Hej, jag lyfter upp mitt inlägg i en annan tråd till en egen, i hopp om att fler ska se den.


********

Ok, nu har jag borrat ett hål i stosen närmast kaminen och stoppat in en rökgastemometer från Clas Ohlson.

Resultatet är rätt skrämmande!

Nämnas bör att tillverkarna av kaminen säger till mig att rökgaserna ska hålla sig inom 110-243 grader. Inte högre.

Första mätningen. Jag gjorde upp en eld, skapade en glödbädd och lastade in rätt mycket ved. Temometern gick i botten, dvs. 500 grader och fortsatte en bit runt. Hade det varit siffror där den höll sig hade det stått 600 grader. :surprised:

Jag reglerade luftintaget och lät elden brinna ut. Inspekterade insidan på kaminen och fann en mängd svarta beläggningar. Med en borrfluga och en stålborste monterad på den gav jag mig på denna svarta beläggning. Mycket jobb! Fick bort rätt mycket i alla fall, men inte allt.


Gjorde upp eld igen. Ungefär på samma sätt.

Nu gick temperaturen upp till 450 grader när det brann som kraftigast. Inte bra! >:(

Kaminen har en termostat som styr hur mycket luft som kaminen får till förbränning och om jag skruvade ner den till tvåan (1-9) så fick den så lite luft att det blev en enda glödbädd som låg och skimrade. Inga flammor alltså. Ändå höll sig rökgastemperaturen på 300 grader! Vad är detta? :-?

Jag ringde till supporten på kaminen igen och hon där undrade hur det var med draget i skorstenen. Ingen aning sa jag. Hon menade på att jag kunde ha för mycket drag. Kan det vara så? Vad kan det annars vara?

Nu törs jag ju knappt elda...vill ju inte paja skorstenen. Den är ju bara godkänd till 450 grader och jag har ju bevisligen varit uppe i betydligt högre redan.

 
En dragbegränsare skulle nog hjälpa men jag har aldrig hört att man har en sådan till en kamin?

Verkar konstigt..
 
Andreas_Hansson skrev:
En dragbegränsare skulle nog hjälpa men jag har aldrig hört att man har en sådan till en kamin?
Fast om det nu är ett ruskigt drag så går rökgaserna för snabbt igenom kaminen och hinner inte kylas av så varför inte...

Men det finns ju en stor nackdel, en kamin sitter ju normalt sett inte i pannrummet och en draglucka på en sådan skulle innebära att man blåser ut en hel del varm luft i onödan. Det är väl antagligen därför man aldrig, eller iaf sällan, ser någon draglucka på kaminer.

En stor fördel är ju dock att den förutom att minska draget så blandar den ut de varma rökgaserna med svalare luft (och torrare) luft. Men det är förmodligen ändå ingen höjdare annat än i pannrum pga energiförlusten.

daniel_168 skrev:
Jag ringde till supporten på kaminen igen och hon där undrade hur det var med draget i skorstenen. Ingen aning sa jag. Hon menade på att jag kunde ha för mycket drag. Kan det vara så? Vad kan det annars vara?
Draget påverkas av flera faktorer, högre skorten ger högre drag. Väder vind och utetemperatur påverkar, skorstenens dimensioner etc...

Jag tror man kan strypa draget genom att sätta nån form av plåt i toppen på skorstenen som minskar dimensionen på hålet. Slå en signal till sotaren och fråga, de borde veta vilka lösningar som finns och vilka som funkar bra.
 
Ok, tack för tipsen. Jag ska genast ringa sotaren.
 
Jag tror man kan strypa draget genom att sätta nån form av plåt i toppen på skorstenen som minskar dimensionen på hålet. Slå en signal till sotaren och fråga, de borde veta vilka lösningar som finns och vilka som funkar bra.
Jag tror sotaren kommer säga nej till detta.

Min skorsten hade piporna igenmurade i topp, och vent.galler på sidorna.
Efter upptagning av kaminpipan så fick jag bassning pga. att mynningen måste
vara lika stor som kanalen är.

Men ring du, det kanske är ok.
 
Ska prata med sotaren i eftermidddag. Pratade med Schiedel som tillverkat skorstenen, och han föreslog att jag bara skulle testa att lägga någonting över toppen på skorstenen, för att se om det skulle ge förbättrade värden. I sådana fall kan man installera ett spjäll som man sen manuellt kan ställa in för att minska draget. Men han lät skeptisk till att draget skulle vara för kraftigt.
 
ok jag förstod nästan att du skulle hamna på de höga rökgastemperaturerna med tanke på hur mycket ved du eldade. finns det någraa eldningsinstuktioner med kaminen? är den godkännd enligt SP (statens provningsanstalt) för sånna fall borde det finnas något papper på hur mycket ved den är provad och godkännd enligt.
det som supporten pratade om att det skulle vara för mycket drag det kan väl stämma på sättovis, det skulle vara om man ströp ner rökkanalen så mycket att det inte går att elda iden. men jag antar att du följt de rekomendationer som följde kaminen på rökkanals area. Men nu ska jag förklara hur det går till när en kamin godkännds nu är det endast kaminen som jag pratar om skorstenarna är en annan historia och den kontrollen är det inget fel på. Nu gäller inte detta alla kamin tillverkare men de flesta.

