för en traditionell FTX och sedan skickar in avluften från FTX:en till FLVP för att värma varmvatten vilket jag anser är en felaktig beskrivning av hur 410p fungerar. Du skriver nu att det var ett räkneexempel och men så uppfattade jag det inte då, men då missuppfattade jag väl dig. Jag tänker dock inte räkna ut årsCOP på Nibe 410p eftersom jag aldrig påstått att det är en bra maskin. Som jag också skrev så påverkar inte din beskrivning/räkneexempel av Niben ditt resonemang och det tycker jag fortfarande så därför tänker jag nu sluta diskutera detta.
Jag fick inte intrycket av att den inre konstruktionen var av avgörande intresse för trådstartaren och har därför gjort ett räkneexempel som inte är teknikberoende. Jag har räknat med att den har en 70%-ig verkningsgrad för värmeväxlingen viket förmodligen är långt bättre än vad 410p presterar i verkligheten.

Märk väl att jag inte någonstans har skrivit att den är en traditionell FTX, men att detta heller inte har någon som helst betydelse för resonemanget om ifall 410p är en vettig ersättning för ett befintligt FTX -aggregat, vilket det är diskussionen handlar om. Eftersom du själv skriver att räkneexemplet inte påverkar mitt resonemang kan jag bara tolka dina inlägg som resultatet av en vilja att hitta och påpeka fel hos andra. Om syftet inte är att bidra till trådens frågeställning, tycker jag att ditt beslut att sluta diskutera detta är ett riktigt beslut.
 
h-man skrev:
Behöver/bör jag ha radiatorer under varje fönster för att undvika kallras?

Kan det inte problem m kallras om jag skippar radiatorer under några av mina fönster och istället satsar mitt krut på luftvärmepump?
Kallraset under fönstren beror till stor del på att det brukar sitta uteluftsventiler ovanför eller under fönstren. Detta problem har inte du som har ett FTX-system. Vill du få bort det kallras som ändå finns är förmodligen nya fönster en bättre lösning på lång sikt.


h-man skrev:
Om jag väljer att kombinera en eller två luftvärmepumpar med ett par element och Siemens sånt där flerzonssystem så borde det väl inte bli problem m att vissa rum blir kalla pga att en central termostat sitter i ett varmt rum? Fast det kanske är overkill m flerzonssystem och bättre att bara köra på enskilda termostater?

Jag gillar tanken att kunna ställa in olika temperaturer för olika tider på dygnet, när man är bortrest osv men om inte merkostnaden för flerzonssystemet vägs upp av besparad energikostnad så lär det inte vara värt besväret
Overkill, och inte säkert att det är bättre med centralstyrning om man ska ha luftvärmepump. Lägg pengarna på att isolera tak och köpa nya fönster.
 
h-man skrev:
Om jag väljer att kombinera en eller två luftvärmepumpar med ett par element och Siemens sånt där flerzonssystem så borde det väl inte bli problem m att vissa rum blir kalla pga att en central termostat sitter i ett varmt rum? Fast det kanske är overkill m flerzonssystem och bättre att bara köra på enskilda termostater?

Jag gillar tanken att kunna ställa in olika temperaturer för olika tider på dygnet, när man är bortrest osv men om inte merkostnaden för flerzonssystemet vägs upp av besparad energikostnad så lär det inte vara värt besväret
Vad jag läst här så verkar reglersystemen ha lite fler finesser än jag kände till tidigare. Flera zoner borde lösa problemet jag beskrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.