Misstänker att jag gjort bort mig...

Tanken var att ta bort tapet från två av väggarna ända in på betongen. Eventuellt slipa eller låta väggarna vara som de är beroende på hur det ser ut. Men när jag började ta bort tapeten och kom ner efter tre lager så såg jag.... ja, vadå? Inte var det vad jag hade tänkt iaf :-S

Lättbetong/puts eller vad? Bilderna är lite missvisande, inte så gulaktigt som det ser ut(mobilkamera).
Jahapp, vad tar man sig till nu då? :)
 
  • DSC00514.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00515.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det är lite svårt att se vad det är på bilderna. Hur är det om man krafsar lite på det, hårt eller mjukt, några fibrer eller smuligt?
 
Förstår att det inte är så lätt att se. Lägger upp några bilder i veckan. Det är hårt när man skrapar på det. Provade just med metall.

Fortsatte faktiskt att ta bort mer och jag tror att jag kommer blir nöjd. Det blir riktigt "ruff" känsla. Får se om det ska slipas eller ej.
 
Snailman
Det är inte nån sorts sandspackel? har för mig vi spacklade sen innan vi tapetserade (var nog en 4, 5 lager tapeter som satt där, mycket tapeter blev det...

Lägenheten var nog en 55 år eller så...
 
Jag tycker det ser ut som vanlig puts (om man bortser från gula färgen)
 
Det ser ut som den pärllimmade puts jag hade i min bostadsrätt. En slags ytarmering. Målaren målade över det eftersom det inte skulle gå att ta bort utan att förstöra putsen.
 
Då så, lite bättre bilder...

Frågan är hur man går vidare? Jag skulle vilja ha en ren betong vägg, hur pass rå eller fin har jag inte bestämt mig utan tänkte jobba fram det allt eftersom. Men hur ska jag få det...
- Genom att slipa ner befintlig yta?
- Lägga på "betongputs"?
 
  • 1-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nya bilder efter att jag tagit en stålborste och provborstat på väggen.
Orörd till vänster och borstad till höger. Mkt nöjd med det. Bort med den gulaktiga tonen och fram kom en grå nyans.

Min fråga är nu hur man borstar/slipar hela väggen på ett smidigt sätt? Troligen i flera omgångar innan jag är nöjd (eventuellt blir det nån form av behandling typ lack/olja också). Handjaga är ju uteslutet. Jag har ingen lust att köpa nya maskiner(ev hyra då).

Hemma har jag en DeWalt borrskruvdragare, en enkel borrhammare från Classe och en minislip från Bosch(gröna). Misstänker att den sistnämnda inte lär bita... men en skulle en sån "ståltrissa" på någon av borrmaskinerna kunna vara något? Om inte, andra förslag?
 
  • 1-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid närmare eftertanke är det nog nåt sånt här jag ska ha(hyra):
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7579&epslanguage=SV

Men....

jag behöver fortfarande hjälp med att luska ut vad det är på väggen - puts eller betong?!
Är det puts antar jag att det är riktigt korkat att sätta igång och slipa för att iaf få riva ner allting innan jag kommit ner till betongen.
Då undrar jag om inte ett bättre alternativ är att lägga på nån form av "betongyta" över själv.

Skulle verkligen uppskatta lite feedback från er som är kunniga här...
 
  • betongslip.jpg
Bump på den då :)

Måste väl finns några kloka gummor och gubbar här som kan skilja betong från puts och hjälpa mig med att gå vidare?
 
Vad det är för material bruakr ofta bero på husets ålder. Hur gammalt är det?
 
Just. Tänkte på det tidigare men glömde skriva. Vill minnas att det är sent 40-tal, 1949 har jag för mig.

3-våningshus, 2.70 i tak. Om det nu kan göra saken klarare :)
 
High_Fidelity skrev:
Just. Tänkte på det tidigare men glömde skriva. Vill minnas att det är sent 40-tal, 1949 har jag för mig.
Korrigering: byggår 1940
 
På den tiden murade man väl väggarna av tegel eller slaggplattor och putsade dem?
Jag gissar på puts. Väggar av betong tror jag inte att man började med i vanliga flerfamiljshus förrän på typ 50-talet.
 
Mao inte läge att ge sig på och slipa...
Jag bara älskar mig själv när jag river först och tänker sen :D

Hmm, ska se om jag kan hitta på nåt kul med putsen. Förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.