Räv3n skrev:
Köp spottar där värmen går framåt istället för bakåt..
Det finns spottar du fäller in i A-dosor..
Enkel lösning?;)
Ja men du får inte mycket ljus från dem och du kan bara använda
ljuskällor med G4 sockel....max 20W.
 
Niklas Ekström skrev:
Ja om man använder 230V ljuskällor men de ger dåligt ljus.
Använd 12V mycket bättre.
Nu är jag inte med riktigt, ger 230v spottar dåligt ljus? Jämfört med 12v? Skulle påstå tvärtom.. mina 12v 20wattare ger så dåligt ljus att det går åt hur många som hellst för att få bra ljus.. ok man kan ju sätta i 50w även i 12 v.. men då blir det feta kablar eller många kablar o trafos.. har 9 spottar i badrummet och det blir 450w.. få ut det på trafos blir jobbigt... en per 2 lampor eller så... alt tokgrova kablar...

Spottarna är redan inhandlade så det får bli de jag har..

MVH: Marcus
 
Ok nu har du säkert varit och handlat "billiga" spottar.
Det som är intressant är hur mycket ljus du får ut ur dem inte hur många watt de är.
Ljusmängden =Lumen
Ikea,biltema 12V lampor lyser inte mycket.
Köp kvalitetsljuskällor så kommer du bli mycket nöjd.

De nya 45W/12V ljuskällorna lyser betydligt bättre än de gamla 50W/12V

Använd 35W/12V tex Radium Skylight 36 grader eller kolla på Philips eller Osram ( samma som radium )

20W/12v motsvarar cirka 50W/230V i ljusmängd om man ser hur många lumen.
 
I installationsanvisningarna till mina nya fina 12V halogen så står det att det ska vara fritt uppåt ca 10 cm.

Där dom ska sitta är det 15 cm upp till isoleringen (ångspärr+isolering). Min ursprungliga tanke var att sätta en lite bit gips upp mot plasten, mestadels för att det känns bättre och i min värld så kanske det brandskyddar lite? Detta lämnar då ca 12 cm rakt uppåt och mycket luft på sidorna. Behövs en butt då?

Angående uttorkande trä, återfuktas inte trät av luften omkring under de tillfällen då spottarna inte är på?
 
Ang uttorkningen, det är inte framförallt vatten vi talar om här utan brännbara gaser som avgår från träet. Jämför med en brasa, du lägger på en bit ved, på en redan brinannde brasa. Det börjar ryka om den och efter en stund flammar röken upp och du får öppen låga, när alla lättflyktiga ämnen i trät har avgått och brunnit upp så återstår det en glödande bit träkol. Som sakta glöder till aska.

Skillnaden mot en överhettning från en lampa är att gaserna förhoppningsvis inte avgår i så stora koncentrationer att de kan börja brinna, eller så gör de det och så har du en riktig brand efterssom hettan från de brinnande gaserna kommer att driva ut mer lättflyktiga ämnen ur trä en bit bort från den ursprunliga punkten för upphettning osv.
 
Niklas Ekström skrev:
Ok nu har du säkert varit och handlat "billiga" spottar.
Det som är intressant är hur mycket ljus du får ut ur dem inte hur många watt de är.
Ljusmängden =Lumen
Ikea,biltema 12V lampor lyser inte mycket.
Köp kvalitetsljuskällor så kommer du bli mycket nöjd.

De nya 45W/12V ljuskällorna lyser betydligt bättre än de gamla 50W/12V

Använd 35W/12V tex Radium Skylight 36 grader eller kolla på Philips eller Osram ( samma som radium )

20W/12v motsvarar cirka 50W/230V i ljusmängd om man ser hur många lumen.
Självklart är det inte watt som ger ljus, men det ger en fingervisning om hur mycket ljus de avger.. MEN spotten i sig torde ha mycket ringa effekt på ljuset, snarare lampan man köper som ger skillnad i ljus, jag kan mycket väl tänka mig att en dyr lampa har bättre verkningsgrad, men att jämföra en 20w 12v med en 230v 50w tycker jag låter orimligt, däremot så tror jag inte att en 50w lampa ger mer än dubbelt mot 20w iom att mycket avgår i värme, men jag har haft fel förut så det är inte omöjligt att det stämmer som du skriver.. tycker bara det låter osannolikt.. Men hur som hellst, de spottare på 230v som jag har fungerar ypperligt för mina ändamål och att slippa trafo är hur skönt osm hellst... Jag har direktverkande el i huset så värmen är inte bara av ondo för min del...

