Nu har jag raderat ovidkommande inlägg och modererat vissa andra.

Den här tråden handlar om Mockfjärdsfönster och deras oförmåga att få tag på bra montörer, påhopp på användare plockas direkt.
 
Har just lärt mig att vissa versioner av webbläsare har problem med Å Ä Ö så om min länk ovan inte fungerar så prova:
http://www.xn--ratamockfjrdsfnster-pwb69a.se/

För övrigt har jag just nu en dialog med VD på Mockfjärds Fönster om ett lämpligt avslut på affären.
 
Fantastiskt!!!

I dag erhöll vi ett hotbrev om betalningsföreläggande :)
"Trots att både åtgärd av er reklamation samt erbjudande om ekonomisk kompensation har skett, har er slutbetalning fortfarande uteblivit.
Erhåller vi inte betalning av de resterande 5 000 kr tvingas vi att lämna ärendet vidare till betalningsföreläggande.
Betalning ska ske inom 10 dagar till...."

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt detta pajasföretag.
Konstigt att de är måna om att få in pengarna så snabbt (har iofs avvaktat en månad sen sist de tyckte de skulle ha betalt) när det tydligen var okej för deras del att utlova leverans v 24-25 för att sedan bli klara först kring v 48.

Nu har stridslusten väckts till liv igen (jag hade lyckats förträngt detta elände relativt väl innan) och frågan är om det faktiskt inte är dags att kontakta antingen någon branschorganisation eller annat organ som kan ge konsumentupplysning till eventuellt blivande kunder till Mockfjärds Fönster så att fler slipper råka ut för detta oseriösa företag.

/Ceke
 
Efter mycket om och men, samt en hemsida, så är det klart. Vi har nått en uppgörelse med MF ungefär samtidigt som de sista detaljerna monterades, 302 dagar efter det att arbetet startade.

Nöjd? Nja, produkterna är vi i alla fall nöjda med. Det är bra fönster som gjort huset klart trevligare än de 70-tals vippfönster som vi slängde ut. (Huset är från 1929) Och alla de olika montörer vi haft besök av har varit trevliga och utfört sitt arbete efter de förutsättningar som varit. Men en leveransförsening på i storleksordningen 10 månader är ju inget vi vill uppleva igen.

Efter flera långa samtal med VD på MF så har jag fått en beskrivning av de problem man har haft, inte minst i Göteborg. Det hjälper ju naturligtvis inte oss så mycket, men de har förhoppningsvis ändrat en del rutiner till gagn för kommande kunder.
 
Kul för er Janne_Gbg att det till slut verkar ha löst sig.

Det skulle faktiskt vara intressant att få ta del av den informationen som du har fått av MF.

Jag skulle kunna tänka mig att fler av deras kunder i dagsläget känner sig rejält "misshandlade" så ett tips till MF är att lägga de pengar, som de mer eller mindre har lurat av folk genom att ha en så sniken kompensations policy, på en reklamkampanj där de redogör för de problem de haft och hur de i framtiden tänker sig leva upp till de fina löften de svänger sig med på hemsidan.

För vår del så är förmodligen utbytet med MF slutfört för all framtid, så tillvida de inte kommer på andra tankar gällande kompensationsbiten eller att något händer med produkterna, och jag kan ärligt säga att den tid och energi den affären kostade var en dyr läropeng...
 
Jag har sökt jobb som säljare hos dom...
 
Jag anser att Mockfjärds Fönster har vilseledande reklam i Vi i Villa och samma sak gäller deras försäljare, vi kan ta som exmp i Vi i Villa där man säger att fönstren tillverkas i våran fabrik, jag kollade lite, MF äger ingen fabrik ,och MF har inget eget fönster, fabriken i Edsbyn äger svenska fönster där man tillverkar SP fönster och Traryd fönster, det som man säljer är ett SP fönster och kallar det för Mockfjärds Fönster det finns ingen skillnad på fönstren du kan gå till vilken bygghandel som helst så kan du köpa SP fönster och mycket billigare en hos MF. Sedan säger man i reklamen våra fönstermontörer kommer och monterar. MF har inga egna montörer utan det är inlejda snickar firmor med F-skatt.Jag hade hem en försäljare från MF och fick en offert han påstod att MF kunde jag bara köpa igenom en agent det gick inta att köpa på byggmarknader, Jag fick offertten och kollade med vår lokala snickare,jag fick svaret av honom jaha är det MF du vill ha då kan jag ordna det på brädgården, då upplyste jag honom om det som säljaren hade sakt till mig, skit snack sa snickarn det vet alla i branchen att MF har alldrig hafft ett eget fönster, tidigare i MF start hade dom ett sammarbete med Tanums Fönster och då kallade man fönstren för MF. Snickaren räknade på samma sak som MF säljare jag fick en offert som var 46.850:- billigare men jag fick lika fönster, en granne köpte MF fönster och fick ett helvete lång leverans tid fönster somm inte passade snickare som kom och drällde, min granne beställde sina fönster 1mån före mig jag våran snickare var klar 14 dagar före MF och ett kanon jobb våran granne håller fortfarande på med MF med saker han inte är möjd med våra hus är lika och fönstren vi bytte Oktober -07 så ett varningen finger kolla med någon annan fönster levrantör eller snickarn eller brädgården om du går i fönsterbytar tankar. Frugan o jag har fått 2st jätte fina golf resor för MF pengar och jätte fina SP fönster mvh/MC Dow
 
Deras paketlösning funkar inte.
Hos oss passade inte två av fönstren i fönsterhålen vilket såklart uppdagades när det gamla fönstret var sönderslaget och det var minusgrader ute. Montörerna skyllde på säljarens förmåga att mäta och säljaren på montörernas förmåga att montera.
Det slutade med att montörerna sågade ut en bit i vår fasad vilket inte direkt gjorde huset vackrare (även om det säkert bara är vi själva som irriterar oss på det).