En tillverkare tar fram en produkt (kamin) som dem vill få godkännd för att sedan kunna sälja den på marknaden. en kund vill oftast kunna ställa kaminen så nära som möjligt en brännbar vägg pga att det är snyggast osv. då de fått fram produkten så börjar de elda i den för att se vad de får för temperaturer i skorstenen och på brännbara byggnads delar. men här tycker man att blir temperaturerna för höga så borde man ju isolera kaminen eller flytta den längre från väggen osv är rökgastemperaturerna för höga så borde man ju bygga om kaminen så att det brinner lite längre vägar i kaminen, ELLER HUR? men nej då så gör dem inte utan dem sänker mängden ved som eldas i kaminen många kaminer får endast eldas med 1:7kg/h detta hinner slockna innan det är dax att lägga på ved nästa timme. Dessa kaminer som får eldas med 1.7kg/h är det inga problem att elda med 5kg/h utan att det ser konstigt ut. detta leder till att rökgastemperaturerna sticker uppemot 800-900 grader i bland. detta är mycket farligt och kommer att leda till att många hus kommer drabas av bränder i framtiden tror jag när man nu för tiden får montera skorstenar direkt mot trä. tex i ditt fall med den skorsten du har. det är absolut inte några fel på skorstenarna då dessa är godkännda och håller för det gradantal som de är godkännda efter.

Men det jag tycker att du ska göra är att öppna upp i bjälklags genomföringarna och se så att det inte har blivit över hettat där på byggnads delar eller isolering. har du trä mot skorstenen så ska du försöka flytta på det så att det är åtminstonde ett par cm mellan skorstenen går det att få större mellanrum till brännbara byggnads delar så är det bra . sen får du göra som kamin tillverkarna sätta i rökgastermometer och elda och se hu mycket ved du kan elda i kaminen för att hålla dig under 450 grader detta gör ju att det blir en sämre effekt på kaminen men huset får ju stå kvar. nu är det ju hur länge du har haft kaminen och eldat på det här settet om skorstenen har tagit stryk.

 
Tack för det långa och informativa inlägget, ewwik!

När jag pratade med tillverkarna av kaminen menade de på att man inte kunde lägga in för mycket ved. Den här kaminen ska ju alltså ge 24 kilowatt åt vattnet och 4.5 ut i rummet, så det krävs en hel del ved/timme för att nå upp till en sådan effekt.

Det finns en termostat som stänger luftinsuget om vattentemperaturen blir för hög. Kanske fungerar inte den som den ska? Å andra sidan blir ju vattentemperaturen nästan aldrig så hög, eftersom jag leder den till acktanken kontinuerligt.

Jag har förresten sagt fel: skortenen är en steel 30 och har det byggts ett mineritschakt med stålreglar där skorstenen går igenom taket (4,5 meter upp) tror jag. Skyddar det något?
 
Hej
det kan inte vara så att du har för klena rör till kaminen och inte klarar av att transportera bort värmen och för att förhindra att kamin går i kok så släpper den förbi rökgaserna brevid vattenmantlen .
 
Ja det skyddar mycket gör det är bland set säkraste man kan bygga runt skorstenen men ska se till att det är luftat så att det kan strömma luft igenom för att det ska kyla. men hur länge har du haft kaminen? effekt talet är inte alltid den stämmer överens med hur mycket man kan elda tyvär. jag tror att tillverkaren sätter effekt tallet efter hur mycket man kan elda och inte hur mycket man får elda.
 
Det är meningen att den här ska eldas mot ackumulatortank, eller? Det verkar ju så på effektuppgifterna.
En del gamla pannor går ju inte att elda mot tank, för då blir det för varmt i skorstenen. De är då avsedda att eldas direkt mot internt vattenförråd, vilket bara är kopplat till radiatorslingan.
 
Du har rätt i att kaminen i vanliga fall inte kopplas mot en ack.tank, men hon jag pratade med var på det klara med att jag skull använda en "heat absorber" som hon kallade det.

I en "vanlig" installation i England med en sån kamin eldar man mot 17-19 radiatorer och har en s.k. "heat leak".

Men vad är då skillnaden mellan en sådan installation och en med ack.tank? Är det att returvattnet från radiatorkretsen är kallare än när man eldar mot acktank? Eldar man mindre hårt? Kan tänka mig att det krävs rätt hård eldning för att driva 19 radiatorer, om man dessutom ska ha ut varmvatten. I installationsanvisningarna till kaminen står att man inte ska låta returvattnet vara lägre än 45 grader. Jag skickar ju tillbaka ca 65-75 (80-85 när jag börjar närma mig full tank) när jag laddar tanken. Kan detta spela någon roll? Om jag skulle skicka 45 gradigt vatten till kaminen, skulle rökgaserna sjunka nämnvärt då?
 
Detta med returvattnet har en ganska liten betydelse för rökgastemperaturen men visst lite gör det desto lägre vattentemperatur desto mer kyler de rökgaserna. i englnd kan det vara så att de har andra regler vad det beträffar skorstenen och temperatur. I en pannanläggning så vill man ha så högtemperatur på vattnet (80 grader) som möjligt i pannan för att förbränningen ska bli fullständig, med lägre temperatur på vattnet så blir det lätt att det tjärar i skorstenen på grund av att rökgaserna blir för låga men ditt vatten magasin i kaminen är väl inte så stort? så att det kan kyla så mycket och en arbetstemperatur för kaminen borde ligga på 80 grader. brukar det koka för dig i anläggningen?
 
Det kan bli ett problem med att strypa kanalen upptill. när sotaren kommer och ska sota den så får han inte ner den storlek på viska han behöver för att nå skorstens väggarna. gör du detta så hör med schidel om garanti mm gäller.
 
Det har aldrig hittills kokat, men det "väser" en del när man eldar hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.