MVH: Marcus
 
En 20W/12V ljuskälla ger ca 700 Candela
En 50W/230V ljuskälla ger ca 1000 Candela

Ok det är lite bättre än vad jag sa.

Jag köper att 230V är enklare eftersom du slipper trafo.
12V ljuskällor av bättre kvalité ger vitare ljus.
Det beror vad man är ute efter och vad man vill betala.
 
Niklas Ekström skrev:
En 20W/12V ljuskälla ger ca 700 Candela
En 50W/230V ljuskälla ger ca 1000 Candela

Ok det är lite bättre än vad jag sa.

Jag köper att 230V är enklare eftersom du slipper trafo.
12V ljuskällor av bättre kvalité ger vitare ljus.
Det beror vad man är ute efter och vad man vill betala.
Ahh.. då var jag inte ute o cykla helt ändå =) - Jag är ute efter ljus och vill betala så lite som möjligt.. =) - Skämt osido så ger de spottar jag köpt fullgott ljus för mig... men du har säkert rätt i att 12v av kvalité är att föredra om man är lite kräsen..

MVH: Marcus
 
Å andra sidan går det att hitta en 12V 20W GY 6.35 som bara levererar 300 lumen och en 230V 25W G9 som ger 290 lumen.. Inte stor skillnad.. Går du sen till Clas i sjön eller ngt annat lågpris kan du nog få siffror som visar helt tvärt emot.. Volten är inte det avgörande..
 
Niklas Ekström skrev:
Ja men du får inte mycket ljus från dem och du kan bara använda
ljuskällor med G4 sockel....max 20W.
Nu är det kanske inte alla som har en lika fin kropp som du och jag, som vill stå i glansen och spegla oss. Vissa kanske nöjer sig med 20W och trivs med det ;)

Haha nej men skämt å sido.. 20W räcker ganska bra i ett badrum.. Det är ju ändock meningen att man ska ha några spottar. Hur snyggt är det med en enda spott i badrummet som lyser med 8000cd?
 
Räv3n skrev:
Nu är det kanske inte alla som har en lika fin kropp som du och jag, som vill stå i glansen och spegla oss. Vissa kanske nöjer sig med 20W och trivs med det ;)

Haha nej men skämt å sido.. 20W räcker ganska bra i ett badrum.. Det är ju ändock meningen att man ska ha några spottar. Hur snyggt är det med en enda spott i badrummet som lyser med 8000cd?
Bra poäng! - Ska upp med 9st 230V/50w spottar i ett badrum på 9m2 - självklart är det lite overkill, men hellre dimma en stark belysning än att ha småskumm belysning som jag fått i vardagsrummet med 20st 20W spott.. räcker inte på långa vägar.. men i badrummet vill jag ha många ljuskällor... kommer även in 9 st ledspott's som lyser upp trappa (till badkar) & golv samt fiber i taket och en ljusramp bestående av glasblock 10st i taket som är belysta innifrån.. kul me ljus.. en ljuslist under handfatet är även planerad..Och högtalare, och LCD skärmar och... =)

MVH: Marcus
 
Bra tråd denna..

Lite komentarer dock...

Min farbror jobbar som elektriker och sa till mig nu när jag är i samma situation att endast andvända
"puckar" av typ möbel typ.., altså små g4 12v 20w lampor som inte avger mkt värme.
Skälet till detta är att trots all gummi kablage etc inuti så med tiden blir materielt så utmattat av värmen
att det för eller senare går sönder.

Ang. Boxar så hag ja en fråga.. metal eller plast??.. vad väljer ni och varför??...
 
Pyrolysen(då träet avger brännbara gaser) av trä börjar vid ca: 80 grader celsius.
Vid c:a 300 grader så kan träet självantända.
 
Räv3n skrev:
Nu är det kanske inte alla som har en lika fin kropp som du och jag, som vill stå i glansen och spegla oss. Vissa kanske nöjer sig med 20W och trivs med det ;)

Haha nej men skämt å sido.. 20W räcker ganska bra i ett badrum.. Det är ju ändock meningen att man ska ha några spottar. Hur snyggt är det med en enda spott i badrummet som lyser med 8000cd?
Som 50 åring behöver du dubbelt så mycket ljus som en 20 åring
för att det ska upplevas som lika.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.