Sen har vi reklamerat totalt hälften av fönstren. Delvis för fabrikationsfel (fönstren skrapar emot när dom skall vippas) och skador i samband med monteringen.

Med tanke på vad jag läser i denna tråd så överväger jag att vägra betala innan en handlingsplan upprätats baserat på mina reklamationer.

Kan inte rekommendera någon att köpa en sån här paketlösning.. Speciellt efter att jag läst skräckexemplen ovan.
 
MC Dow skrev:
Jag anser att Mockfjärds Fönster har vilseledande reklam i Vi i Villa och samma sak gäller deras försäljare, vi kan ta som exmp i Vi i Villa där man säger att fönstren tillverkas i våran fabrik, jag kollade lite, MF äger ingen fabrik ,och MF har inget eget fönster, fabriken i Edsbyn äger svenska fönster där man tillverkar SP fönster och Traryd fönster, det som man säljer är ett SP fönster och kallar det för Mockfjärds Fönster det finns ingen skillnad på fönstren du kan gå till vilken bygghandel som helst så kan du köpa SP fönster och mycket billigare en hos MF. Sedan säger man i reklamen våra fönstermontörer kommer och monterar. MF har inga egna montörer utan det är inlejda snickar firmor med F-skatt.Jag hade hem en försäljare från MF och fick en offert han påstod att MF kunde jag bara köpa igenom en agent det gick inta att köpa på byggmarknader, Jag fick offertten och kollade med vår lokala snickare,jag fick svaret av honom jaha är det MF du vill ha då kan jag ordna det på brädgården, då upplyste jag honom om det som säljaren hade sakt till mig, skit snack sa snickarn det vet alla i branchen att MF har alldrig hafft ett eget fönster, tidigare i MF start hade dom ett sammarbete med Tanums Fönster och då kallade man fönstren för MF. Snickaren räknade på samma sak som MF säljare jag fick en offert som var 46.850:- billigare men jag fick lika fönster, en granne köpte MF fönster och fick ett helvete lång leverans tid fönster somm inte passade snickare som kom och drällde, min granne beställde sina fönster 1mån före mig jag våran snickare var klar 14 dagar före MF och ett kanon jobb våran granne håller fortfarande på med MF med saker han inte är möjd med våra hus är lika och fönstren vi bytte Oktober -07 så ett varningen finger kolla med någon annan fönster levrantör eller snickarn eller brädgården om du går i fönsterbytar tankar. Frugan o jag har fått 2st jätte fina golf resor för MF pengar och jätte fina SP fönster mvh/MC Dow
SP -fönster äger mockfjärdsfönster! Några MF-pengar tror jag inte ni fått, inte till golfresor iaf.:p
 
uppstoc skrev:
SP -fönster äger mockfjärdsfönster! Några MF-pengar tror jag inte ni fått, inte till golfresor iaf.:p
De pengar vi har sparat är mellanskilnaden mellan att köpa MF fönster o våran snickare, hade vi köpt MF så hade vi inte haft dessa pengar + att vi slapp alla problem som det ser ut att alla har, så det är riktigt som du skriver att vi har inte fått några pengar av MF men vi är mycket nöjda med att vi kände en uppmärksam snickare och mycket duktig.
 
SP fönster äger inte mockfjärd...SP fönster är ett varumärke Precis som Mockfjärd och Trarydfönster alla dessa varumärken ägs av Svenska Fönster som i sin tur ägs av VKR-gruppen ( Velux & Velfac) som är bland världen största fönstertillverkare om inte den största. Sen kan man nog kalla att mockfjärd har ett eget fönster då de utvecklade och designade det senaste fönstret som heter premium eller Balans. Sen eftersom de ingår i en koncern så vill de andra varumärkena oxå få en bit av kakan o då släpps fönstret i sp fönster´s tappning o kallas balans. Så här gör nog de flesta tillverkare av saker ,ett exempel är väl bilindustrin ? Volvo=Ford , Volkswagen=Audi=Skoda=Seat ......mfl....mfl Fler varumärken säljer mer...
 
Svenska Fönster ingår i DOVISTA A/S som med 25 företag och 3600 medarbetare önskar bli den ledande leverantören av fasadfönster och ytterdörrar i Europa. Vi är idag 9 självständiga enheter, där de mest välkända är VELFAC, Rationel och Svenska Fönster. Gemensamma projekt säkrar att företagskompetensen stärks. Svenska Fönster är en av Sveriges ledande fönstertillverkare.

Från produktionsanläggningen i Edsbyn marknadsför och säljer vi våra produkter under tre varumärken; SP Fönster, Traryd Fönster och Mockfjärds fönster.

Svenska Fönster har ca. 700 anställda och uppvisar både snabb tillväxt och god lönsamhet.
Saxat från Svenska Fönster hemsida
 
Nu är det 18 maj och jag ser ingen fönsterfoderleverans. Bara att börja med mailen igen då.
 
Bu bu för Mockfjärd
.
Jag trodde på min säljare när han i julas lovade så stort att mina fönsterfoder skulle vara på plats nu på vårsidan.

Nu har fodren legat på vår bilplats i flera veckor den montör som skulle komma han kommer antagligen från andra sida jorden.............gåendes, eftersom han inte kommit fram.

Jag kommer aldrig mer att anlita ett företag där det skall betalas innan jobbet är utfört.
 
Tack! Min kille ville köpa av dem man jag såg dem på PLUS för flera år sen. De borde tvingas lägga ner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.